צעירים עם סמארטפונים (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

נראה לכם שהילדים שלכם מכורים לסמארטפון? הכתבה הזו בשבילכם

מבוגרים שמסתכלים על הילדים ובני הנוער שיוצאים בימים אלה לחופה עלולים לנוד בראשם בייאוש לאור מספר שעות המסך המוגזם שלהם – אבל יכול להיות שכדאי לנו לקחת מהם שיעורים באיך להשתמש במכשירים הללו בחוכמה

[object Object]

השבוע מתחיל רשמית החופש הגדול, ודור שלם של ילדים יוצא מבתי הספר כשבידיהם מכשירים שמחברים אותם לכל המידע בעולם. דור האלפא – ילדים שנולדו מ-2010 ואילך – גדל עם הסמארטפון כחלק טבעי מהסביבה, ועכשיו, כשהם יוצאים לחופשה כבני נוער, הם משנים לחלוטין את המושג "בילוי בחופש". קלוד ניסתה להסביר לנו למה החופשה שלהם הרבה יותר מעניינת מזו של אלה מאיתנו שנולדו כמה שנים קודם.

חופש דיגיטלי מול חופש פיזי

לפי מחקרים, 87% מילדי דור האלפא מבלים מעל 6 שעות ביום מול מסכים בחופש, לעומת 3 שעות בלבד בימי לימודים. אך בניגוד למה שמדמיינים ההורים, רק 35% מהזמן הזה מוקדש ל"גלישה חסרת מטרה".

לדברי מומחים, הילדים משתמשים בטכנולוגיה ליצירת תוכן, למידה עצמאית, ופיתוח כישורים דיגיטליים. זה לא רק צריכה פסיבית, אלא מעין גישוש אחרי קריירה ארוכת-טווח או מידע מעניין.

דור יצרני התוכן

בניגוד לדורות קודמים, שבעיקר צרכו בידור, דור האלפא יוצר אותו: 43% מהילדים בגילאי 10-14 מעלים תוכן ברשתות החברתיות לפחות פעמיים בשבוע. הם מצלמים, עורכים סרטונים, כותבים בבלוגים ואפילו מייסדים ערוצי יוטיוב. כך, מה שעשוי להיראות להורים כמו זמן מסך מופרז, עשוי להתברר בדיעבד כמקפצה להכנסה רצינית מאוד, שלעתים עולה על משכורות ההורים (למשל, יוטיוברים רבים קנו בתים למשפחותיהם מהכסף שהרוויחו דרך יוטיוב).

רשתות חברתיות כמגרש המשחקים החדש

עבור דור האלפא, הרשתות החברתיות אינן רק כלי תקשורת – הן גם העולם שהם חיים בו, לטוב ולרע; במקום להיפגש במגרש בשכונה, הם נפגשים באפליקציית הצ’ט לגיימרים (אם כי כיום היא כבר הרבה יותר מזה) Discord או דרך המשחק Roblox. במקום לשחק כדורגל, הם מתחרים במשחקים מקוונים, אחד נגד השני וכולם יחד נגד קבוצות חברים אחרות מרחבי העולם, באלפי משחקים, החל מברול סטארס בסמארטפון ועד פורטנייט במחשב.

אתגרים חדשים להורים

הורי דור האלפא מתמודדים עם אתגרים שלא היו קיימים בעבר: האם ואיך להגביל זמן מסך, כשהמסך הוא לא רק כלי בידור, אלא גם כלי הלמידה, היצירה והתקשורת של הילד? איך מבחינים בין שימוש מועיל לשימוש מזיק?

במקום להגביל זמן, מומחים מציעים להתמקד באיכות השימוש: ילד שמבלה 4 שעות ביום בלמידת תכנות ביוטיוב עושה משהו שונה בתכלית מילד שמבלה 4 שעות בגלילה אקראית בטיקטוק.

מיומנויות דיגיטליות כמחנה קיץ

ילדי דור האלפא מפתחים בחופש מיומנויות שהיו שמורים למבוגרים לפני לא הרבה שנים: עריכת וידאו, עיצוב גרפי, תכנות, ניהול רשתות חברתיות וקידום אתרים. רבים מהם מרוויחים כסף מהפעילות הדיגיטלית שלהם – מפרסומות ביוטיוב, ממכירת עיצובים דיגיטליים או מהדרכות מקוונות.

בין הגלובלי למקומי

פרדוקס מעניין של דור האלפא הוא השילוב בין החיבור הגלובלי לבין הזהות המקומית החזקה. הם צורכים תוכן מכל העולם, אך יוצרים תוכן בעיקר בעברית, עם הומור ישראלי מובהק. לא מעט ערוצים ישראלים מצליחים באנגלית גם הם מרוכזים כיום בהסברה ועימותים עם גולשים פרו-פלסטינים באפליקציות מבוססות Omegle ("אומיגל", מעין "צ’אט-רולט" מודרני, שבו מתחילים שיחת וידאו עם משתמש אקראי, ופעלה מ-2009 עד 2023). הנה דוגמה טרייה מהיום:

לאן אנחנו מתקדמים?

ככל שדור האלפא מתבגר, הם מעצבים מחדש את המושג "זמן פנוי". עבורם, הגבול בין למידה לבילוי, בין יצירה לצריכה, בין הדיגיטלי לפיזי – מטושטש למדי. הם אינם רואים את הטכנולוגיה כתוספת לחיים, אלא כחלק טבעי מהם.

השאלה היא לא איך "לגמול" אותם מטכנולוגיה, אלא איך לעודד אותם להשתמש בה באופן יעיל, כפי שבדורות קודמים לימדו את הילדים והנוער לקרוא, לכתוב, לחשב ולהרכיב פאזלים. כרגע, לפחות, נראה שרובם כבר מלמדים את עצמם לעשות זאת באופן אינטואיטיבי יותר מהוריהם. אולי במקום לנסות להטיף להם, כדאי לנו ללמוד מהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...