X

איך לגדל כלב מאושר? הכל מסתכם בדבר אחד פשוט

מאמנת ומומחית להתנהגות כלבים מסבירה מה הסוד לכלב רגוע ושמח - ומציעה דרכים ליישם אותו בחיי היומיום

כלבה שמחה במיוחד. גם היא אוהבת חופש. צילום: Getty Images

מי מאיתנו שמגדל כלב, יודע שזאת משימה מאתגרת. אנחנו רוצים שיהיו שמחים, בריאים, מחונכים - ולכן אנחנו משקיעים במזון איכותי, מקום נעים לישון בו, צעצועים שווים והרבה פעילות גופנית. אבל מה אם היה משהו חשוב יותר, כזה שיכול לשפר דרמטית את האושר וההתנהגות של הכלב שלך, והוא לא עולה שקל?

לדברי רנה רואדס, מאמנת ומומחית להתנהגות כלבים, הסוד לכלב שמח ורגוע מסתכם בדבר אחד: סוכנות (agency). הכוונה היא לתחושה של הכלב כי הוא יכול לשלוט בחייו, שיש לו את חופש הבחירה. רואדס מסבירה כי לתחושת השליטה של הכלב יש השפעה עמוקה על רווחתו והיא ממלאת תפקיד מרכזי בבריאותו הנפשית והפיזית.

בסופו של יום, הכלבים שלנו תלויים בנו בכל: אוכל, סביבה, מפגש עם העולם ועם בני אדם או כלבים אחרים. רואדס מזהירה שכלב שנשללה ממנו היכולת לעשות בחירות, יסבול בהכרח מהשלכות שליליות. לעומת זאת, הענקת אפשרות בחירה לכלב יכולה לייצר השפעה חיובית על בריאותו ועל האושר שלו - וגם לשפר את הקשר שלכם.

איך לתת לכלב את החופש לבחור?

לראודס יש כמה הצעות פשוטות איך להעניק לכלב תחושת שליטה:

מרחב ייעודי

הגדירו איזור שבו הכלב שלכם יכול לנוח או למצוא בו מפלט. זו יכולה להיות פינה נעימה שבה הוא ישן או חדר שקט שאליו הוא יכול לברוח מההמולה.

פעילויות העשרה

ספקו יותר מפעילות אחת אפשרית בכל פעם. פעילות כזו יכולה לכלול צעצוע לעיסה, משחק אינטרקטיבי או פעילות חושית כמו החבאת חטיף אי שם בבית.

מגוון צעצועים

הציעו מגוון של משחקים עבור הכלב שלכם, אם זה צעצוע פאזל, משטח הרחה או מגוון כדורים.

רחרוח חופשי

אפשרו לכלב שלכם ללכת אחרי האף ולהתמסר לריחות שהוא מוצא בהם עניין.

להתקרב או לסגת

אפשרו לכלב לבחור אם הוא רוצה להתקרב, להתרחק או להתעלם מחיות אחרות.

בחירת כיוון

במהלך הטיולים המשותפים, תנו לכלב להחליט לאן הוא רוצה ללכת. עד כמה שאפשר כמובן.

אפשרות ביטול

תנו לכלב שלכם את היכולת לבטל את הסכמתו לפעילויות שהוא לא מעוניין בהן.

להתקרב או להתרחק? לשחק או להתעלם? תנו לכלב לבחור, צילום: aleksandarlittlewolf / freepik

הרגעים הקטנים הללו של חופש עשויים לשפר משמעותית את הנאתו של הכלב שלכם. התייחסות לרצונות שלו עד כמה שניתן וכיבוד רמת הנוחות שלו באינטרקציות חברתיות יכולים להפחית חרדה ולבנות אמון.

הפעולות הללו מעלות את רמת האושר של הכלב, ולא פחות מכך מחזקות את מערכת היחסים ביניכם ובונות אמון ושותפות. בעוד כלבים לעולם לא יוכלו לקבל חופש מלא, הצעת בחירות סבירות מעניקה להם תחושה של שליטה על חייהם. והתחושה הזו, היא המפתח לאושר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר