בשיתוף הפניקס סמארט
הביקוש לרכבים חשמליים ממשיך לשבור שיאים, ולפי התחזית שפרסמה סוכנות האנרגיה העולמית זאת רק ההתחלה: לפי התחזית, עד 2030 1 מכל 3 רכבים חדשים שעולים על כבישי העולם צפוי להיות חשמלי. לפופולריות של רכבים חשמליים, בארץ ובעולם, יש סיבות רבות: הם ידידותיים לסביבה, מאפשרים לנו ליהנות מחוויית נהיגה שקטה ומובילים לחיסכון ניכר ביחס לעלויות התדלוק והתחזוקה של רכב בנזין.
אך ככל שגוברת הפופולריות של הרכבים החשמליים, מתחדדת השאלה: האם אפשר להתקדם לרכב חשמלי גם ללא עמדת טעינה פרטית? בשורה התחתונה זה בהחלט אפשרי, בהנחה שאתם לוקחים בחשבון את הצרכים הייחודיים שלכם. הנה השיקולים שחשוב לקחת בחשבון – וגם החלופות שיאפשרו לכם להטעין את הרכב החשמלי ללא עמדת טעינה ביתית.
טעינת הרכב: מה חשוב לבדוק לפני שמקבלים החלטה?
מטבע הדברים, עמדת טעינה ביתית היא האפשרות הנוחה ביותר, שמעניקה את הגמישות הגבוהה ביותר. כדי להבין כיצד תוכלו להסתדר בלעדיה, חשוב לענות על השאלות הבאות ולהבין מהם הצרכים ודפוסי השימוש שלכם:
מהו טווח הנסיעה הממוצע שלכם?
יש הבדל בין נסיעה של 50 ק"מ ביום לעבודה שמצויה בקרבת מקום וממנה, לבין גמיעת מרחקים ארוכים בכל נסיעה. לכן בשלב הראשון חשוב למפות את טווח הנסיעה היומי, השבועי והחודשי שלכם, ולהכליל בו את כל הנסיעות: לעבודה, לסידורים, לבילויים, הסעת ילדים למסגרות ועוד. כדי לקחת מרווח ביטחון, אפשר להוסיף לטווח הכולל שקיבלתם 10%.
מהו טווח הנסיעה של הרכב הרצוי?
רכבים חשמליים רבים מגיעים כיום לטווחי נסיעה ממוצעים בגובה 300-400 ק"מ, שמספיקים לרוב השימושיים העירוניים. טווח הנסיעה המוצהר של הרכבים החשמליים לרוב גבוה מהטווח בפועל, אך ניתן לחפש מבחני רכב שמעניקים אינדיקציה על טווח הנסיעה האמיתי. ככל שטווח הנסיעה של הרכב גבוה יותר וככל שהפער בינו לבין טווח הנסיעה הממוצע שלכם גדול יותר, כך תיהנו מגמישות גבוהה יותר בעת חיפוש חלופות לעמדת טעינה ביתית.
האם יש לכם גיבוי? האם הרכב החשמלי אמור להיות הרכב היחידי, או שיש רכב נוסף בבית למקרה שצריך למשל לצאת לנסיעה ארוכה ולא רוצים לחפש עמדת טעינה?
איך להטעין את הרכב החשמלי בלי עמדת טעינה פרטית?
בהתאם לצרכים שהגדרתם בשלב הקודם, אפשר לבחור באחת מהחלופות הבאות כדי להטעין את הרכב. ריכזנו את האפשרויות הרווחות ביותר, התואמות את דרישות החוק ודרישות הבטיחות הבסיסיות.
אפשרות ראשונה: התקנת עמדת טעינה משותפת
במידה שאין עמדת טעינה פרטית הרשומה על שמכם בטאבו, אפשר להתקין מערכת טעינה משותפת לכל דיירי הבניין. היתרון באפשרות זו הוא ביכולת של כל דיירי הבניין ליהנות מהמערכת, ובכך שלרוב לא נגבה כסף עבור ההתקנה עצמה. יחד עם זאת צריך לקבל את ההסכמה של מרבית דיירי הבניין. התקנת עמדות אלו כרוכה בדמי שימוש חודשיים, המגלמים את עלויות ההתקנה, התחזוקה והטעינה. כתוצאה מכך, עלות הטעינה תהיה גבוהה יותר ביחס לטעינה בעמדה ביתית, ותעמוד לרוב על כ- 70 אג' לקוט"ש (לעומת 53 אג' בעמדה ביתית). בנוסף, החברות המתקינות עמדות אלה דורשות לרוב התחייבות ארוכת טווח, שיכולה להגיע ל- 10 שנים.
אפשרות שנייה: התקנת עמדה אצל קרובי משפחה
יש לכם קרובי משפחה (כמו אמא ואבא) שגרים בקרבת מקום, ויש להם חנייה פרטית? אפשר לבדוק את האפשרות להתקין עמדת הטעינה בחנייה שלהם, ולעשות בה שימוש מידי פעם. במידה שיש כבר עמדת טעינה מותקנת או שהם שוקלים להתקין עמדה בשל רכישה עתידית של רכב חשמלי עבור עצמם – האפשרות הזו הופכת להיות כדאית אפילו יותר.
אפשרות שלישית: טעינת הרכב במקום העבודה
כדאי לבדוק האם במקום העבודה שלכם מותקנות עמדות טעינה לרכבים חשמליים. במידה שלא, אפשר לבדוק עם המעסיק את האפשרות להתקין שקע כוח בחנייה, אליו תוכלו לחבר את הרכב שלכם ולהטעין אותו בזמן שאתם עובדים.
אפשרות רביעית: להטעין את הרכב בעמדות ציבוריות
האפשרויות הקודמות מאפשרות להטעין את הרכב באופן קבוע בזמן שהוא חונה בבית (שלכם ושל הקרובים) או בעבודה. גם אם הטעינה תיקח 5-6 שעות, זה לא באמת משנה כל עוד הרכב ממתין בחנייה. בהיעדר אפשרות להטעין את הרכב בבית או בעבודה, נגיע לאפשרות הבאה – הטענה בעמדות ציבוריות.
לרוב עמדות ציבוריות יאפשרו הטענה מהירה (שמטעינה 80% מהסוללה תוך 20-30 דקות). מטבע הדברים, הסתמכות על עמדות טעינה ציבוריות מצריכה בדיקה מראש של פריסת העמדות בסמוך לתוואי הנסיעה שלכם, תוך שקלול תדירות הטעינה בהתאם לטווח הנסיעה הממוצע שחישבתם בשלב הקודם.
בנוסף,
לכל אחד מסוגי עמדות הטעינה הציבוריות יש מאפיינים והשלכות משלו. כך למשל עמדה סופר מהירה, שמטעינה 80% מהסוללה תוך 20-30 דקות, מאפשרת גמישות גבוהה יותר. מצד שני לאורך זמן, טעינה סופר מהירה עלולה לפגוע באורך חיי הסוללה ולכן לא מומלץ להשתמש בהן באופן קבוע.
לעומת זאת, הטענת הרכב בעמדה מהירה עלולה לקחת מספר שעות, אך תסייע לשמירה טובה יותר על חיי הסוללה. מה עושים במקרה כזה? אפשר לחפש עמדות טעינה עירוניות הסמוכות לבית, או לחילופין לנצל את זמן ההטענה בעמדה הציבורית כדי לצאת לבילוי משפחתי במסעדה או בקניון.
בשורה התחתונה, ככל שעובר הזמן ויותר רכבים חשמליים עולים על הכביש, כך היצע עמדות הטעינה במקומות ציבוריים ובמקומות העבודה ילך ויתרחב. וזאת לפני שהזכרנו את הפיתוחים הטכנולוגיים, שאמורים להגדיל עוד יותר את טווח הנסיעה.
אחרי שדאגנו לזרם, הגיע הזמן לדאוג לתזרים
שיקול נוסף שחשוב להביא בחשבון לפני שרוכשים רכב חשמלי, הוא רכישת ביטוח ייעודי שיגן על הרכב והכיס ברגע האמת. בשל מאפייניו הייחודיים של הרכב החשמלי, חשוב לוודא שיש לכם ביטוח מקיף עם כיסויים ייעודיים לרכב חשמלי.
כך למשל ביטוח רכב חשמלי של הפניקס כולל מגוון הרחבות המותאמות לצרכי הרכב החשמלי, כגון כיסוי לסוללת הרכב במקרה של נזק מתאונה, גניבה או פריצה. בנוסף מעניק ביטוח רכב חשמלי של הפניקס כיסוי לציוד הטעינה שמגיע עם הרכב במקרים של גניבה או תאונה, והוא כולל גם שירותי דרך וגרירה לרכב חשמלי. הסוללה התרוקנה למרות כל החישובים שעשיתם? ביטוח רכב חשמלי של הפניקס כולל שירותי גרירה המותאמים לרכב החשמלי, ויגררו אותו לעמדת הטעינה הקרובה.
רוצים להגן על עמדת הטעינה (וגם על הכיס) שלכם מפני נזק? הפניקס מציעה ביטוח ייעודי לעמדת הטעינה המכסה נזקים שעלולים להיגרם לעמדה עצמה, בזמן טעינת הרכב, או נזקים העלולים להיגרם לצד ג'.
המהפכה החשמלית תעלה בשנים הקרובות הילוך, ותגרום לרבים מאיתנו ליהנות ממנה. היערכות נכונה ברמת הטעינה וגם ברמת הביטוח, תאפשר לכם להפיק ממנה את המקסימום גם אם אין לכם עמדת טעינה ביתית.
בשיתוף הפניקס סמארט