X

למה החתול שלי נהיה תוקפני בלילה - ואיך להרגיע אותו

השמש שוקעת, העייפות יורדת ואתם נכנסים למיטה. החתול המתוק שלכם מצטרף אליכם, אבל יש לו תוכניות אחרות. לא מתוקות בכלל

דווקא כשאתם מנסים להירדם, החתול שלכם מתעורר. צילום: freepik

עבור בעלי חתולים רבים, סוף היום מסמן לא רק זמן מנוחה, אלא סבב חדש של קרבות עם החתול במיטה. דווקא כשאתם מנסים להירדם, החתול שלכם מתמלא באנרגיה, מתנפל ותוקף עם כל תנועה קטנה מתחת לשמיכה. זו סצנה מוכרת (ומעייפת), ואי אפשר שלא לתהות: למה חתולים נהיים אגרסיביים בלילה?

לדברי מומחים, יש כמה סיבות עיקריות מאחורי השינוי בהתנהגות החתול שלכם לאחר שקיעת השמש. הראשון קשור לחיווט הטבעי שלהם כציידים מלידה. חתולים הם בעלי חיים קרפוסקולריים, כלומר הם פעילים ביותר סביב שעות הדמדומים ועלות השחר. פרצי האנרגיה שלהם חופפים לזמני הציד העיקריים של אבותיהם בטבע. אמנם החתול שלכם הוא חיית מחמד בין ארבע קירות, אך האינסטינקטים שלו מושרשים עמוק.

בנוסף, אתם עלולים לחזק בטעות את השגרה הבעייתית הזו. במשפחות רבות, הידיים משמשות לעתים קרובות כצעצוע משחק עבור חתלתולים קטנים - למשל, לעודד אותם לחבוט ביד או לרדוף אחריה. ככל שהחתול מתבגר והשריטות והנשיכות נהיות חזקות יותר, רבים עוברים ממגע ישיר להנחת הידיים מתחת לשמיכה. כך מניעים את הידיים וגורמים לחתול לרדוף אחריהן, עם סיכון נמוך לפציעה.

למרבה הצער, ברגע שעודדתם את החתול שלכם לשחק כך, הוא יראה בתזוזה של הרגליים והידיים המכוסים במיטה - כהזמנה למשחק. כשאתם מתהפכים בלילה, לחתול שלכם אין דרך לדעת שאתם ממש לא מעוניינים לשחק.

יש כמובן גם את העובדה הפשוטה שהחתול שלכם שכב חלק גדול מהיום על הספה או התחבא אי שם, בזמן שאתם הייתם עסוקים בשלכם. לא פלא שאחרי יום עצל כל כך, החתול נלהב להוציא את כל האנרגיה העצורה כשאתם בסביבה. זה רק טבעי שהחתול יחשוק באינטרקציה בערב אחרי יום שלם ללא תשומת לב.

אז איך להרגיע את החתול בלילה?

הצעד הראשון הוא לעייף את החתול שלכם כמה שיותר במהלך היום - ולשחק איתו. עדיף לעשות זאת בשעות קבועות. כך לא תשכחו לשחק והוא עצמו יוכל להתרגל ללו"ז. מומלץ לעשות סשן משחק אחרון כשעה וחצי לפני השינה.

בנוסף, התחילו בשגרה של הכנה לשינה ואותתו לחתול שלכם שהיום הזה הסתיים והגיע הזמן לנוח. זה כולל ארוחה אחרונה, קצת זמן איכות לכרבול רגוע, ולבסוף כיבוי אורות - מבלי להגיב לתוקפנות או ניסיונות משחק. למרות שזה מפתה להושיט יד ולדחוף את החתול או לנסות להרחיק ממנו את הרגל, כל זה ייראה לו כאילו אתם מצטרפים למשחק. עשו כמיטב יכולתכם לשכב בשקט עד שהוא יאבד עניין ויתרחק.

עם סבלנות ועקביות, תוכלו להשתלט על הדחפים הליליים של החתול שלכם. זה אולי לא יקרה בן לילה, אבל ביסוס השגרה הנכונה תביא לשינוי. בסופו של דבר, החתול יקבל את המסר שהלילה נועד לשינה ולא לריצה קדחתנית על פני המיטה. כך, כולם יוכלו לקבל את המנוחה שהם זקוקים לה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר