נערכים לסערת "אלפיס": השלג יתפשט למרכז, חשש להפסקות חשמל ברחבי הארץ

הפתיתים הלבנים צפויים להיערם בפסגות ההרים בלילה שבין רביעי לחמישי • בחברת החשמל תגברו צוותים: "מזג האוויר יהיה שונה לחלוטין משבוע שעבר" • בשירותי כבאות והצלה מבקשים מהציבור לשמור על הנחיות הבטיחות

שלג בכרם בן זימרה ובהר מירון // צילום: Yeger suite דביר יגר, גיא זהרוני רשות הטבע והגנים

החל מהיום (שלישי) בלילה תיכנס לאזורינו הסערה "אלפיס", שלפי התחזיות הצפויות תלווה ברוחות חזקות, טמפרטורות נמוכות, גשם ושלג בגולן ובהרי הגליל. לאור כך, קיים היום מפקד מחוז צפון בכבאות והצלה, טפסר ניזאר פארס, הערכת מצב לכלל המפקדים במחוז ובסיומה הנחה להיערך לקראת הסערה.

בכבאות והצלה מבקשים מהציבור לשמור על הנחיות הבטיחות לקראת מזג האוויר הסוער:

◾ הימנעו מחימום הבית באמצעות תנורי ספירלה שגורמים בכל חורף לשריפות קטלניות. יש להשתמש באמצעי חימום בטוחים לשימוש כגון מזגן או רדיאטור ולא בתנורים מקריני חום.

◾ יש להימנע מכניסה למפלסים תת קרקעיים, מעליות וחניונים העלולים להיות מוצפים.

◾ על ציבור הנהגים להאט משמעותית את מהירות הנסיעה ולהתאימה לתנאי הדרך הכוללים ערפל, ורוחות צד חזקות העלולות לטלטל את הרכב.

◾ התקינו גלאי עשן בעלות נמוכה ובהתקנה פשוטה אשר יתריע על השריפה בתחילתה ויציל חיים.

כיבוי והצלה מתכוננים לסערה "אלפיס", צילום: כבאות והצלה צפון

חשש מהפסקות חשמל

כמן כן, הסופה עלולה לגרום להפסקות חשמל ברחבי הארץ, ובחברת החשמל נערכים עם הגברת צוותים, אך מציינים כי לאור האתגרים הרבים יש להיערך בהתאם. אורן הלמן, סמנכ"ל שירות בחברת החשמל אמר ל"ישראל היום" כי "היומיים הקרובים הולכים להיות שונים לעומת שבוע שעבר מבחינת שני היבטים: השלג והרוחות".

לדבריו, "השבוע הקודם התאפיין בקור גדול מאוד ולכן היו הפרעות ברשת החשמל שנבעו בעיקרן משריפת נתיכים ביתיים. היו לנו הרבה הפסקות חשמל שהיו פרוסות ארצית. העובדים במקרה הזה היו צריכים לנסוע ממקום למקום וזה גרם להתמשכות של התקלות".

היערכות המשטרה לשלג,

לגבי האוכלוסיות המוחלשות אמר הלמן: "אנחנו מבקשים מהאוכלוסיות המוחלשות שיש להן בעיות בריאותיות, כמו אנשים עם מכשירים מצילי חיים להצטייד עם סוללות גיבוי למכשירים שלהם. במקרה שאין סוללות גיבוי, במקרים כאלה צריך להתפנות לבתי חולים או למד"א".

ירושלים

עיריית ירושלים נערכת לקראת השלג הצפוי להיערם הלילה, ונשקלת האפשרות כי מתחמי בדיקות הקורונה והחיסונים ייסגרו עד חלוף הסערה. בעיריית ירושלים אמרו ל"ישראל היום" כי "בשל מזג האוויר הסוער והסיכוי הגבוה לשלג, תתקיים הערכת מצב אם לפתוח את המרכזים. הודעה על כך תימסר עם קבלת ההחלטה".

צפת

בעקבות תחזיות מזג האוויר העדכניות וסיכוי לירידה והצטברות שלג/קרח בעיקר בשכונות הגבוהות בצפת, מערכת החינוך תפעל כסדרה עד השעה 12:00 ולאחר מכן תלמידי בתי הספר ימשיכו בביתם בלמידה מרחוק. גני הילדים יסיימו בשעה 12:00.

בצפת נערכים לסערה "אלפיס", צילום: עיריית צפת

ראש העיר שוקי (יהושע) אוחנה אמר: "צפת ערוכה ומוכנה ללמידה ׳היברידית׳ ומחר נבצע שילוב בין למידה בבתי הספר ללמידה מרחוק. אנחנו לא לוקחים סיכונים, ובעזרת מקצועיותם של מנהלי בתי הספר וצוותי המורים נשתמש בשיטות מתקדמות המשלבות למידה פרונטלית ולמידה מרחוק".

על פי הנתונים החזויים המעודכנים מלפנות בוקר, שלגים יתחילו לרדת בהרי המרכז הגבוהים (מעל 900 מטר) מחר בין השעות 16:00-14:00. בהרי המרכז הנמוכים יותר צפוי להיערם שלג כשעתיים מאוחר יותר.

בנימין

בבנימין מצפים להגעת אלפי מבקרים במהלך יום חמישי שיבקשו להגיע ליישובים המושלגים. במועצה האזורית נערכים לא רק לאתגרי השלג הרגילים אלא גם לתיירות שלג. אגף התיירות מחלק היום 100 מזחלות שלג ביישובים הגבוהים ומזמין את כל עם ישראל להגיע לאחר ירידת השלגים כדי ליהנות ולגלוש מעל גבי השכבה הלבנה העבה הצפויה באזור.

שלג בבנימין, צילום: דוברות בנימין

היישובים שבהם צפוי לרדת השלג בבנימין ולהיערם בצורה משמעותית הם: פסגות, עפרה, כוכב יעקב, תל ציון, יישובי גוש שילה, עלי, גבעת אסף, עטרת, חרשה, מעלה לבונה וגבעון החדשה.

ראש המועצה ישראל גנץ אמר: "אנחנו ערוכים למערכת החורפית כדי לתת מענה לכל תושב שיצטרך אותנו. אנחנו למודים אירועי שלג וכוח האדם במועצה יודע להתמודד איתם בצורה טובה בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה, צה"ל, חברת נתיבי ישראל ושאר הגורמים".

בהכנת הכתבה השתתפו היאלי יעקבי-הנדלסמן, דן לביא, עידן אבני ואפרת פורשר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר