מיליוני נוסעים עולים מדי יום על צינורות מכונפים שעפים באוויר, בתוך עננים וסערות – ורובם, למרבה התדהמה, יוצאים מהם בריאים, שלמים ועם התכווצויות בברכיים. למרות שמדובר בנתון ידוע, מפתיע בכל פעם מחדש להיזכר שבתאונות טיסה נהרגים הרבה פחות אנשים בשנה מאשר בתאונות של כלי רכב קרקעיים.
ההשוואה הזו היא תוצאה של השקעה בת יותר מ-100 שנה בבטיחות טיסות, תכנון מטוסים קפדני, הכשרת טייסים מפרכת והקפדה על אמצעי עזר בכמות כמעט מוגזמת כדי להיערך לכל תרחיש. כמובן שאין דבר כזה 100% בטיחות, ובשנים האחרונות למשל נחשפו כשלי אבטחה רבים במטוסי חברת בואינג, שגרמו למספר התרסקויות טרגיות. אך יש מספר חברות תעופה שנחשבות לבטוחות במיוחד, בלי קשר לסוג המטוסים. נעזרנו בקלוד כדי לגלות באילו חברות אולי מעט יותר בטוח לטוס.
מלכת המוניטין הלא לגמרי מוצדק
קוואנטס האוסטרלית היא השם הראשון שקופץ לרוב האנשים כשחושבים על חברת תעופה בעלת רקורד בטיחות מושלם. החברה, שנוסדה ב-1920 (מה שאומר שהיא טסה כבר מעל מאה שנה ברציפות), מתגאה ברקורד בטיחות "מושלם" – במיוחד בזכות אזכור של ה”עובדה” הזו ע"י דאסטין הופמן בסרט “איש הגשם” מ-1988, ומייל שהועבר בראשית ימי האינטרנט אלפי פעמים על הבדיחות שמריצים אנשי הבטיחות בחברה על אופי התקלות השטוטי שאיתם הם מתמודדים מרוב שהתחזוקה בחברה מושלמת.
אלא שהתדמית הזו לא נכונה לחלוטין: בניגוד למשפט הידוע "קוואנטס היא חברת התעופה היחידה שמעולם לא חוותה תאונה קטלנית", החברה איבדה 8 מטוסים – 4 מהם מטוסים שלה ש"גויסו במלחמת העולם השנייה, ועוד 4 מסוף המלחמה ועד 1951. התאונה האחרונה הזו אירעה כאשר מטוס זעיר של החברה התרסק מול חופי פפואה גינאה החדשה, והטייס וכל ששת נוסעיו נהרגו. מאז עברה החברה למטוסים סילוניים בלבד היא לא חוותה יותר תאונות קטלניות.
שני המופרכים
חברה נוספת בעלת מוניטין כמעט מושלם שמוכתם ע"י שני אירועים באמת יוצאי דופן היא סאות’ווסט האמריקאית, שפועלת מאז 1971 והיתה פעם חברת הלואו-קוסט הגדולה בעולם. ההרוג הראשון בתולדותיה כלל לא היה נוסע: ב-2005, מטוס שלה שנחת בשיקגו בעת סופת שלגים החליק מעבר למסלול הנחיתה אל הכביש הסמוך, פגע ברכב משפחתי והרג ילד בן 6; התאונה היחידה שבה איבדה החברה נוסע אירעה ב-2018, כאשר מנוע שהתפרק מייד לאחר ההמראה מנמל לה-גרדיה בניו-יורק פער חור במטוס וגרם לאחד הנוסעים להישאב החוצה וליהרג.
הוותיקה הבטוחה
שם מפתיע למדי הוא הוואיין איירליינס, חברת התעופה של הוואי, שתחגוג די בקרוב 100 שנות טיסה (היא החלה לטוס ב-1929) ללא אף תאונה – אם כי ייתכן שההקפדה על הבטיחות הובילה אותה לשתי פשיטות הרגל שלה (1993 ו-2003).
זולות אבל בטוחות
למרבה הפלא, שתי ענקיות הלואו-קוסט האירופיות, איזיג’ט הבריטית וראיינאייר האירית, שתיהן לא חוו מעולם תאונות קטלניות, למרות שהן מתפעלות אלפי טיסות במאות מטוסים. איזיג’ט חוותה "כמעט-תאונה" אחת ב-2006, כאשר מערכת החשמל במטוס איירבוס A319 חדש שלה כשלה באמצע טיסה והיא כמעט התנגשה במטוס של אמריקן איירליינס, אך נחתה בשלום ביעדה; ואיזיג’ט חוותה תאונה בודדת ב-2008, כאשר להקת ציפורים פגעה במטוס בואינג 737 שעמד לנחות בנמל התעופה ברומא, וגרמה לנזקים כה כבדים שהמטוס הוגדר בעגה התעופתית המקבילה לטוטאל-לוס. עם זאת, רוב הנוסעים ואנשי הצוות נחתו בשלום, עם 8 נוסעים ו-2 אנשי צוות שנפצעו במהלך הנחיתה הקשה.
מקל בגלגל
גם חברות התעופה הטסות מאז שנות ה-80 תחת לוגו קבוצת וירג’ין של המיליארדר הבריטי ריצ’ארד ברנסון (וירג’ין אטלנטיק, וירג’ין אוסטרליה ווירג’ין אמריקה, שהיתה למעשה מותג הלואו-קוסט של אלסקה איירליינס), מתגאות בהיסטוריה חפה מתאונות, מלבד תקרית בודדת ב-1997, בה מטוס איירבוס A340 נאלץ לנחות "נחיתה קשה" ללא גלגלים לאחר שהם לא נפתחו. 7 מ-114 האנשים על המטוס סבלו מפציעות קלות, והמטוס תוקן וחזר לטוס.
מזרח תיכון חדש ובטוח
שכנותינו Emirates ו-Etihad Airways, שתי חברות התעופה המובילות של האמירויות, נהנות ממוניטין של בטיחות גבוהה. למרות שהן חברות יחסית צעירות (Emirates נוסדה ב-1985 ו-Etihad ב-2003), הן השקיעו מיליארדי דולרים בציי מטוסים חדישים, טכנולוגיות בטיחות מתקדמות והכשרה מקצועית של הצוותים.
התאונה הקשה בתולדות אמירייטס אירעה ב-2016, לאחר שמטוס בואינג 777 שניסה לנחות בדובאי פעמיים וכשל, לא הצליח להרים את הגלגלים מהמסלול כדי להתרומם ולחזור לניסיון שלישי. הוא התרסק על גחונו והתקלח. צוות לוחמי האש של נמל התעופה הספיק לפנות את כל 300 האנשים מהמטוס לפני שתא הנוסעים נשרף, אך כבאי אחד נהרג במהלך השריפה, ו-7 נוספים נפצעו. מתוך הנוסעים והצוות, 32 סבלו פציעות ברמות שונות.
התאונה היחידה בתולדות אתיהאד מוזרה אפילו יותר: טכנית, היא אפילו לא היתה תאונה של אתיהאד. מטוס איירבוס A340 חדש, שרק יצא מפס הייצור ועמד להימסר לחברה, התרסק במהלך הבדיקות האחרונות של מהנדסי איירבוס. הם שכחו לקבע את המטוס למקומו בנמל התעופה בטולוז בעת בדיקות מנוע, והוא החל בנסיעה והספיק להגיע למהירות של 55 קמ"ש לפני שפגע בקיר בטון וכל חלקו הקדמי התפרק. מכיוון שהמהנדסים לא התכוונו לטוס, הם לא היו ישובים וחגורים, וכל ה-9 נפצעו בדרגות שונות.
גם קטאר איירווייז לא חוותה תאונה מעודה, אך רשמה שלוש תקריות מוזרות: ב-2010 ניסו שני טייסים שלה להנחית מטוס על המסלול הלא נכון בנמל תעופה ביפן, שהיה סגור (הטעות הובהרה להם רגע לפני הנחיתה והם הסתובבו ונחתו על המסלול הנכון), ושני מטוסים שלה הושמדו בשריפות בעת שעברו תיקונים על הקרקע – ב-2007 וב-2017.
הכי בטוחות בנתב"ג
לפי אתר PlaneCrashInfo, יש 31 חברות תעופה כיום שלא חוו אף תאונה קטלנית, ביניהן Aegean Airlines היוונית, Aero Mexico, אייר אירופה, Air Transat הקנדית, Frontier Airlines האמריקאית, Hainan הסינית, סוויס השווייצרית ו-Vueling הספרדית, שכולן רשומות כחברות שמפעילות (או הפעילו בשלב כלשהו) טיסות לנתב"ג.
נציין כי אל על לא ברשימה, אך היא בכל זאת אחת מחברות התעופה הבטוחות בעולם. בכ-75 שנות פעילותה התרסק לה רק מטוס אחד בשל תקלה – ההתרסקות של מטוס המטען באמסטרדם ב-1992, שעד היום מהווה את אחד התירוצים הפופולריים באירופה לתיאוריות קונספירציה אנטישמיות. עד אז ומאז יש לה "גיליון חלק" מתקלות – אם כי מלא תקריות אבטחה אחרות, שעליהן נרחיב בכתבה נפרדת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
![[object Object]](/wp-content/uploads/2024/05/15/06/whatsapp-israelhayom-m-150-.gif)