גזלייטינג: התעללות רגשית בזוגיות - איך מזהים וכיצד מתמודדים?

למרות כל הקושי, ניתן בהחלט להיחלץ ממערכת יחסים מתעללת רגשית • על סימני האזהרה לגזלייטינג ועל גורמי ייעוץ ותמיכה שאליהם חשוב לפנות ללא דיחוי

גזלייטינג היא מתקפה רגשית, שבמסגרתה התוקף משתמש בשקרים ובמניפולציות רגשיות, צילום: iStock

בשיתוף זאפ משפטי

השיח הציבורי וגם המשפטי של השנים האחרונות מתייחס יותר ויותר בחומרה לתופעות של התעללות רגשית בזוגיות, או בשמן המוכר יותר "גזלייטינג".

כדי להבין מהי התעללות רגשית בזוגיות, מה הם סימני האזהרה ל"גזלייטינג" בזוגיות וכיצד ניתן להיחלץ ממערכת יחסים כזו, נפגשנו עם עורכת דין גלית צור, המתמחה בסיוע משפטי לקורבנות התעללות רגשית בזוגיות.

עו"ד צור, מהי ההגדרה של התעללות רגשית בזוגיות?

"כרגע, אין הגדרה מובהקת לכך בחוק, אך מדובר בהתנהגות חוזרת של אחד מבני הזוג הגורמת לבן או בת הזוג השני לאובדן תחושת הערך העצמי, לתלות נפשית וכלכלית, או לטראומה נפשית והפרעות נפשיות אחרות". 

מהי מטרתו של בן הזוג המתעלל רגשית?

"גזלייטינג היא למעשה מתקפה רגשית, שבמסגרתה התוקף משתמש בשקרים ובמניפולציות רגשיות על מנת לערער את יציבותו הנפשית של הקורבן. המטרה שלו היא לשלוט בקורבן וללכוד אותו במערכת היחסים הזוגית".

לדבריה, המתקפה הבלתי פוסקת גורמת לקורבן לפקפק בשיקול הדעת שלו עצמו, בתפישת המציאות שלו, בזיכרון וביכולות התפישה וההבנה שלו, ובסופו של דבר בשפיות דעתו. "הוא מרגיש חסר אונים וחסר יכולת להתמודד עם חייו, והופך תלוי לגמרי בבן הזוג המתעלל", מסבירה עו"ד צור.

כיצד אפשר לדעת אם נמצאים במערכת יחסים מתעללת רגשית?

"ישנם מספר סימני אזהרה והתנהגויות שונות שאם חווים אותם, מאוד יכול להיות שאתם נמצאים במערכת יחסים מתעללת רגשית, בין אם את/ה הקורבן להתעללות ובין אם את/ה המתעלל".

מה הם סימני האזהרה העשויים להעיד על גזלייטינג בזוגיות?

"סימן האזהרה הראשון הוא בידוד הקורבן על ידי הסטת הקרובים לו כנגדו. המתעלל מפעיל מניפולציות מתוחכמות מאוד כדי לרתום לטובתו את ילדיו, הוריו וחבריו הטובים ביותר של הקורבן וכדי להסית אותם נגדו. מטרת המתעלל היא לבודד את הקורבן מרשת התמיכה החברתית הקרובה שלו וליצור ולהגביר את התלות שלו בו".

נשמע כאילו הקרובים עוברים בעצמם סוג של גזלייטינג?

"בהחלט. הקרובים עצמם בדרך כלל אינם מודעים למניפולציה שהופעלה עליהם והם בטוחים שהקורבן הוא הבעייתי. הקורבן מצידו מפסיק לפנות אליהם לעזרה משום שהם מצדיקים את המתעלל. הם יכולים ממש לשבח את המתעלל ולהגיד, 'תראי איזה גבר נהדר הוא', 'בזוגיות צריך להתאמץ', 'לא תצליחי למצוא מישהו כמוהו' וכדומה. מכאן, שלא רק הקורבן צריך לשים לב לסימני האזהרה אלא גם האנשים הקרובים אליו ביותר".

עו"ד גלית צור // צילום: ענת קזולה,

אילו סימני אזהרה נוספים מעידים על גזלייטינג בזוגיות?

"סימן אזהרה נוסף להתעללות רגשית בזוגיות הוא הטחת האשמות ועלבונות בלתי פוסקת מצד המתעלל. הוא מקפיד להאשים את הקורבן בכל דבר שמשתבש ומטיח בו עלבונות בלתי פוסקים כדי לערער את בטחונו העצמי. ואז, גם כאשר ברור שהמתעלל התנהג בעצמו בצורה פוגענית, הוא יתמרן במילותיו את המצב כך שהקורבן יחוש שהדבר קרה באשמתו".

לדברי עו"ד צור, סימן אזהרה אחר הוא ריבוי התנצלויות. "קורבנות של גזלייטינג מוצאים את עצמם מתנצלים כל הזמן. הם מרגישים יותר ויותר חסרי יכולת ופגומים וכי כל מעשיהם שגויים ופסולים. לבסוף, המתעלל עשוי לגרום לקורבן להאמין שהוא הולך ומאבד אחיזה במציאות, הולך ומשתגע, ללא סיבה אובייקטיבית ממשית, וזהו עוד סימן אזהרה משמעותי".

כיצד נוצרת התלות של הקורבן במתעלל?

"המתעלל גורם לקורבן לחוש בלבול רב, חוסר יציבות וחוסר יכולת בדברים הפשוטים ביותר, ואז הופך את עצמו למשענת חזקה ויציבה עבור הקורבן, למעין מלאך גואל העוזר לו והשומר עליו מפני עצמו. כך מתפתחת תלות נפשית וכלכלית של הקורבן במתעלל, ותחושה חזקה שהוא לא יכול להסתדר בלעדיו. זהו סימן אזהרה קריטי שחייב להדליק נורות אדומות".

באילו נסיבות הבעת אהבה כלפי הקורבן יכולה להוות סימן להתעללות רגשית?

"לפני הכל חשוב לזכור שהבעת אהבה בפני עצמה אינה סימן להתעללות רגשית. חשוב מאוד שבני זוג יביעו את רגשותיהם ואהבתם זה לזו. עם זאת, כאשר אקטים של אהבה מלווים בהתנהגויות האחרות, הם בהחלט מהווים סימן אזהרה משמעותי".

עו"ד צור מסבירה: "מה שקורה בכמעט כל זוגיות כזאת הוא שהמתעלל מקפיד להצהיר מדי פעם על אהבתו העזה לקורבן, מחמיא לו (לעתים רחוקות, כמובן) או קונה לו מתנות גדולות. אקטים כאלה, שקורים בזמן ששאר ההתנהגויות המתעללות נמשכות במקביל, רק מעצימים את חוויית הבלבול של הקורבן - הוא חש כישלון גמור, אשמה על זה שפקפק בבן הזוג המתעלל ושהוא אינו ראוי כלל לאהבה".

מה ניתן לעשות כשמופיעים סימני אזהרה להתעללות רגשית בזוגיות?

"לפני הכל חשוב לזכור שאפשר להיחלץ ממערכת יחסים מתעללת, למרות כל הקושי. הצעד הראשון הוא פנייה לגורמים חיצוניים בבקשת עזרה. מומלץ לפנות לאדם קרוב - כזה שלא לקח צד עם המתעלל כמובן, או לאנשי מקצוע טיפוליים, כדי שיעזרו לך לחזור ולהאמין בעצמך ובתפישת המציאות שלך".

חשוב לזכור, אומרת עו"ד צור, שאדם שעובר התעללות רגשית חווה למעשה מניפולציות יומיומיות שנועדו להקטין אותו, ועליו ללמוד לסמוך על עצמו ועל שיקול דעתו. "זהו, כאמור, הצעד הראשון ואולי החשוב ביותר, משום שהוא מסייע לקורבן להעמיד את המתעלל על מקומו ולהיחלץ מהזוגיות המתעללת".

במקביל, מומלץ לקורבן לנקוט מספר פעולות משפטיות, שיבטיחו את בטחונו הנפשי והכלכלי וימנעו מהמתעלל לחזק את שליטתו בו.

מה הן הפעולות המשפטיות שיש לנקוט כדי להתמודד עם גזלייטינג בזוגיות?

"התעללות נפשית במערכת יחסים זוגית עדיין לא מוכרת בארץ כעבירה פלילית, אך ישנם לא מעט כלים משפטיים המסייעים בעבירות אחרות של אלימות במשפחה ויכולים לסייע לקורבן של התעללות להיחלץ מהזוגיות ולהרחיק מעליו את המתעלל.

"הבחירה בכלי המשפטי המתאים תלויה בנסיבות של כל מקרה לגופו, ורצוי לפנות להתייעצות משפטית עם עורך דין בעל ידע וניסיון בסיוע לקורבנות גזלייטינג.

במקביל, כדאי לתעד כל מה שניתן במערכת היחסים עם המתעלל: להקליט שיחות, לתעד את ניהול הכספים המשותפים ומניעתם מהקורבן, את מניעת הקשרים עם קרובים וכדומה - כל דבר אחר שיוכל להעיד על ההתעללות שחווים וישמש אחר כך בבית המשפט".

משרד עורכי הדין גלית צור הינו משרד בוטיק המתמחה בניהול תיקי גירושין מורכבים, קונפליקטים משפחתיים רגישים, סכסוכי ירושה וטיפול עדין ואישי בסוגיות כגון מזונות, מאבקי משמורת ועוד.

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון – 077-9977597

לעמוד המשרד באתר משפטי

בשיתוף זאפ משפטי

כדאי להכיר