האם חשבתם פעם מדוע חברות יוקרה משתמשות בפונטים מסוימים, בעוד שבתי חולים בוחרים באחרים? מתברר שעיצוב האותיות בטקסטים שאנחנו קוראים אינן רק כלי להעברת מידע – הן חלק מהמידע, ומשפיעות על תפיסתנו באופן עמוק ולא מודע.
מחקר פורץ דרך מאוניברסיטת ייל הראה שאותה מטלה בדיוק הוערכה כדורשת זמן ומאמץ רבים יותר כשהוצגה למשתתפים בפונט מורכב או מסולסל לעומת פונט פשוט.
פונטים סריפיים (עם "תגים" קטנים בקצוות, כמו Times New Roman המוכר) יוצרים תחושה של מסורתיות, אמינות וסמכות. זו הסיבה שעיתונים, אוניברסיטאות ומוסדות פיננסיים נוטים להשתמש בהם. לעומתם, פונטים סאן-סריפיים (פשוטים וחלקים, כמו Arial. טיפ פשוט לזכירת מה זה מה: “סאן” בצרפתית = “בְּלי”; אלה הגופנים בלי התוספות בקצוות) נתפסים כמודרניים, נקיים ונגישים – ולכן נפוצים באתרי אינטרנט (שימו לב, למשל, לגופן שלנו, שגם הוא סאן-סריפי) ובמותגים המבקשים להיתפס כחדשניים.
אפקט מפתיע נוסף הוא "אפקט הדיספלואנסי" – כאשר טקסט קשה מעט לקריאה, בגלל פונט לא שגרתי או ניגודיות נמוכה, הקוראים נוטים לעבד את המידע ביסודיות רבה יותר. מחקר מאוניברסיטת פרינסטון הראה שסטודנטים זכרו טוב יותר חומר לימודי שהוצג בפונט מאתגר קלות לקריאה – משום שהמוח שלהם כבר נכנס ממילא למצב של הפעלת יותר מאמץ לקליטת החומר.
אפילו הדעות שלנו מושפעות מסוג הפונט: במחקר אחר, אותו מאמר פוליטי הוצג לקבוצות שונות בפונטים שונים. קוראים שקיבלו את המאמר בפונט "רציני" ומסורתי (כלומר: סריפי) העריכו את הכותב כמומחה אמין יותר, בעוד שאלה שקראו את אותן המילים בפונט קליל ראו את הכותב כפחות אמין.
יש לפונטים גם אופי "מגדרי": פונטים עם קווים עבים ומרובעים נתפסים כ"גבריים", בעוד שפונטים עם קווים דקים ועגולים יותר נתפסים כ"נשיים". מותגים משתמשים בהבחנות אלו כדי לפנות לקהלי יעד מסוימים או לעורר אסוציאציות מסוימות – חשבו על ההבדל בין הסמלילים (לוגואים) של הארלי דוידסון או טום פורד (שהחל עם בגדי גברים) לזה של גוצ’י או דיור, עם העובי הדק-יחסית והלא-אחיד של האותיות.
הגודל משפיע גם הוא: מחקר הראה שאותה הצהרה הוערכה כאמינה יותר כשהוצגה בפונט גדול יותר, ככל הנראה בגלל הקשר בין גודל לחשיבות ובולטות.
מעניין במיוחד הוא האפקט על כנות נתפסת: מחקר משנת 2023 גילה שהודאה בטעות שנכתבה בפונט פשוט וקריא נתפסה כאותנטית יותר מאשר אותה התנצלות בדיוק שהוצגה בפונט מעוטר או פורמלי יותר.
לכן, בפעם הבאה שאתם בוחרים פונט למצגת, קורות חיים או אפילו הזמנה למסיבה, זכרו שאתם לא רק בוחרים איך המילים ייראו – אתם קובעים איך הן תתפרשנה, תעובדנה ותיזכרנה. הטיפוגרפיה אינה רק עיצוב אותיות; היא כלי עוצמתי לעיצוב תפיסה.
הכתבה נכתבה ברובה ע"י קלוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו