דרכון גרמני - הזדמנות לעשרות אלפי ישראלים

שינוי בחוק האזרחות הגרמני פתח הזדמנות חדשה לקבלת דרכון גרמני עבור עשרות אלפי ישראלים. בחזית ההליך עומד עו"ד ניר לנקר, שמסביר כיצד לנווט את התהליך המורכב .

, צילום: istock

בשיתוף זאפ משפטי

הביקוש לדרכון גרמני הולך וגובר בשנים האחרונות. הדרכון הגרמני פותח עבור האוחזים בו עולם של הזדמנויות ומעניק להם גישה למדינה יציבה ומשגשגת בלב ליבה של אירופה. עבור ישראלים, השגת דרכון גרמני הפכה בשנים האחרונות לאופציה פופולרית יותר, בין היתר הודות לשינוי בחוק האזרחות הגרמנית שנעשה באוגוסט 2021, ולפיו ישראלים רבים זכאים להגיש בקשה לאזרחות גרמנית.

בחזית ההליך עומד משרד עו"ד ניר לנקר, הוותיק והמוביל בישראל בתחום הדינים הגרמניים.

"לפני כשנה וחצי נעשו שינויים בחוק האזרחות הגרמני שמשפיעים באופן דרמטי על אלפי ישראלים", אומר עו"ד לנקר.

"השינוי המשמעותי ביותר הוא תיקון חדש שמאפשר לצאצאים של תושבי קבע לשעבר בגרמניה, שנמלטו מאימת הנאצים, להגיש בקשה לאזרחות. עד לתיקון הזה רק צאצאים של אזרחים גרמנים לשעבר יכלו לבקש בקשת התאזרחות, וצאצאים של תושבי קבע לא היו זכאים לכך. כך נפתחה אפשרות חדשה לקבלת אזרחות גרמנית לעשרות אלפי ישראלים, שלא היו זכאים לדרכון גרמני בעבר".

תיקונים לעוולות היסטוריים

הקלות נוספות שנקבעו לאחרונה, בין היתר, הן כי גם צאצאים לאזרחיות גרמניות לשעבר (ולא רק לאזרחים גברים) שנולדו לפני 1953 יכולים להתאזרח וגם ילדים שנולדו מחוץ לנישואין. עד לתיקון, האנשים הנכללים בקבוצות אלו - כמה עשרות אלפי ישראלים - לא היו זכאים לאזרחות ובקשותיהם נדחו באופן גורף.

"כאשר עבר הסעיף לחוק האזרחות הגרמנית החדש פנינו לאלפי לקוחות שבעבר נאלצנו להגיד להם שאין טעם להגיש עבורם בקשות כי הן חסרות סיכוי, וכך חסכנו להם הוצאות, זמן, ועוגמת נפש. לאחר התיקון פנינו לכולם והגשנו ב-21 באוגוסט לכל הפחות כ-500 בקשות תחת התנאים החדשים", מספר עו"ד לנקר.

"עוד בשורה ששמחנו לבשר להם, היא שהתיקון החדש הסיר את הדרישה מהמועמדים לעבור מבחן בשפה הגרמנית, שהיוותה מכשול משמעותי עבור אנשים רבים. אמנם משרדנו מתמחה באזרוח מוצלח ללא תלות בידע מוקדם של השפה, אבל השינוי הפך את התהליך לנגיש הרבה יותר", הוא אומר.

האם כל מי שנכלל בקטגוריות החדשות זכאי בוודאות לדרכון גרמני?

"חשוב להבין שההגדרות החדשות בחוק אינן מקלות על המבקשים להתאזרח והן מאפשרות התאזרחות תחת תנאים מורכבים וסבוכים. לכן, קריטי לעשות את התהליך נכון.

הדבר המשמעותי ביותר בהגשת בקשת אזרוח שלא תידחה הוא לבחור באופן נכון את הגוף שיוביל את התהליך הזה – עו"ד מומחה בתחום בעל ידע, ניסיון והצלחות מוכחות".

עו"ד ניר לנקר, צילום: יח"צ,

על פי עו"ד לנקר, אלו הן חמש הנקודות הקריטיות ביותר בבחירת עו"ד לאזרוח גרמני:

1. ודאו שעורך הדין מופיע ברשימות המומלצים הבלתי תלויות

כדאי לבקר באתר של שגרירות גרמניה בתל אביב, שם ניתן למצוא רשימה של משרדי עורכי דין מומלצים המומחים במשפט הגרמני. בדיקה באתר לשכת עורכי הדין היא אפשרות טובה נוספת, שכן זו תעניק לכם רשימה עצמאית ובלתי תלויה של עורכי דין המתמחים בדיני מדינות שונות, לרבות גרמניה ואוסטריה. בחרתם עורך דין שאינו מופיע בשתי הרשימות האלו? דעו כי הוא אינו מומחה בחוקי המדינה בה אתם מבקשים להתאזרח.

2. קשת אזרוח רק דרך עו"ד
בראש ובראשונה, חשוב לבחור בעורך דין ולא בחברה בע"מ.

עורך דין אחראי באופן אישי ומקצועי על העבודה שהוא עושה, בעוד שלחברה בע"מ אין אותה רמת אחריות, וחברות רבות בתחום נסגרות ומותירות את הלקוחות ללא מענה מול שוקת שבורה.

3. חובה שעורך הדין ידע גרמנית
חשוב לוודא שעורך הדין הנבחר דובר גרמנית שוטפת.

מדובר בדרישה חיונית, שכן הדקויות של השפה יכולות לעשות את כל ההבדל כשמדובר בהגשת בקשה מוצלחת. כל עורך דין או גורם מקצועי כלשהו, שמעז להציג את עצמו כמומחה בדין הגרמני אך לא יודע גרמנית ברמת שפת אם, פשוט מראה על חוסר רצינות משווע ומומלץ שלא למסור לידיו את הטיפול.

4. ביחרו עו"ד שעוסק רק במדינות הרלוונטיות

אם אתם מבקשים להתאזרח בגרמניה או באוסטריה, ביחרו עו"ד שמתמחה במדינות אלו בלבד. הדבר נכון לכל מדינה שבה תבקשו להתאזרח – עורך דין רציני יתמחה במדינה או בקבוצת מדינות שהקשר ההיסטורי, השפתי והחוקי ביניהן ברור. לכל מדינה או קבוצת מדינות אוסף חוקים פרטניים משלה, שאין לה קשר למדינות אחרות. ברגע שעורך דין מתחיל להתפזר על פני מדינות שאין ביניהן קשר – מרחף סימן שאלה גדול מעל שאלת המקצועיות שלו.

5. טיפול "הכל כלול"
הבינו מה כולל השירות - לא רק מה המחיר.

"מרגע החתימה אצלנו אנחנו כבר עושים את הכל, כולל מילוי הטפסים, השגת כל המסמכים מכלל הרשויות בישראל, בכל שפה שהיא, תרגומם וטיפול בהם", אומר עו"ד לנקר. "אנחנו לא שולחים את הלקוח למסע משימות אלא עושים הכל עבורו". זאת, בניגוד למשרדים אחרים אשר פעמים רבות שולחים את הלקוחות עם "רשימת משימות לביצוע" בין כל משרדי הממשלה הישראליים.

לא לסכן הזדמנות משנת חיים

חשוב לציין כי ההגדרות החדשות בחוק, אף שפתחו את הפתח לדרכון גרמני בפני ישראלים רבים, אינן מקלות על המועמדים להתאזרח. תהליך ההתאזרחות עדיין כרוך בתנאים מורכבים ומסובכים, וחיוני שיהיה ליווי משפטי מהמעלה הראשונה כדי לנווט את התהליך בהצלחה.

"אני ממליץ לקחת את הליווי הנכון כבר משלב הבירורים הראשוניים", מדגיש עו"ד לנקר. "עבור אלה שלא בטוחים אם הם זכאים לדרכון תחת התיקונים החדשים לחוק, אנחנו בודקים ומגלים במהירות, ואם אנחנו בוחרים להגיש בקשה – היא תתקבל. ניסיון של מעל שני עשורים ואלפי מתאזרחים מוכיחים זאת".

משרד עו"ד ונוטריון לנקר-ירדני. רח' הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) ת"א. טל': 03-5052141. לאתר המשרד, לדף הפייסבוק

לעמוד המשרד באתר משפטי

בשיתוף זאפ משפטי

כדאי להכיר