מי מאיתנו לא ישב פעם במטוס, עם הרגליים דחוקות אל משענת המושב לפנינו (שכמובן הושען אחורנית מלאחר ההמראה ועד לפני הנחיתה), וחלם על קצת יותר מקום בטיסות בלי לשלם על מחלקת עסקים? כעת, נראה שאנחנו עשויים לקבל את המרווח הנכסף מסיבה מדאיגה: משבר האקלים.
מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Aerospace חושף כי עליית הטמפרטורות עלולה לאלץ חברות תעופה להפחית את מספר הנוסעים בטיסות באירופה בעשורים הקרובים, במיוחד בשדות תעופה עם מסלולי המראה קצרים.
מה הקשר בין חום לבין טיסות?
מדענים מאוניברסיטת רידינג בבריטניה בדקו כיצד אוויר חם יותר משפיע על ביצועי מטוסים בזמן המראה ב-30 שדות תעופה ברחבי אירופה. כאשר האוויר מתחמם, הוא הופך לפחות צפוף, מה שמקשה על המטוסים לייצר עילוי – הכוח שמאפשר להם להתרומם מהקרקע.
המחקר התמקד במטוס איירבוס A320 – דגם נפוץ המשמש לטיסות קצרות ובינוניות באירופה. לפי המחקר, עד שנות ה-60 של המאה הנוכחית, חלק משדות התעופה עם מסלולים קצרים יותר עשויים להידרש להפחית את משקל ההמראה המרבי של מטוסים במספר קילוגרמים השווה לכ-10 נוסעים לטיסה במהלך חודשי הקיץ.
יעדים תיירותיים בסיכון
מבין האתרים שנחקרו, ארבעה יעדי תיירות פופולריים יושפעו במיוחד: חיוס שביוון, פנטלריה שבאיטליה, נמל התעופה צ'אמפינו הסמוך לרומא באיטליה, וסן סבסטיאן בספרד. בנמלי תעופה אלה יש מסלולים קצרים יותר, ולכן חברות התעופה אינן יכולות להמריא מהם במשקל המרבי שנקבע על ידי היצרן. עלייה עתידית בגלי חום רק תחמיר את המצב, ותאלץ את המפעילים להפחית עוד יותר את משקל המטוסים ואת שולי הרווח.
ד"ר ג'וני ויליאמס, הכותב הראשי של המחקר, מציין כי "עולם מתחמם משפיע על אנשים ועסקים בכל העולם, ואנו מראים כעת דרך אחת שבה הוא עלול להעלות את מחיר חופשת הקיץ שלכם. טיסות לספרד, איטליה או יוון עלולות להתייקר ככל שהטיסות יישאו פחות אנשים בשל שינויי האקלים".
מעבר למספר הנוסעים
הבעיה עשויה להשפיע על פעילות שדות התעופה מעבר להפחתת מספר הנוסעים; חברות תעופה עשויות להזדקק לשינוי לוחות זמנים כדי לטוס בשעות קרירות יותר ביום, וצרכי תחזוקת המסלולים עשויים לגדול עם הידרדרות מהירה יותר של המשטחים בחום קיצוני.
בעוד ששדות תעופה גדולים יותר, כמו הית’רו וגטוויק בלונדון, מחזיקים במסלולים ארוכים מספיק כדי לספק ל-A320 די מרחק להמראה גם בחום קיצוני, הם עשויים להתקשות עם מטוסים גדולים יותר, כמו איירבוס A380 (המקביל לבואינג 747), הדורש יותר מרחב מסלול.
האירוניה של משבר האקלים
החוקרים מציינים כי נקיטת אמצעים לשיפור קיימות תייצב את ההשפעות הללו, בעוד שהמשך פליטות גבוהות יחמיר את הבעיה באופן משמעותי. מחקרים עתידיים יבחנו כיצד גורמים אחרים, כמו לחות ושינויים בדפוסי הרוח, עשויים להשפיע עוד יותר על ביצועי ההמראה.
האירוניה העצובה היא שהתעשייה שלעתים קרובות מואשמת בתרומה לשינויי האקלים מוצאת את עצמה נפגעת מהנזקים שהיא עזרה ליצור. בסופו של דבר, המרחב הנוסף שאולי נקבל במטוסים יגיע במחיר גבוה מדי – לא רק כלכלית, אלא גם סביבתית.
הכתבה נכתבה ברובה ע"י קלוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו