הילדים של היום מקבלים צעצועים חדשים בתדירות שלא היתה מביישת מכורים כבדים לעליאקספרס. אבל ריבוי צעצועים עלול לפגוע בהתפתחות הקוגניטיבית שלהם, לפי מחקר מאוניברסיטת טולדו באוהיו, שיצא לאור בגיליון פברואר 2018 של כתב העת Infant Behavior and Development. נעזרנו ב-Claude כדי לשחק על הרגשות ההוריים שלכם כדי לעזור לכם לשקול מחדש כמה צעצועים אתם קונים לילד, ולהרוויח התפתחות בריאה יותר שלו במקביל ועל הדרך גם חיסכון בכסף ובבלגן בבית.
החוקרים עקבו אחרי 36 פעוטות בגילאי 18-30 חודשים במהלך משחק חופשי. הם שמו לב כי ילדים שקיבלו ארבעה צעצועים בלבד שיחקו באופן ‘איכותי’ יותר מאלה שקיבלו 16 צעצועים: הם שיחקו זמן ארוך יותר (פי 1.5) ובדרכים מגוונות יותר עם כל צעצוע. לעומת זאת, עודף צעצועים נמצא כבעל השפעות שליליות: פגיעה ביצירתיות ובדמיון, קושי במשחק עם חפצים יומיומיים פשוטים, יותר מריבות בין אחים, קיצור טווח הקשב, פחות אכפתיות כלפי הצעצועים, עומס חושי והשפעה שלילית על הסביבה.
הפחתת מספר הצעצועים מביאה יתרונות רבים:
1. עידוד יצירתיות: ילדים ממציאים משחקים חדשים ומפתחים חשיבה ביקורתית;
2. פיתוח תושייה: הם לומדים להשתמש בצעצועים בדרכים חדשניות;
3. שיפור הריכוז: סביבה רגועה יותר מעודדת מיקוד ומודעות;
4. טיפוח הערכה: הילדים לומדים לשמור על רכושם;
5. חיסכון כספי: פחות הוצאות על צעצועים ואחסון;
6. פיתוח כישורים חברתיים: יותר משחק משותף ולמידת תקשורת;
7. איכות זמן משפחתי: יותר חוויות משותפות ופחות הסחות דעת;
8. הפחתת ההשפעה הסביבתית: פחות פלסטיק ופסולת.
איך מפחיתים את כמות הצעצועים?
שיטה אחת יעילה למדי למיון היא ‘שיטת שלוש הקופסאות’: קופסת תרומה לצעצועים במצב טוב שאפשר לתרום, קופסת אשפה לצעצועים שבורים או פאזלים עם חלקים חסרים, וקופסת שמירה לצעצועים שמעודדים יצירתיות ודמיון.
איך נמנעים מקניית יתר?
העניקו לילדים חוויות במקום חפצים – כרטיסים לפארק שעשועים, סרט או גן חיות. בקשו גם מהסבים והסבתות להעניק חוויות במקום מתנות פיזיות; בצעו ‘סבב צעצועים’, במסגרתו, בכל זמן נתון חלקם מאוחסנים וחלקם זמינים לילדים למשחק; ארגנו מקום קבוע לכל צעצוע ע"י שימוש בארגזים ומדפים.
