אמריקאים שפוקדים את בתי הקולנוע החלו לגלות השבוע שכאשר הם קונים כרטיס להקרנה של סרט בשעה מסוימת, כדאי להם להתעכב משמעותית אם הם לא רוצים לצפות בפרסומות במשך חצי שעה(!).
רשת בתי הקולנוע הגדולה בארה”ב, AMC, החלה להציג לרוכשי כרטיסים באתר שלה הודעה לפיה "סרטים מתחילים 25-30 דקות לאחר זמן ההקרנה (המוצהר)”. בכך היא הודיעה למעשה בשקט כי היא מצטרפת למהלך שדחתה בתוקף ב-2019, להצגת פרסומות לפני ההקרנה.
השינוי הזה הוא הסכם עם רשת הפרסום National CineMedia, שכולל עד חמש דקות של פרסומות מסחריות שיוקרנו אחרי זמן התחלת הסרט הרשמי, בנוסף ל"ספוט פלטינום" באורך 30-60 שניות שיוקרן לפני הטריילר האחרון או שני הטריילרים האחרונים בסמוך לתחילת הסרט. כלומר, מי שיגיע בזמן להקרנה יצפה בלא פחות מ-6 דקות של פרסומות ועוד כ-20 דקות של קדימונים לסרטים אחרים (שהם למעשה פרסומות של רשת בתי הקולנוע לעצמה).
מהתנגדות לשת"פ
ב-2019, כאשר רשתות הקולנוע השנייה והשלישית בגודלן בארה"ב, Cinemark ו-Regal, חתמו על הסכמים דומים עם National CineMedia, חברת AMC המנגדה למהלך. החברה הודיעה אז בתוקף כי היא דוחה את הרעיון "מתוך דאגה שצופי הקולנוע האמריקאים יגיבו בצורה שלילית מאוד לקונספט". AMC הדגישה שאין לה תוכנית להציג פרסומות מסחריות קרוב לתחילת הסרט.
אולם הלחץ הכלכלי עשה את שלו. "המתחרים שלנו השתתפו (במהלך) באופן מלא במשך למעלה מחמש שנים, ללא כל השפעה ישירה על הגעת הקהל", הודתה AMC בהצהרה למגזין הוליווד ריפורטר בחודש שעבר. החברה הסבירה שההסכם החדש "מאפשר לשתי החברות להניע הכנסות חדשות, כדי לקזז את השפעת סגירת בתי הקולנוע בגלל מגפת הקורונה" (באמת. היא קישרה את זה למגיפה שהסתיימה כבר לפני 3 שנים).
לא כל הצופים מודעים
התגובה של הצופים למגמה הזו משונה: רובם ממשיכים להגיע בשעה הנקובה על הכרטיסים. לפי נתוני EntTelligence, כ-60% מהמבקרים בבתי הקולנוע בארה"ב השנה ישבו במקומותיהם כאשר הטריילרים התחילו להתנגן. לפי The Hollywood Reporter, בלוס אנג'לס וניו-יורק המספר השנה עומד על 42% , בהשוואה ל-55% בשנה שעברה בלוס-אנג’לס ו-47% בניו-יורק בשנה שעברה. נראה שהצופים מבינים את המגמה, אך מגיבים אליה באיטיות.
תופעה שמשנה את פני הקולנוע
המהלך הזה משנה באופן יסודי את אחת המסורות הבסיסיות של הליכה לקולנוע בארה”ב. קדימונים לסרטים חדשים היו חלק בלתי נפרד מחוויית הקולנוע כבר עשרות שנים, כדרך של בעלי הקולנועים להבטיח שהלקוחות יחזרו שוב, ובקולנועים רבים זמן הקדימונים כבר התקרב לחצי שעה. אך פרסומות שאינן קשורות לעסקי הקולנוע, כמו רכבים, קוסמטיקה ושירותים מקוונים, מאריכות את זמן ההמתנה לתחילת הסרט עוד יותר, ופוגעות בחוויה. הצופים, שנהנים מיתרונות ההזמנה המוקדמת של מקומות, מבינים שאין סיבה להגיע בזמן הרשמי אם הסרט ממילא יתחיל רק 20-30 דקות מאוחר יותר – ובהדרגה הפרסומות מוקרנות מול אולמות ריקים, מה שהופך אותן למיותרות.
המחיר של התאוששות כלכלית
שינוי המדיניות של AMC משקף את המציאות הקשה של תעשיית הקולנוע. עליית שירותי הסטרימינג, ירידת מחירי הטלוויזיות ומגיפת הקורונה כולם פגעו מאוד בבתי הקולנוע, ורשתות הקולנוע מחפשות כל דרך אפשרית להגדיל הכנסות. השאלה היא כמה זמן זה יחזיק.
בישראל, פרסומות בבתי קולנוע הן כבר לא עניין חדש – אבל ה"הכשר" לתופעה מהמדינה שממנה אנחנו מעתיקים כמעט כל תופעה חברתית מעלה את הסיכוי שבעתיד הלא רחוק תתארכנה הפרסומות לפני סרטים כאן מ-10-15 דקות כיום לאורכים מייגעים אף יותר.
(הכתבה נכתבה בסיוע קלוד)
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
