האופן שבו אתה מהמר יכול לשנות את הסיכויים לטובתך. צילום: YuliiaKa / freepik

האם יש מדע מאחורי המזל?

כולנו צריכים קצת מזל בחיים, ונראה שאת חלקנו הוא פוקד יותר מאחרים. וזה לא במקרה

כולנו חווינו את אותם רגעים מקריים לכאורה של מזל טוב - למצוא שטר של 100 שקל על המדרכה או להיתקל בחבר ותיק שמציע הזדמנות לעבודה חדשה. אבל האם יש בעצם מדע מאחורי התופעה שאנו מכנים "מזל"?

משחקי מזל

כשאנו מטילים קוביות וחושבים שהפעם יהיה לנו מזל כי אנחנו אחרי רצף של מזל רע, אנחנו נופלים קורבן ל"טעות המהמר". הסיכויים נשארים אקראיים לחלוטין בכל פעם. עם זאת, המוח שלנו תמיד מחפש דפוסים, גם כאשר ההסתברות אומרת שהתוצאות הן עדיין סדרה של אירועים עצמאיים לחלוטין.

לאקי סטרייק

במשחקים כמו קראפס (craps) או רולטה, האופן שבו אנו מהמרים יכולים למעשה לשנות את הסיכויים לטובתנו. מחקרים מראים שלאחר כמה ניצחונות רצופים, אנשים נוטים לבצע הימורים בטוחים יותר ובכך מגדילים את סיכוייהם לזכות שוב. אבל אחרי הפסדים, אנשים מהמרים בצורה מסוכנת יותר, מה שמקשה גם על המזל לדפוק בדלת. זאת חשיבה מחזורית.

כוחה של אמונה טפלה

להחזיק חפץ "שנותן מזל" בקרבת מקום או לומר למישהו שהוא משתמש בכדור קסם יכול לשפר באופן מדיד את הביצועים. אלה לא כוחות על טבעיים שפועלים פתאום, אלא הדחיפה הפסיכולוגית של הרגשה בטוחה יותר ומסוגלות בעזרת האמונה. למחשבות והאמונות שלנו יש כוח אדיר.

התבוננות

בניסוי מרתק, אנשים שתפסו את עצמם כבני מזל היו מסוגלים יותר להבחין בפרס כספי שהודפס על דף עיתון. נראה שבני המזל מאיתנו מתבוננים ושמים לב לפרטים, פתוחים לחוויות חדשות ופחות חרדתיים מאשר חבריהם חסרי המזל. טיפוח חשיבה אופטימית ותשומת לב למתרחש מסביבנו עשוי למשוך נסיבות ממוזלות.

סרנדיפיות (serendipity)

סרנדיפיות היא תגלית ממוזלת שנעשית שלא בכוונה. אמנם איננו יכולים להשפיע ישירות על המזל, אך אנו יכולים לפתוח את עצמנו לקראתו באמצעות הפעולות והסביבה שלנו. גיוון השגרה, שינוי מקום העבודה או מפגש עם אנשים חדשים מגדילים את הסיכויים למפגש אקראי אך משנה חיים. חשוב להעריך את האפשרויות הנובעתו מההזדמנויות המקריות הללו.

אז בעוד המזל עצמו עשוי להיות אקראי במידה רבה, גורמים פסיכולוגיים כמו גישות, הרגלים ודפוסי חשיבה יכולים להניע בעדינות את הסיכויים לטובתנו. רוצים שהמזל יחייך אליכם? זה תלוי גם בכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו