המחירים משתלמים אבל יש לשים לב לתנאי המחיר לפני רכישת כרטיס הטיסה. צילום: GettyImages

כך תמצאו את כרטיס הטיסה המשתלם באמת – בלי ליפול על תוספות מפתיעות

מצאתם הצעה אטרקטיבית לכרטיס טיסה? המספר שאתם רואים הוא רק קצה הקרחון. כדי למצוא את העסקה הטובה ביותר ולהימנע מהפתעות מיותרות, חשוב להבין מה כלול במחיר ועל מה משלמים תוספות

בשיתוף אמון הציבור

בתמיכת הקרן לתובענות ייצוגיות

נתקלתם בבעיה צרכנית בתחום התעופה? פנו לאמון הציבור.

לאתר שלנו:  www.emun.org

הדרך אל חופשת החלומות שלכם עלולה להתחיל באשליה: הצעת טיסה מפתה שברגע

האמת מתייקרת עם כל לחיצה נוספת. כדי להימנע מהפתעות לא נעימות וחשבונית שתטיס אתכם מעל התקציב, חשוב לדעת איך להשוות נכון את העלות האמיתית של כרטיס הטיסה. ראיתם הצעת

לכרטיס אטרקטיבי? אל תמהרו ללחוץ על "הזמן עכשיו". השוואת מחירים היא משימה שדורשת מעט מחקר ותכנון, אבל יכולה לחסוך לכם סכומים משמעותיים.

חשוב לזכור כמה כללי ברזל. ראשית, ככלל, ככל שתזמינו מוקדם יותר, כך הסיכוי למצוא מחירים טובים יותר גדל. בנוסף, הגמישות משתלמת: לא כולנו יכולים להיות "ספונטניים", אבל מי שכן יכולים לבחור בין מספר תאריכים, או להתגמש אפילו לגבי היעד עצמו, יפתחו לעצמם מגוון רחב יותר של אפשרויות זולות. ולבסוף, בידקו אפשרות לגבי שדות תעופה חלופיים בקרבת היעד שלכם. לעיתים קרובות, טיסות לשדות תעופה קטנים ומרוחקים זולות מעט יותר והשלמת הנסיעה בתחבורה ציבורית או ברכב שכור תחסוך לכם סכום משמעותי.

קיימים לא מעט מנועי חיפוש ייעודיים להשוואת מחירי טיסות. אתרים אלו סורקים מאות חברות תעופה, סוכנויות נסיעות ואתרי הזמנות ומציגים את האפשרויות השונות במקום אחד, עם קישורים להזמנה. בנוסף, יש אתרים שמציעים שליחת התראות ברגע שהמחיר ליעד ולתאריכים שבחרתם משתנה.

אבל שימו לב לתמרורי האזהרה שבדרך, משום שגם אם מצאתם מחיר אטרקטיבי, לא בטוח שיש לכם את כל התמונה. עד לפני כמה שנים, כאשר היינו קונים כרטיס טיסה, ידענו שהמחיר כולל כבודה מלאה, ארוחה במטוס ואפשרות להושיב את כל המשפחה ביחד. כיום חברות התעופה, ולא רק הלואו-קוסט, הפרידו שירותים רבים שהיו כלולים בעבר במחיר ולכן חשוב לוודא מה בדיוק כולל הכרטיס הבסיסי ומה דורש תוספות תשלום.

הבסיס ומה שבנוסף

הנקודה הקריטים ביותר היא נושא הכבודה. בדקו היטב אם הכרטיס כולל כבודת יד )טרולי( ואם כן, האם נוכל להעלות אותה איתנו לתא הנוסעים. בנוסף, ודאו מה הדין לגבי מזוודה גדולה: אם הכרטיס שבחרתם אינו כולל כבודה מלאה, בדקו היכן כדאי לרכוש את שירותי המזוודה הנוספים - אצל סוכן הנסיעות או ישירות מחברת התעופה. לדוגמה – צעיר ישראלי שהשווה מחירים לפני שרכש כרטיס

לגיאורגיה גילה כי המחיר אצל הסוכן היה זול יותר בהשוואה לחברת התעופה, אך ברגע שביקש

להוסיף מזוודה, התברר לו שעליו לשלם עוד כ־ 90 דולר לכל כיוון. כך הכרטיס הזול שמצא הפך יקר כמעט כמו זה שיכול היה לרכוש בחברת התעופה וכבר כלל מזוודה.

כדי למצוא את הפתרון האידיאלי רצוי לבדוק אפשרות פיצול: רכישת הכרטיס אצל הסוכן והוספת המזוודה ישירות דרך אתר חברת התעופה ביום הצ'ק-אין. בדרך כלל, הוספת מזוודה מראש באתר החברה תהיה זולה יותר באופן משמעותי מאשר בשדה התעופה עצמו (שם המחיר עלול להכפיל את עצמו). קיימים עוד מספר מרכיבים שחשוב לבדוק בעת רכישת הכרטיס, כמו למשל, נושא ההושבה.

אם חשוב לכם לשבת ביחד - עם בן הזוג או המשפחה - יש מקרים שבהם תידרשו לשלם על בחירת מושב. קחו בחשבון שלרוב לא מתחשבים בהושבה ללא תשלום מראש ואין כל ערובה לכך שתשבו יחד.

גם תשלום על ארוחות ושתייה בחלק מהטיסות אינו כלול במחיר הבסיס. אז אמנם אם מדובר בטיסה של שלוש שעות אפשר להסתדר גם בלי התוספת הזו, אבל במקרה כזה הקפידו להצטייד מראש וקחו בחשבון את זמן ההמתנה בשדה לפני ההמראה. לא תרצו להגיע למצב שבו תהיו רעבים במהלך הטיסה ותצטרכו לשלם מחיר מופקע על כריך קטן וכוס מיץ.

ההחזר הכספי - והמציאות

לאחרונה, חברות תעופה וסוכנויות נסיעות רבות מציעות שירות שיאפשר לכם לשלם עבור אפשרות של דחיית הטיסה או ביטולה מבלי לשאת בעלויות הגבוהות הכרוכות בכך. אבל כמו בכל רכישה, לפני שאתם רוכשים שירות כזה קראו היטב את התנאים ואת האותית הקטנות משום שלא תמיד מדובר במוצר "מושלם" כפי שהוא נשמע. כך, למשל, ייתכן כי גם אם החלטתם לדחות את הטיסה תצטרכו לשלם הפרשי עלויות בין הכרטיסים, או אם החלטתם לבטלה לא תקבלו את כל הכסף אלא שובר למימוש עתידי.

עו"ד סילביה סגל מארגון אמון הציבור, מספרת כי צרכנים רבים טענו שלאחר ביטול הטיסה ביוזמת חברת העתופה, קיבלו החזר עבור מחיר הכרטיס אך לא על כספים שהוציאו עבור שירותים נלווים הקשורים באופן ישיר לטיסה, כמו מזוודה, בחירת מושב או שירות גמיש. "מדובר במהלך שאינו אינו תקין", מציינת עו"ד סגל, "הצרכן שילם עבור שירות שלנוכח ביטול הטיסה לא יסופק לו. מכיוון שהשירות העיקרי - הטיסה - בוטל ביוזמת בית העסק ולא על ידי הצרכן עצמו, מצופה גם כי השירותים הנלווים יבוטלו באותה מידה. במילים אחרות - כל מה ששולם עבור אותה טיסה אמור לחזור לצרכן".

עולם התעופה השתנה – ומה שפעם נחשב לסטנדרט כלול במחיר, היום הפך לאקסטרה שדורשת תשלום. כדי לשמור על שליטה בתקציב ולא לגלות הפתעות בדיעבד, מומלץ להשקיע כמה דקות לבדיקה מעמיקה לפני ההזמנה.

ארוחה במטוס, צילום: GettyImages

לא כסף קטן: שירותים שלא תמיד כלולים במחיר

  • כבודת יד: האם כלולה בכרטיס והיכן תאופסן במהלך הטיסה.
  • מזוודה גדולה: בדקו היכן משתלם להוסיף מזוודה אם אינה כלולה

בכרטיס - האם דרך החברה או דרך סוכנות הנסיעות.

  • בחירת מושב: רוצים לשבת יחד? אולי תידרשו לשלם על כך.
  • ארוחות ושתייה: לא תמיד כלולות. הצטיידו מראש בהתאם.
  • אפשרות לביטול/דחייה: חשוב לוודא מה ההחזר האמיתי שתקבלו.

בתמיכת הקרן לתובענות ייצוגיות

נתקלתם בבעיה צרכנית בתחום התעופה? פנו לאמון הציבור.

לאתר שלנו:  www.emun.org

בשיתוף אמון הציבור