X

בישלתם ארוחת צהריים? יכול להיות שהרעלתם את עצמכם!

אין דרך להימלט מסכנות – אפילו אם כבר השקעתם בארוחה בריאה בבישול ביתי, ייתכן שההכנה שלה מסכנת את בריאותכם. כעת מנסים מדענים לחפש דרכים למזער את הסיכון

גבר ואישה מבשלים יחד במטבח. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

ארוחות ביתיות הן באופן כללי דבר מומלץ – הן מאפשרות לדעת מה אתם מכניסים לגוף, ולצרוך את מה שזה לא יהיה כשהוא חם, טרי ובתקווה גם בריא יחסית. אלא שכעת מתברר שאפילו אם אתם מבשלים אוכל בריא, ייתכן שאתם גורמים נזק לגופכם. ביקשנו מ-Claude להסביר לנו איך.

חמצן בודד הוא הצורה הבסיסית ביותר של מולקולת חמצן (שני אטומי חמצן, סימן כימי O=O או 1O2), והוא צורה תגובתית מאוד, שעלולה לגרום ללחץ בריאות, ואף לתרום להתפתחות מחלות כמו סרטן, סוכרת ומחלות לב בחשיפה ארוכת טווח. בעוד שמדובר בחומר בעל השפעות מועילות, כמו אחותה, אוזון – מולקולה קרובה למדי המכילה שלושה אטומי חמצן – נוכחותם של חומרים מחמצנים כאלה בתוך הבית היא הרבה פחות רצויה.

עד לאחרונה, חשבו מדענים שאין מספיק אור בתוך הבית כדי שתהיה הרבה כימיה תגובתית שתגרום למולקולות פחמן הנפלטות מבישול ליצור חומרים מחמצנים – אך מחקר חדש מאוניברסיטת קולומביה הבריטית בקנדה, שפורסם ב-Environmental Science: Atmospheres גילה לראשונה שזה כנראה לא נכון, ומולקולות של חמצן בודד נוצרות בתוך מטבחים.

החוקרים העמידו את ההנחה הוותיקה למבחן על ידי בישול לשם ניסוי – ככל הנראה בהשראת מחקרים קודמים שהראו ששפים מקצועיים נמצאים בסיכון גבוה למחלות כרוניות שקשורות לשאיפת חומרים מחמצנים. הם הכינו שלוש ארוחות המייצגות ארוחת בוקר, צהריים וערב בתנאי תאורה שונים – אור על-סגול, אור שמש ונורות פלורסנט. כשהפנקייקים, כרוב הניצנים והירקות המוקפצים התחממו, נותחו דגימות אוויר מהמטבח – ואכן, חמצן בודד זוהה ברמות דומות בכל הארוחות. אבל הריכוזים הגבוהים ביותר התרחשו כאשר המזון בושל באור השמש, מה שמרמז שמטבחים מוארים היטב יכולים להעלות את החשיפה הכללית לחמצון.

"הצעדים הבאים שלנו כוללים קביעה כיצד בדיוק המחמצן הזה עשוי להשפיע על בני אדם, וכמה אנו נושמים כאשר אנו מבשלים", אומרת ד"ר נדין בּוֹרְדוּאַה-דֶדֶקין, שהובילה את המחקר.

כאמור, עדיין יש צורך במחקר נוסף, אך הממצאים מוסיפים לחששות גוברים לגבי איכות האוויר בתוך הבית – נושא שזוכה למודעות הולכת ומתרחבת מאז מגיפת הקורונה. צעדים פשוטים, כמו אוורור מטבחים באמצעות פתיחת חלונות או שימוש בסינון אוויר מתאים, יכולים לעזור להפחית את החשיפה לארוסולים מבישול ולחומרי החמצון שהם עלולים ליצור, ולהפחית את הסיכון למחלות שונות הקשורות בשאיפה של חלקיקים כאלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר