X

גם בלי כלבת: המחלות שהכלבים שלכם עלולים לגרום לכם

פעם החשש הגדול מקרבה לכלבים היה הידבקות בכלבת. למזלנו, היא כמעט מוגרה לחלוטין – אך מתברר שחיות המחמד האהובות שלנו עדיין מסכנות את בריאותנו על ידי הגברת העמידות של מחלות אחרות בפני טיפולים רפואיים

כלב עוטה מסיכת N95. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

מאז תחילת העשור רמת המודעות והדאגה ממחלות ובעיות רפואיות שמקורן בבעלי חיים הוכפלה כמה וכמה מונים, ומחקר חדש מצביע כי גם חברינו הטובים ביותר עלולים להעביר אלינו "חיידקי-על" העמידים לאנטיביוטיקה. הסתייענו ב-Claude כדי ללמוד על החשש החדש.

חוקרים מאוניברסיטת ליסבון בפורטוגל מצאו שכלבים וחתולים עלולים לשאת ולהעביר בשוגג לבעליהם האנושיים חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מצילת חיים. החוקרים בדקו חיות מחמד ובעליהן בפורטוגל ובבריטניה עבור משפחת חיידקים בשם Enterobacterales, שפיתחה עמידות לאנטיביוטיקה חשובה ביותר כמו צֶפַלוֹסְפּוֹרינים וקַרְבַּפֶּנֶמים. צפלוספורינים מטפלים בדלקת ריאות, דלקת קרום המוח ואלח דם, בעוד קרבפנמים הם לרוב קו ההגנה האחרון.

מעלה ממחצית מחיות המחמד בפורטוגל המצאו כנשאיות חיידקים עמידים לצפלוספורין, כאשר חלקן נושאות גם זנים העמידים לקבוצות תרופות מרובות, כולל קרבפנמים. בבריטניה, ליותר משליש מהכלבים היו חיידקים עמידים לצפלוספורין. באופן מטריד, נמצאו זנים עמידים זהים בחלק מחיות המחמד ובעליהן האנושיים – עדות חזקה להעברה שלהם בין בעלי החיים לבעליהם.

"הממצאים שלנו מדגישים את החשיבות של הכללת משקי בית בעלי חיות מחמד בתוכניות לאומיות המנטרות רמות של עמידות לאנטיביוטיקה", אמרה החוקרת הראשית, ז'וליאנה מנזס. מגע קרוב באמצעות ליטוף, נשיקות וטיפול בצרכים הם דרכים הגיוניות להעברה של חיידקים עמידים בין מינים.

הסיכון אינו רק תיאורטי; עמידות לאנטיביוטיקה גורמת ליותר מ-1.2 מיליון מקרי מוות בשנה ברחבי העולם, ועשויה לגבות את חייהם של 10 מיליון בשנה עד 2050 אם לא תרוסן, לפי ארגון הבריאות העולמי. ככל שזיהומים נפוצים הופכים קשים לטיפול, הליכים שגרתיים כמו ניתוח וכימותרפיה יהפכו מסוכנים הרבה יותר.

אף על פי שאף אחד מהבעלים במחקר לא פיתח זיהום, עצם נוכחותם של חיידקים עמידים תורמת לאיום הכללי על בריאות הציבור, וההיסטוריה האחרונה הראתה באיזו מהירות מחלה חדשה יכולה לעבור מבעלי חיים לבני אדם ולצאת משליטה – על פי ההערכה, מגיפת הקורונה החלה בהעברה מחיית בר לאנשים.

עם זאת, זה לא אומר שגידול כלב צריך להיחשב למסוכן לבריאות; שמירה על כללי היגיינה מסוימים, כמו בידוד חיות מחמד חולות וניקוי יסודי, יכולה להפחית את סיכוני ההעברה. חוקרים מדגישים את הצורך לכלול חיות מחמד במאמצי ניטור בריאות לאומית, ופיתוח התערבויות ממוקדות להגנה על בריאות בעלי החיים ובני האדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר