נתיב ההצלחה: “כשיש חופש לחלום עושים דברים מדהימים”

מנכ”לית נתיבי איילון, תא”ל (במיל’) אורלי שטרן, נכנסה לפני קצת יותר משנה לתפקידה וכיום אחראית על פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף ותקציב במרחב העירוני-מטרופוליני. “אנחנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר לשפר את איכות החיים של תושבי ישראל היא לחזות ולתכנן את העתיד”, היא אומרת, ומחכה שכולנו נעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית

אורלי שטרן מנכ"לית נתיבי איילון. צילום: גבע טלמור

בשיתוף עינת פרידמן יח"צ

“אני רואה בתחבורה ופיתוחה ציונות לכל דבר. האפשרות לתכנן ולבצע פרויקטי ענק שמשפיעים על חייהם של אנשים רבים קוסמת לי מאוד”. כך אומרת מנכ”לית נתיבי איילון, תא”ל (במיל’) אורלי שטרן, אחרי קצת יותר משנה בתפקיד המורכב שממקד אליו את הטיפול באחד מצירי התנועה הגדולים במדינה.

שטרן היא בעלת תואר ראשון באדריכלות ובינוי ערים מהטכניון ותואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת בר אילן. במסגרת תפקידיה במערכת הביטחון ובצבא, ניהלה בין היתר פרויקטים משמעותיים של תשתית ובינוי כמו מעבר צה”ל לנגב. לדבריה, היא הגשימה חלומות מקצועיים לצד הישגים לא מבוטלים: תכנון וניהול פרויקטים בהיקף של מיליארדי שקלים והובלה וניהול באופן ישיר של יחידות מטה בצה”ל. בתפקידה האחרון בצה”ל, שימשה שטרן כסגנית ראש אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, וגם בו שמה לנגד עיניה את שיפור חייהם של האזרחים במדינת ישראל. “המפקדים שהיו לי בצבא הראו לי שכשנותנים חופש לחלום אפשר לעשות דברים מדהימים”, אומרת שטרן.

לאור הניסיון והידע שצברה, המעבר לחברת תשתית כמו נתיבי איילון היה בעיניה טבעי וגם מאתגר. בינואר 2022 היא ניגשה למכרז ונבחרה על ידי יו”ר הדירקטוריון, מקסין פסברג (לשעבר מנכ”לית אינטל ישראל) להיות האישה הראשונה אי פעם בתפקיד. “אני מודה למקסין על ההזדמנות להמשיך ולפעול באחד התחומים המשפיעים ביותר על אזרחי המדינה. יש כאן אפשרות לבנות ולפתח את ישראל ולשפר את חייהם של מיליוני ישראלים”.

מה התפיסה הניהולית שלך?

“התפיסה הניהולית שלי היא תפיסה מאפשרת. אני מאמינה ברתימת העובדים והעמיתים שלי ובשותפות שמביאה להישגים יותר משמעותיים מאשר כל אחד לבד. אני מאמינה במתן חופש ועצמאות לעובדים ויצירת מנגנונים משותפים של בקרה, דיווח והתייעצות”.

מאות מסופי תחבורה מחושמלים

החברה הוקמה ב-1968 לצורך סלילת נתיבי איילון וביצוע פרויקטים מקומיים וייחודים במטרופולין תל אביב. ב-1970 התאגדה תחת בעלות ואחזקה משותפת של מדינת ישראל ועיריית תל אביב. ב-2014 התקבלה החלטת ממשלה לביצוע הפרדה שהושלמה שנתיים לאחר מכן, כך שנתיבי איילון הפכה לחברה ממשלתית בבעלות מלאה של מדינת ישראל. במרץ 2017 עברה החלטת ממשלה שקבעה ייעוד ומטרות חדשות עבור החברה בתחום התכנון, פיתוח וניהול של תשתיות תחבורה מטרופוליניות.

בהחלטת ממשלה משנת 2020 נקבע כי נתיבי איילון תנהל את תוכניות האב בכל הארץ. ליבת עיסוקה של החברה היא להוביל יחד עם משרד התחבורה והעומדת בראשו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (במיל׳) מירי רגב, פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף ותקציב במרחב העירוני-מטרופוליני. המטרה: לייצר פתרונות תחבורה מתקדמים עבור משתמשי הדרך, שיגרמו להפחתת השימוש ברכב הפרטי.

“אנחנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להגשים את המטרות שלנו, ודרכן לשפר את איכות החיים של תושבי ישראל, היא לחזות ולתכנן את העתיד. לתכנן ולבצע עבור משתמשי הדרך גם פתרונות שמעודדים מפגש ביניהם ויצירת קהילתיות במטרופולין, כך שמי שיבחר בתחבורה ציבורית ושיתופית יהיה המרוויח הגדול”.

כדי להוציא לפועל את אחד המהלכים החשובים ביותר שעליו מספרת שטרן – שיפור מערך התחבורה הציבורית ועידוד מעבר לאוטובוסים חשמליים, קודמו הקמתם של מאות מסופי תחבורה מחושמלים ברחבי הארץ ובהם בנתניה, חריש, כרמיאל, ראשל”צ וכפ”ס. “אנחנו מנהלים את כל ההליך, מאישור סטטוטורי של מאות מסופים בוועדת התכנון, דרך תכנון וביצוע, קידום עמדות טעינה חשמליות וניהולם בפריסה ארצית ועד תחזוקה של מסופי תחב”צ לרווחת הנוסעים”, אומרת המנכ”לית שטרן.

בנוסף, מקדמת נתיבי איילון פרויקטים מרכזיים נוספים דוגמת “הנתיבים המהירים” (נתיב תחבורה ציבורית ושיתופית לאורך נתיבי איילון וכביש החוף), “אופנידן” (רשת שבילי אופניים בין-עירוניים רציפים שמתפרשים על פני 14 רשויות, בין ראשל”צ להרצליה), מערכות הסעת המונים-הקו הכחול והקו החום ועוד.

לדברי שטרן, אחד הדברים החשובים ביותר בניהול פרויקטים לאומיים הוא שימת הדגש על לוחות הזמנים. “אלו פרויקטים שמשפיעים על אוכלוסיות רבות: רשת נתיבי תחבורה ציבורית, רשת שבילי אופניים, מערכות הסעת המונים ועוד”, מסבירה המנכ”לית. “לכן, אנחנו עושים מאמץ גדול לזרז את שלבי התכנון ושלבי הביצוע. לרשויות המקומית יש השפעה ישירה על זמן הביצוע, ולכן רתימתן היא קריטית להצלחת הפרויקט. ברשויות שתומכות, למשל ראשון לציון, תהליך העבודה מהיר ופשוט יותר והמרוויחים הגדולים הם התושבים”.

תורמים גם לקהילה

מעבר לפעילות הייעודית של נתיבי איילון, בחברה שמים דגש חשוב על נושא התרומה לקהילה. עשרות עובדי החברה לוקחים חלק בפעילויות משותפות עם עמותות וארגונים, אריזת סלי מזון למשפחות מעוטות יכולת, שיפוץ מבנים של אוכלוסיות מוחלשות ועוד.

 

אורלי שטרן

גיל: 53

שנות פעילות החברה: הוקמה ב-1968

המוטו: “אין אי אפשר - יש אי של אפשריות”.

הישג אישי: “אחרי הגשמה והישגים בקריירה הצבאית, התלבטתי על שלב הבא בחיי המקצועיים והתפקיד של מנכ”לית נתיבי איילון, מבחינתי הישג משמעותי ושיא חדש עבורי”.

חלום אישי: “בתור חובבת בישול ואפייה, תמיד רציתי ללמוד קורס בישול אותנטי באיטליה, חלום שעוד יתגשם”.

אני בעוד 5 שנים: “אני מקווה להסתכל בסיפוק על החברה, שאני כיום מושקעת בה כל כולי. ולראות לאן יוביל אותו הנתיב של הקריירה- הרמה הבאה - שבה אוכל להמשיך לתרום ולהוביל”.

“התפיסה הניהולית שלי היא תפיסה מאפשרת. אני מאמינה ברתימת העובדים והעמיתים שלי ובשותפות שמביאה להישגים יותר משמעותיים יחד במתן חופש ועצמאות לעובדים ויצירת מנגנונים משותפים של בקרה, דיווח והתייעצות”

בשיתוף עינת פרידמן יח"צ

כדאי להכיר