מגרש משחקים, אילוסטרציה. צילום: GettyImages

האבולוציה של מגרשי משחקים והשפעתם על התפתחות הילד

לפני 100 שנים ילדים שיחקו על מתקני מתכת ובטון. לאחר מכן הגיע הפלסטיק, הדשא התחלף בדשא סינטטי וכעת מצטרפים לתמונה מתקנים נגישים וחינוכיים. אלו המגמות ההיסטוריות בעיצוב סביבת המשחקים הציבורית לילדים שלנו

מגרשי המשחקים שהורים לוקחים אליהם את ילדיהם עברו שינוי דרמטי במאה השנים האחרונות, כשכל דור של עיצובים משקף תפיסות משתנות לגבי משחק והתפתחות ילדים, וסוגיות שעולות סביב הנושא. בואו ננסה להיזכר מאיפה באנו ולאן הגענו, ומה זה אומר עלינו.

בתחילת המאה ה-20, מגרשי משחקים ראשונים נבנו בעיקר מחומרים תעשייתיים כמו מתכת ובטון, ונועדו להרחיק ילדים מהרחובות ולפתח כושר גופני בסיסי.

מגרש משחקים בסיאטל, 1925, צילום: Seattle Municipal Archives

בשנות ה-40 וה-50 הופיעו מתקני המתכת הקלאסיים – הנדנדות, המגלשות והקרוסלות המוכרות. מתקנים אלו, למרות פופולריותם, התבררו כמסוכנים יחסית, עם משטחים קשיחים ואלמנטים שגרמו לפציעות רבות.

בשנות ה-70 וה-80, עם העלייה המשמעותית במודעות לבטיחות ילדים ותביעות משפטיות, החלו להופיע מתקנים מפלסטיק עם פינות מעוגלות, משטחי בטיחות מגומי ואזורים מוגדרים לקבוצות גיל שונות. למרות היתרונות הברורים בהפחתת פציעות, מבקרים מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית טענו שמגרשים אלו מציעים גירוי מוגבל, מעודדים פעילות סטטית וחסרים הזדמנויות משמעותיות ללמידה ולהתפתחות חברתית.

גרמו לפציעות. קרוסלה נוסח אמצע המאה שעברה בסיאטל, 1985, צילום: Seattle Municipal Archives

בעשורים האחרונים אירעה מהפכה אמיתית בתכנון מגרשי משחקים, המבוססת על מחקרים מתקדמים בהתפתחות ילדים. גישת "משחק הרפתקני" (Adventure Play), שצמחה באירופה וזוכה לפופולריות עולמית, מציעה אלמנטים כמו חומרים טבעיים, אזורים לא מגודרים, מים וחול, אלמנטים משתנים וסיכונים מחושבים שתומכים בפיתוח מיומנויות פתרון בעיות, הערכת סיכונים וביטחון עצמי בלי לסכן את הילדים ללא צורך.

מחקרים שנערכו באוניברסיטאות מובילות מראים שמגרשי משחקים מודרניים המשלבים אלמנטים טבעיים ומגוון אפשרויות משחק מעודדים פיתוח מוטורי (גס ועדין), חברתי (משא ומתן, שיתוף פעולה), רגשי (ויסות רגשות, התמודדות עם אתגרים) וקוגניטיבי (תכנון, פתרון בעיות מרחביות). מגרשים אלה מאפשרים לילדים ליצור משחקים משלהם, לשתף פעולה עם אחרים, ולפתור בעיות בסביבה בטוחה יחסית.

עיצוב כוללני הפך גם הוא לעיקרון מנחה מרכזי, עם מתקנים המותאמים לילדים עם מוגבלויות, כמו נדנדות נגישות לכיסאות גלגלים, מתקנים סנסוריים לילדים על הספקטרום האוטיסטי, ועיצובים המעודדים אינטראקציה בין ילדים מרקעים שונים וברמות תפקוד שונות.

מגמות עכשוויות כוללות שילוב טכנולוגיה במגרשים (כמו אלמנטים אינטראקטיביים המגיבים לתנועה), שילוב למידת מדעים בסיסית במתקנים, ויצירת "מגרשי קהילה" המשרתים גם מבוגרים ומעודדים קשר בין-דורי. מחקרים חדשים מראים שמגרשים אלה משפרים לא רק את הבריאות הפיזית של הילדים, אלא גם את רווחתם הנפשית – במיוחד בעידן הדיגיטלי, שבו כולם קבורים יותר מדי מאחורי מסכים.

ככל שהבנתנו את חשיבות המשחק להתפתחות מתעמקת, מגרשי המשחקים ממשיכים להתפתח כמרחבים המספקים הזדמנויות למידה עשירות ומגוונות, המתאימות לצרכים המשתנים של הילדים בעולם המודרני.

הכתבה נכתבה ברובה ע"י קלוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...