אנשים מחופשים לוולקנים מרימים כוסית בחגיגת יום המפגש הראשון. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Leonardo.Ai

חג שמח! מה, אתם לא יודעים איזה חג היום?!

אנחנו לא מדברים על יום השישי האחרון של הרמדאן, יום שישי שאחרי יום ראשון של הפסחא, לא על ערב שבת מברכין חודש ניסן – אלא על אחד מסדרת חגים שאינם קשורים לאף דת מוכרת

פורים עבר, פסחא עבר, פסח בפתח והרמדאן מסתיים בשבוע הבא – אבל גם היום חל חג חשוב, לפחות עבור המעריצים הרבים של יקום "מלחמת הכוכבים". ה-5 באפריל מציין ביקום הזה את "יום המפגש הראשון" – הפגישה ההיסטורית הראשונה בין בני האדם לוולקנים, שהתרחשה בתאריך זה בשנת 2063, כאשר זפרם קוקרן ביצע את טיסת מנוע העיוות המוצלחת הראשונה של האנושות, שמשכה את תשומת לבה של ספינת חלל וולקנית חולפת, ופתח עידן חדש של שיתוף פעולה בין-כוכבי וקידמה טכנולוגית עבור המין האנושי.

אוהדי הסדרה מציינים את היום הזה בפוסטים מיוחדים ברשתות החברתיות ובאירועים וירטואליים שמארגנת פרמאונט, החברה שהפיקה את הסרט שהציג את המפגש הזה ב-1996. זה גרם לנו להיזכר שזה לא ה"חג" היחיד שמבוסס על יצירות בידיוניות (וזה עוד לפני שהקוראים האתאיסטים יוסיפו שגם התנ"ך הוא יצירה כזו). ביקשנו מ-Perplexity ומ-Claude לספר לנו על "חגים" נוספים המבוססים על ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה פופולריים.

13 בפברואר – “יום האחווה"
מצטערים – אין לנו רעיון לתרגום שנון יותר בעברית של Galentine’s Day" חג שמקורו בסדרה "מחלקת גנים ונוף" ומצוין יום לפני יום האהבה, כאשר במקום קשר בין בני זוג הוא חוגג ידידות אמיצה בין נשים בלבד. מעריצות הסדרה מציינות אותו במפגשים משותפים, ואפילו מישל אובמה הצטלמה חוגגת אותו בשנתה האחרונה כגברת הראשונה של ארה"ב (2020).

24 במרץ – “יום מועדון ארוחת הבוקר"
החג המבוסס על סרט הקאלט מ-1985 מנציח את ריתוק השבת הגורלי שהפגיש חמישה תלמידי תיכון שונים, לימד אותם לראות אחד את השני מעבר לסטריאוטיפים ויצר ביניהם קשר בל יינתק. מעריצי הסרט מציינים את החג על ידי צפייה בסרט, התחפשות לדמויות האהובות עליהם, והרהורים על חרדה, גילוי עצמי וכוחו של הקשר האנושי בכלל ובגיל העשרה בפרט.

4 במאי – “יום הכוח"
אחד החגים הבידיוניים הידועים ביותר הוא הרביעי במאי, שגם הוא, כמו החמישי באפריל (שני תאריכים הפוכים – האם זה מקרה?) מגיע מהיקום של “מלחמת הכוכבים”. המקור לחג הזה אינו אירוע ספציפי מסדרת הסרטים, אלא העובדה שבאנגלית, “May the Fourth” נשמע כמו ניסיון של אדם עם בעיית דיבור לבטא את המשפט המוכר של יודה, “May the Force be with you” ("שהכוח יהיה איתך"). מעריצים ברחבי העולם מציינים את ה"חג" בהתחפשות לדמויות מהיקום הקולנועי, צפייה בסרטים שלו והשתתפות באירועים בנושא.

25 במאי – “יום המגבת"
אחד החגים הבידיוניים המפורסמים ביותר מגיע דווקא מספר – "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" מאת דאגלס אדמס. המסורת מעודדת לשאת מגבת במשך כל היום כדי להדגיש את חשיבותן של מגבות כ"דבר השימושי ביותר שיכול להיות לטרמפיסט בין-כוכבי". כמובן שגם החג הזה כולל תחפושות, קריאה משותפת של היצירות ואירועים המצדיעים למורשתו של הסופר.

23 בדצמבר – "פֶסְטיבוּס"
פסטיבוס הוא לא בדיוק המצאה של תוכנית טלוויזיה – מי שהמציא אותו הוא אביו של אחד מכותבי “סיינפלד”, דן אוקיף, שנהג לציין את יום הדייט הראשון שלו עם מי שהפכה לאשתו. אלא שברבות השנים, החליט הבן ב-1997 להכניס את החג המשפחתי הזה לסיטקום הפופולרי בכל הזמנים כקטע קומי – חג שנחגג יום לפני ערב חג המולד כסמל נגד תרבות הצריכה של רכישת המוני מתנות לחג המולד, עם מסורות כמו "החצנת תלונות" ו"הפגנת כוח". רבים ממעריצי הסדרה חוגגים אותו מאז בכל שנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו