X

עינב בובליל מול הכלב של דנית גרינברג – מי יותר טוב?

לפי מחקר חדש, גולשים מאמינים יותר לפוסטים פרסומיים ברשתות החברתיות שבהם משתתפים בעלי חיים מאשר בני אדם

דנית גרינברג. צילום: התמונה ג'ונרטה בבינה מלאכותית ע"י עודד טרטמן

כלבים וחתולים הם מלכי הרשת – על הקביעה הזו כמעט אין מי שיערער. אבל עד כה האמנו בזה בעיקר כסוג של אקסיומה מצחיקה על כך שבסופו של דבר, תמונות וסרטונים של בעלי חיים הם הדבר היחיד שכולנו אוהבים לצפות בו. כעת, מחקר חדש מראה שהמעמד של חיות המחמד שלנו ברשתות החברתיות גבוה אף יותר מכפי שחשבנו. קלוד מסבירה לנו איך כלבים מתחרים עם עינב בובליל.

החברים ההולכים-על-ארבע שלנו הפכו לכוכבים ברשתות החברתיות, ולחלקם יש מיליוני עוקבים – אבל חשוב מכך, מעמד של משפיענים. במדינות דוברות האנגלית אף השתרש מונח מיוחד לתיאור התופעה: Petfluencer (הלחם של pet, חיית מחמד, ו-influencer, משפיען) – חיית מחמד המופיעה באופן קבוע בתמונות או סרטונים שמפרסמים בעליה. מחקר חדש שפורסם ב-Journal of Advertising Research מגלה כי למשפיעני-מחמד עשוי להיות יתרון מפתיע משפיענים אנושיים בכל הנוגע לאמינות.

המחקר בחן כיצד קידום מותגים באמצעות חיות מחמד ברשתות החברתיות משפיעה על תגובות הצרכנים. החוקרים השוו בין פרסומות בדיוניות למוצרים כמו יין וחמאת בוטנים שהועלו לחשבונות של משפיענים אנושיים וחייתיים. התוצאות היו חד-משמעיות: בעלי החיים עלו בביצועיהם על המשפיענים האנושיים מבחינת תגובת הצרכנים, במיוחד כאשר המסר התאים לרצון הצרכן בסיפוק והנאה מיידיים.

החוקרים מציינים כי עם העלייה במספר הפוסטים הממומנים של משפיענים, יש ירידה באמינות הנתפסת שלהם, בין היתר בשל "עייפות ממשפיענים". מסיבה זו, בעלי חיים מהווים אלטרנטיבה אמינה יותר לקידום מותגים.

ד"ר לורה לאבֶרטוּ, חוקרת ראשית ומרצה לשיווק באוניברסיטת סְטְראת'קלייד, מסבירה כי “חיות-משפיעניות מציעות יתרונות ייחודיים בהשוואה למשפיענים אנושיים: בעוד שכוח השכנוע של משפיענים אנושיים נובע מהיכולת להזדהות איתם או מהשאיפה להידמות להם, בעלי חיים משפיענים נתפסים כאותנטיים וכנים יותר. בהיותם חיות מחמד, אין להם אג'נדה נסתרת. הם אינם סוחבים מטען של שערוריות שמלוות לעתים משפיענים אנושיים, מה שהופך אותם לאמינים יותר".

למרות שפרופילי משפיענים חייתיים נראים כאילו הם מנוהלים על ידי החיות עצמן, רובם מנוהלים בשקיפות על ידי בעליהן. בדומה למשפיענים אנושיים, גם מנהלי החשבונות של חיות עובדים עם סוכנויות פרסום לניהול שיתופי פעולה עם מותגים, אך שומרים על שליטה בתוכן שהם מפרסמים.

חלק מהמשפיענים החייתיים הפכו לשמות מוכרים ושגרירי מותגים מבוקשים, עם מיליוני עוקבים והכנסות של עשרות מיליוני דולרים.

צוות המחקר מציע כי מחקרים עתידיים יוכלו לאשש ממצאים אלה ולחקור את ההשפעה הגוברת של חיות המחמד בעולם הרשתות החברתיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר