מכוניות עם דגלי סין וישראל על מכסי המנוע. צילום: פידי באמצעות FLUX.1

הפלישה הסינית: מדריך למותגי הרכב הסיניים החדשים בישראל

צ’רי, ג’ילי, BYD, ג’אקו, אקספנג ועוד עשרות מותגים שלא שמענו עליהם מעולם כבשו בעשור הזה את טבלאות מכירות הרכב בישראל. הנה מפת היכרות עם המכוניות הסיניות שפלשו לכבישי ישראל

השוק הישראלי עובר מהפכה: אחרי עשרות שנים שבהן שלטו בכבישים כאן מותגים אירופיים כמו תשלובות פולקסוואגן (שכוללת את סיאט וסקודה הפופולריות כאן) ופג’ו מצד אחד ומותגים יפנים וקוריאניים כמו קיה, יונדאי וטויוטה מצד שני, נכנסו לארץ מאז הקורונה עשרות מותגי רכב סיניים, שעד לפני כמה שנים היו זרים לחלוטין לצרכן הישראלי. ביקשנו מקלוד לספר לנו קצת על המותגים היותר פופולריים מסין, שכיכבו ברשימות 50 מותגי הרכב הנמכרים בישראל ב-2024 וברבעון הראשון של 2025.

קבוצת Geely - האימפריה הסינית

ג’ילי היא אחת מהחברות הסיניות הגדולות בעולם, ומדורגת ב-25 יצרניות הרכב בעלות השווי הגבוה בעולם כולו (21 מיליארד דולר). בסין היא פועלת מ-1986 (אם כי בשנים הראשונות ייצירה מקררים, ורק מאמצע שנות ה-90 נכנסה לתחום הרכב), ואת תשומת הלב הבינלאומית קיבלה בעיקר לאחר שכרשה את וולוו השוודית ב-2010. בישראל היא מיוצגת בשלושה מותגים מובחנים:

Geely עצמה (מקום 16 במסירות ב-2024 ו-23 ברבעון הראשון של 2025) מציעה רכבים במחיר נגיש עם אבזור עשיר ואחריות נדיבה;

Lynk & Co (שזינקה ממקום 44 ב-2025 ל-17 ברבעון הראשון של השנה) מתמקדת ברכבי SUV מודרניים עם דגש על טכנולוגיה ועיצוב בסגנון "אירופי";

ו-Zeekr (מקומות 23 ו-27) הוא מותג היוקרה החשמלי של הקבוצה, המתחרה ישירות בטסלה עם טכנולוגיות מתקדמות וביצועים גבוהים. נציין כי מאז 2019 היא גם שותפה של מרצדס במותג סמארט (מקומות 26 ו-39).

רכב של זיקר בתצוגה, צילום: רויטרס

קבוצת SAIC - הענק השקט

SAIC (ר"ת של Shanghai Automotive Industry Corporation) היא יצרנית רכב מובילה נוספת, שנוסדה כבר ב-1955 ולמעשה מדורגת מעט מעל ג’ילי ברשימת היצרניות הגדולות בעולם במונחי שווי (26 מיליארד דולר). בישראל נמכרים שני מותגים מוכרים:

MG (מקומות 12 ו-11 בסיכום השנה שעברה והרבעון הראשון, בהתאמה), המותג הבריטי הוותיק שנרכש על ידי הסינים וחזר לחיים עם רכבים חשמליים ומכוניות ספורט במחירים אטרקטיביים יחסית;

ו-Maxus (מקומות 50 ו-35), המתמחה ברכבים מסחריים, ואנים ומיני-בוסים, ומשרתת בעיקר עסקים וחברות. נציין כי SAIC היא יצרנית רכבי קבוצת פולקסוואגן לשוק הסיני, כך שיש לה "חותמת כשרות" של המותג הגרמני.

קבוצת Chery - המתמחה בטכנולוגיה

צ’רי היא חלוצת הטכנולוגיה הסינית, הפועלת כבר מ-1997, ומיוצגת בארץ ע"י שני מותגים:

Chery עצמה (מקומות 7 ו-5) מציעה רכבים עם טכנולוגיות מתקדמות במחירים תחרותיים;

טיגו , הלהיט של צ'רי, צילום: באדיבות צ'רי

ו-Jaecoo (מקומות 35 ו-7) הוא מותג חדש יחסית, שמתמקד ברכבי פנאי מתקדמים עם יכולות שטח משופרות וציוד יוקרתי.

קבוצת Great Wall Motors – המותגים הצעירים

Great Wall Motors הוקמה ב-1984, שווה כ-22 מיליארד דולר) ומביאה לשוק הישראלי שני מותגים המיועדים בעיקר לקהל צעיר:

Wey (מקומות 43 ו-62) הוא מותג יוקרה המתמחה ברכבי SUV עם עיצוב מודרני וטכנולוגיות מתקדמות;

ו-Ora (מקומות 31 ו-49) מתמקד ברכבים חשמליים קטנים וחמודים המיועדים לנהיגה עירונית, עם דגש על עיצוב מרענן וטכנולוגיה ידידותית למשתמש.

קבוצת BYD – המעצמה החדשה

את השם הזה, שמצויד גם בסלוגן Build Your Dreams על אחורי המכוניות (אם כי לפי המייסד שלה, שמה הבינלאומי אינו ראשי תיבות, אלא פשוט ניסיון "לאנגלז" את שמה המקורי, בִּייַאדִי), כנראה כבר שמעתם וראיתם. אחרי הכל, הוא אחד מחמשת המותגים הנמכרים בישראל מאז הרבעון הרביעי של 2022, והמותג הנמכר ביותר בתחום הרכבים החשמליים. למרות זאת, זו החברה הצעירה ברשימה – היא הוקמה רק ב-1995, ונכנסה לתחום הרכב ב-2003 (עד אז היא ייצרה סוללות לסמארטפונים וטאבלטים), מה שלא הפריע לה להפוך ליצרנית הרכב בעלת השווי הגבוה ביותר בסין ומקום רביעי בעולם (144 מיליארד דולר). בארץ נמכרים רק רכבי מותג-האם שלה.

השחקנים הטירונים

מלבד BYD, קיימים עוד כמה מותגים עצמאיים וחדשים למדי מסין שמככבים בשוק הישראלי בזמן האחרון:

Xpeng (מקומות 15 ו-13) שנוסדה ב-2014 מתמחה ברכבים חשמליים חכמים עם יכולות נהיגה אוטונומית מתקדמות;

פנים הרכב החשמלי של אקספנג, צילום: אקספנג

ו-LeapMotor (מקומות 51 ו-36) שנוסדה ב-2015 ומציעה רכבים חשמליים במחירים נגישים עם טכנולוגיה מתקדמת.

קבוצת Dongfeng - מהמסורתי ליוקרתי

Dongfeng היא חברה ותיקה, מאוד, שהוקמה ב-1969 על בסיס מפעלים שייצרו משאיות למלחמת קוריאה, ולמרות זאת נשארה קטנה למדי (שווי השוק שלה פחות מ-4 מיליארד דולר), והיא נמצאת בעשירייה החמישית בעולם). בארץ היא מיוצגת בשני קצוות:

Dongfeng עצמה (מקומות 69 ו-31) מציעה רכבים מסורתיים במחירים נגישים;

רכב מתוצרת דונגפנג, צילום: יח"צ דונגפנג

והמותג החשמלי שלה, Voyah (מקומות 49 ו-55), מיועד לשוק היוקרה, עם רכבים מתקדמים המתחרים במותגים מערביים.

מותגים נוספים

Changan (מקומות 67 ו-42), שהוקמה כיצרנית רכב ב-1959 (לפני זה היא התקיימה כמעט 100 שנים תמימות כיצרנית ציוד צבאי), מביאה ניסיון של עשרות שנים ברכבים איכותיים במחירים תחרותיים;

Hongqi (מבוטא "הוֹנְגְצ’י"; מקומות 63 ו-45) הוא מותג היוקרה של קבוצת FAW (ר"ת: First Automotive Works) הממשלתית;

JAC (ר”ת: Jianghuai Automobile Corporation; מקומות 56 ו-46) מתמחה ברכבים פרקטיים ועמידים;

Skywell (מקומות 40 ו-53) הוא מותג הרכב של יצרנית הטלוויזיות Skyworth ויצרנית האוטובוסים והרכבים המסחריים Red Dragon, ומתמקד ברכבים חשמליים למשפחות;

EVEASY (מקומות 42 ו-58) הוא תת-מותג של Landwind, שבעצמו הוא מיזם משותף של כמה יצרניות סיניות שביניהן צ’אנגן ו-Aiways (שנמכרה בישראל, אם כי לא רשמה הצלחה), ומציע פתרונות חשמליים נגישים;

Seres (מקומות 28 ו-34) מתמחה ברכבים חשמליים מתקדמים;

ו-Forthing (מקומות 47 ו-51), שהיא חברת-בת של דונגפנג, מציעה רכבים משפחתיים במחירים אטרקטיביים.

מה זה אומר מבחינתנו?

החדירה המהירה וההמונית של המותגים הסיניים יוצרת תחרות, שבסופו של דבר מועילה לצרכן. היא מובילה לכך שהמחיר היחסי יורד, המפרטים הסטנדרטיים עולים, והאחריות מתארכת. נכון שעדיין יקר להחריד לקנות רכב בישראל, אבל אם ניקח לדוגמה את Dolphin Surf של BYD, שאמור להגיע לישראל ממש בימים הקרובים ולהיות הרכב החשמלי הראשון אי פעם שנמכר כאן בפחות מ-120,000 שקל, המגמה ברורה – ואותה תופעה מחוללים המותגים הללו בקטגוריות כמו רכבי SUV.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...