מחקר חדשני חושף תופעה מפתיעה: האופן שבו המוח מגיב בעת קבלת החלטות רכישה בסופרמרקט יכול לשמש כסמן להשתייכות פוליטית בדיוק של כמעט 80%. Claude מתייגת לנו קונים למפלגות לפי מחקר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Politics and the Life Sciences.
צוות חוקרים מאוניברסיטת המדינה של איווה, המרכז הרפואי של אוניברסיטת קנזס, אוניברסיטת אוקלהומה סטייט ואוניברסיטת אקסטר באנגליה השתמש בטכניקות דימות מוח כדי לבחון מבוגרים בעת רכישת ביצים וחלב בעלי שיטות ייצור ותווי מחיר שונים. למרות שהרכישות עצמן לא נבדלו משמעותית לפי השתייכות מפלגתית. מה שכן נבדל היו אזורי המוח שהיו פעילים בזמן הקניות.
"בפישוט מסוים, אי אפשר לדעת אם מישהו דמוקרט או רפובליקני כשרואים אותו קונה ביצי חופש – אבל אם היינו בוחנים את פעילות המוח שלו באותה החלטה, היינו רואים שהוא משתמש בחלקים שונים של המוח", מסביר ג'ון קְרֶסְפּי, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת המדינה של איווה שהיה שותף במחקר.
הממצאים מציגים תמונה מרתקת של הקשר בין ביולוגיה ופוליטיקה; כפי שמציין דארן שרייבר מאוניברסיטת אקסטר, "אנו יודעים ממחקרי תאומים שכ-50% מהאידיאולוגיה הפוליטית של אדם היא תורשתית-ביולוגית, ושנתונים מההורים מאפשרים לנו להסיק את המפלגה הפוליטית של אנשים בדיוק של 69%. לכן, מדהים שרק האות מהמוח בזמן קניית ביצים וחלב מאפשר לנו לסווג נכון את המפלגה הפוליטית של אנשים בכ-80% מהמקרים".
בזמן שהמשתתפים קיבלו החלטות, סורק fMRI תיעד פעילות במספר אזורים במוח, כולל הקורטקס הפרה-פרונטלי הוונטרומדיאלי – אזור הקשור לקבלת החלטות כלכליות והערכת בחירות.
המחקר התבצע בתנאים מציאותיים - המשתתפים קיבלו 50 דולר והתבקשו לרכוש מוצרים, כאשר אחד המוצרים שבחרו ניתן להם בפועל בסוף המחקר, והמחיר נוכה מהסכום. החוקרים בחרו בביצים וחלב כפריטים שכיחים שאינם מושפעים ממיתוג ספציפי.
קרספי מאמין שהממצאים יהיו רלוונטיים גם להחלטות רכישה אחרות: "הייתי מופתע אם התוצאות לא תהיינה דומות בבחירות מוצרים אחרות – חלקי המוח הפעילים בעת קניית קרטון ביצים פעילים גם כשמתקבלות החלטות אחרות".
המחקר מצטרף לספרות מתפתחת במדע המדינה וכלכלה, העוסקת בקשר בין פעילות מוחית ואידיאולוגיה פוליטית. "המוח עדיין מסתורי מאוד, ומחקרים כאלה הם רק טבילת אצבעות באוקיינוס גדול מאוד", סיכם קרספי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו