X

ממצא מטמטם: האם טי-רקס היה חכם או טיפש?

מחקר חדש טוען שמה שחשבנו בעבר על הרמה השכלית של הטורף הענק שחי לפני יותר מ-65 מיליון שנה מבוסס על ראיות מאוד סלקטיביות ולא מייצגות

הדינו החושב? טירנוזאורוס רקס בתנוחת "האדם החושב של אוגוסט רודן. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

במשך עשרות שנים, גולגולתו האדירה של טירנוזאורוס רקס – או בקיצור טי-רקס – נתפסה כראיה אבולוציונית לכך של"מלך הדינוזאורים" היתה אינטליגנציה גבוהה הדומה לפרימטים מודרניים. אבל ראיות חדשות מצביעות על כך שלמרות גודלו, מוחו היה קרוב יותר לזה של תנינים מאשר לאלו של גורילות, שימפנזות או בבונים. הבינה המלאכותית Claude, שללא ספק מעט יותר חכמה גם מלטאה וגם מבבון, מסבירה לנו איך אנחנו יכולים לדעת זאת.

מחקר של צוות בינלאומי שפורסם ב-The Anatomical Record ביצע הערכה מחדש של גודל מוחותיהם של דינוזאורים וספירת נוירונים ששימשו כדי להסיק יכולות קוגניטיביות בחיות פרהיסטוריות כמו טי-רקס.

"אנחנו טוענים שזה לא נוהג טוב (לנסות) לחזות אינטליגנציה במינים שנכחדו כאשר כל המידע שיש לנו הוא ספירת נוירונים משוחזרת מאנדוקאסטים (מעין חומר שמצטבר בתוך הגולגולת לאחר שהמוח התפורר) היא הבסיס היחידי שברשותנו", אומר מחבר המחקר, ד"ר קאי קספר מאוניברסיטת בריסטול. שותפתו לכתיבה, ד"ר אוֹרְנֶלַה בֶּרְטְרַנד מהמכון הקטלאני לפליאונטולוגיה ע"ש מיקֶל קרוּסַפוֹנט, מוסיפה כי "ספירות נוירונים אינן מנבאות איכותיות של ביצועים קוגניטיביים, והשימוש בהן כדי לחזות אינטליגנציה במינים שנכחדו זה מכבר עלול להוביל לפרשנויות מטעות ביותר".

הניתוח החדש, בראשות הפליאונטולוגים האדי ג'ורג' מבריסטול וד"ר דארן נאיש מאוניברסיטת סאות’המפטון, טוען שמחקרים קודמים, שהעריכו כי טי-רקס היה חכם במיוחד וביססו את הנחה זו על ספירת נוירונים "גבוהה במיוחד" מהאנדוקאסט, אינם מייצגים. בהסתכלות הוליסטית יותר על האנטומיה, הביולוגיה וההתנהגות של הדינוזאורים הענקיים הללו, החוקרים מסכמים שהם היו חכמים יחסית לזוחלים, אך לא השיגו את אמת התחכום המנטלי של יונקים. כך, למשל, אומרים החוקרים שטי-רקס לא יכלו להעביר ידע מאחד לשני או להשתמש בכלים.

"האפשרות שטי-רקס היה אינטליגנטי כמו בבון היא מרתקת ומפחידה, עם פוטנציאל להמציא מחדש את השקפת העבר שלנו", הודה ד"ר נאיש. "אבל המחקר שלנו מראה איך כל הנתונים שיש לנו נוגדים את הרעיון הזה. הם היו יותר כמו תניני ענק חכמים, וזה מרתק לא פחות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר