X

איך הגעתם לכתבה הזו? כך גורמים לכם לגלוש שעות ברשת

ברור לנו שלא חיפשתם כתבות על צמצום זמן מסך. סביר יותר שרציתם בכלל לחפש את הסרטון הוויראלי החדש של המשפיען/ית החביבים עליכם. אז איך זה שעברו שעתיים ואתם עדיין לוחצים על קישורים לתכנים שלא היתה לכם כל כוונה לצרוך?

גבר, די לבזבז את היום בטיקטוק! יש לך עבודה. המחשה: פידי באמצעות FLUX.1

הביטוי “אל תוך מחילת הארנב” קיבל בעידן האינטרנט משמעות משודרגת: במקום צלילה מעמיקה אל נושא כלשהו, יוחסה לו משמעות של בזבוז זמן על עיסוק בנושאים איזוטריים במקרה הטוב או הבלים מוחלטים במקרה הגרוע. כמעט אין אדם בדור הזה שלא חווה את המשמעות המודרנית כשתפס את עצמו מגיע מחיפוש פשוט לכאורה לשעתיים של צפייה בתכני וידאו בעלי קשר מפוקפק לכל היותר לנושא שהתעניינו בו.

התופעה הזו מעוגנת בכמה מנגנונים פסיכולוגיים מרתקים, שמסבירים מדוע כה קשה לנו "לצאת" ממחילות אלו:

האלגוריתמים המתוחכמים של פלטפורמות דיגיטליות מנצלים את "הטיית האישור" שלנו – הנטייה לחפש ולהעדיף מידע התומך באמונותינו הקיימות. כשאנחנו מגלים תוכן שמחזק את דעותינו, המוח משחרר דופמין, "הורמון העונג”, שמעודד אותנו להמשיך לחפש תגמול דומה וכך גורם לנו לצפות בתכנים קשורים נוספים.

סקרנות, תכונה אנושית (וחתולית) יסודית, מניעה גם היא את הצלילה למחילות הארנב באינטרנט. חוקרים מצאו שפערי ידע מעוררים אי-נוחות קוגניטיבית שאנו מוּנעים למלא. האינטרנט, עם הבטחתו למידע אינסופי במרחק לחיצה, מספק מענה מיידי לאותה אי-נוחות.

"אפקט החידוש" מסביר מדוע קל לנו לעבור מקישור לקישור: המוח מתוגמל מגילוי מידע חדש. תופעה זו מתחזקת על ידי "פחד מהחמצה" (או איך שתבחרו לקרוא בעברית ל-FOMO) – החשש שנפספס משהו חשוב או מעניין אם נפסיק לגלול.

עיצוב אתרים ופלטפורמות חברתיות מנצל את כל המנגנונים הללו; הגלילה האינסופית עם תכנים שנוספים בזמן אמת לתחתית הפיד, ההמלצות המותאמות אישית והקישורים המשולבים יוצרים חוויית משתמש שמעודדת המשך צריכת תוכן. ניסויים בנוירו-שיווק מראים איך אלמנטים כמו צבעים, זמני טעינה ומוצגים חזותיים שונים משפיעים על המשך הגלישה (והגלילה) שלנו.

האספקט החברתי משחק גם הוא תפקיד חשוב במחילות האינטרנט: ידע שרכשנו מאפשר לנו להשתתף ב"שיחות ברזייה" ולהרגיש חלק מקהילה, מה שמספק תגמול חברתי ומעודד המשך צלילה לנושאים. מחקר מ-2023 מצא שאנשים מבלים זמן רב יותר ב"מחקר" נושאים שהם חושבים שיוכלו לשתף עם אחרים.

הבנת הפסיכולוגיה מאחורי מחילות האינטרנט יכולה לעזור לנו לפתח מודעות מוגברת לדפוסי הגלישה שלנו ולייצר גבולות בריאים יותר עם צריכת המידע המקוונת. אסטרטגיות כמו קביעת טיימרים, שימוש באפשרויות להגבלת זמן מסך ומודעות לגבי מניעי השיטוט המקוון שלנו יכולות לעזור לנו ליהנות מהתוכן הזמין מבלי ללכת לאיבוד במחילות הארנב הדיגיטליות.

הכתבה נכתבה ברובה ע"י קלוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר