X

היום לפני 25 שנה יצא הסרט ששינה את ז'אנר המדע הבדיוני

היום ב-1999, שוחרר לאקרנים הסרט 'מטריקס'. עם קו עלילה חדשני, אפקטים חזותיים מהפנטים, הקשרים תרבותיים שונים ויסודות פילוסופיים, הסרט לא רק חולל מהפכה בז'אנר המדע הבדיוני, אלא גם היה לתופעה תרבותית חוצה גבולות. הנה 21 עובדות השופכות אור על מטריקס והשפעתו המתמשכת

קוד המטריקס מתןף הסרט מטריקס (1999). צילום: geralt / pixabay

25 שנה חלפו מאז יציאת 'מטריקס', סרט שהציג עולם דיסטופי בו בני האדם משועבדים על ידי מכונות וחיים בתוך מציאות מדומה ומאז נודע כאבן דרך בז'אנר המדע הבדיוני. בבימוי האחיות וושובסקי ועם קיאנו ריבס בתפקיד הראשי, הוא הצטיין באפקטים ויזואליים פורצי דרך, סצנות אקשן מרתקות ורעיונות פילוסופיים עמוקים. הוא העלה שאלות לגבי טבע המציאות, בחירה חופשית ותפקיד האדם בעולם. השפעתו של הסרט שזכה להצלחה מסחרית אדירה, גרף ארבעה פרסי אוסקר והפך לתופעה תרבותית רחבה, ניכרת עד היום בתרבות הפופולרית. 'מטריקס' הוא סרט מכונן בז'אנר המדע הבדיוני, שהציב רף גבוה ליצירות עתידיות. 21 עובדות מרתקות:  

סצנת הפתיחה הבלתי נשכחת

צמד האחיות וואצ'ובסקי, בעלות החזון שמאחורי המטריקס, ביקשו מאולפני וורנר תקציב של 80 מ' דולרים, אך קיבלו רק 10 מ'. הם הסתכנו והשקיעו את כל התקציב שהיה בידם על סצינת הפתיחה עם טריניטי. הסצנה שנדרשו שישה חודשים להכנתה, הרשימה כל כך את המנהלים בוורנר כשהיא הוצגה בפניהם, שהם אישרו את התקציב המבוקש.

הסרט מבדיל בין המטריקס לבין העולם האמיתי באמצעות צבע

עולם המטריקס מוצג בגוון ירקרק חיוור היוצר תחושה של עולם מלאכותי, קודר וחסר חיים. התאורה בו מלאכותית התורמת לתחושה של עולם מדומה. הצבעים רוויים פחות, נותנים תחושה של חוסר חיים וחוסר טבעיות. העולם האמיתי לעומת זאת מוצג בגוונים חמים וטבעיים יותר, המייצרים תחושה של חיים ותקווה. התאורה טבעית יותר ונותנת תחושה של עולם אותנטי תוסס. לסצנת הקרב בין ניאו למורפיוס יש גוון צהוב, מכיוון שהיא לא מתרחשת באף אחד משני העולמות הללו.

מציאות מדומה. 'האישה בשמלה האדומה' במטריקס (1999)

קיאנו ריבס ביצע פעלולים מסוכנים בעצמו

במהלך שיחת הטלפון בין ניאו למורפיוס בתוך משרדי מטקורטקס, מורפיוס מורה לניאו לעבור דרך החלון. בהפגנת אומץ צרופה ומחויבות אין קץ, ריבס עשה זאת בעצמו ללא סיוע של כפיל פעלולן, 34 קומות באוויר. מסירות מלחיצה מצידו של הכוכב.

סצנת המסוק האיקונית כמעט בוטלה

מזג אוויר גרוע, תקלות טכניות עיכבו את הצילומים. החל ממציאת המסוק המתאים ועד תיאום פעלולים וטיסות, הצוות נאבק באתגרים כדי לספק את הסצנה הבלתי נשכחת. בנוסף, המסוק טס במרחב אווירי מוגבל בסידני, אוסטרליה, והיה צורך לשנות את החוקים בניו סאות' ויילס כדי לאפשר את המשך הצילומים.

אפקט 'זמן קליע' (Bullet Time) הזמן של הסרט

מטריקס הציג אפקט ויזואלי פורץ דרך שכונה 'זמן קליע' וכלל שימוש במספר מצלמות כדי ללכוד רגע של הקפאת פריים בזמן שהאקשן ממשיך לנוע סביב הדמויות. האפקט הפך לאחד ההיבטים הזכורים ביותר של הסרט. שלוש שנים לאחר צאת הסרט, פארודיות על אפקט הקליע הופיעו בלא פחות מעשרים סרטים.

מורפיאוס, במיתולוגיה היוונית, הוא אל החלומות

שמו של מורפיאוס (לורנס פישבורן), מנהיג המורדים, לוחם, פילוסוף ומנטור המאמין שניאו 'האחד', נלקח מן מיתולוגיה היוונית. מורפיאוס המיתי הוא אל החלומות שיכול לנוע בין המציאות לחלומותיהם של אנשים וולגרום להם להיות נעימים או סיוטיים. מטריקס נוסח העולם העתיק.

תפקיד ניאו הוצע לוויל סמית'

ניאו (קיאנו ריבס), גיבור הסרט שביום עובד מתכנת בחברת מטקורטקס, ובלילה הוא האקר ידוע בשם ניאו, הוא למעשה גם 'האחד', שנועד להציל את האנושות מהמכונות. התפקיד הוצע לוויל סמית' שדחה אותו לטובת 'פרוע על המערב'. הוא הודה מאז שזה היה לטובה כי הוא לא ממש הבין את התסריט באותו זמן. שחקנים נוספים שנשקלו לתפקיד ניקולס קייג', טום קרוז, ולאונרדו דיקפריו.

'ניאו' הוא אנגרמה

ניאו הוא אנגרמה, שיכול אותיות: יצירת מילה חדשה מערבוב אותיות מילה קיימת, ובמקרה של מטריקס, Neo הוא גם The One.

משקפי השמש בסרט אינם רק אביזר אופנתי

משקפי השמש במטריקס, אחד מסמלי הסרט המוכרים ביותר, משמשים את דמויות המורדים, ובראשן מורפיאוס, כדי להסתיר את עיניהם מהסוכנים, למעשה תוכנות מחשב ששולטות בעולם המדומה, ויכולים לזהות את דמויות המורדים דרך עיניהם. רוב משקפי השמש מהטרילוגיה עוצבו על ידי ריצ'רד ווקר מ-Blinde Design הוא עיצב באופן אישי משקפי שמש מותאמים אישית לכל דמות בהתבסס על שמותיהם הייחודיים.

קוד המטריקס

הסימנים הירוקים הזורמים אנכית על המסכים, או 'הגשם הדיגיטלי' כפי שהם מכונים, ידועים כ'קוד מטריקס' והם מורכבים מאותיות הפוכות, מספרים ותווי קטאקנה יפניים. ההשראה הייתה Ghost in the Shell, סרט אנימה ועבודת סייברפאנק מכוננת. 'קוד מטריקס' הפך לסמל הניתן לזיהוי מיידי הקשור לסרט.

הייתה קריאת חובה

ספרו של ז'אן בודריאר 'סימולקרות וסימולציה' (1981) היה קריאת חוזה עבור השחקנים והצוות. בספר מאת ההוגה המזוהה עם המחשבה הפוסט-מודרנית תואר כיצד תרבות הצריכה וטכנולוגיות המדיה החדשות החליפו את המציאות והמשמעויות שלה בסימנים ובסמלים (סימולאקרות) וההבדל בין האמיתי לכוזב ובין הממשי למדומיין התערער.

אומנויות לחימה

צוות השחקנים עבר אימוני אומנויות לחימה קפדניים כדי לבצע את כוריאוגרפיית הקרב המורכבת של הסרט, והוסיפו ממד אותנטי ודינמי לסצנות מלאות האקשן.

יש דברים נסתרים

מטריקס גדוש התייחסויות ומחוות למקורות שונים כמו יצירות אחרות של מדע בדיוני, פילוסופיה, מיתולוגיה ותרבות פופולרית, למשל, אליסה בארץ הפלאות. ניאו נוטל את הגלולה האדומה כדי לברוח מן המטריקס, אליס נופלת בחור הארנב לארץ הפלאות. שניהם כוללים דמות שנכנסת לעולם פנטסטי לאחר שצרכה משהו. כמו כן, הסרט בוחן נושאים של רצון חופשי לעומת דטרמיניזם, המזכירים את רעיונותיו של דקארט על דואליזם גוף-נפש.

קרב היריות בלובי

כאשר ניאו, מורפיאוס וטריניטי מגיעים למלון 'דלטון' במטרה לפגוש את האורקל, הם נתקלים בקבוצת סוכנים חמושים. ניאו לא מסתיר את הנשק הרב מתחת למעילו בבדיקה הבטחונית, והקרב פורץ. ההכנות לסצנת האקשן המרתקת עם אפקטים מבריקים של תמונה וקול, כללו תכנון ותיאום קפדניים, כאשר הסט חוזק כדי לעמוד בפעילות הנפיצה.

תפקיד תובעני פיזית. קארי אן מוס בתפקיד 'טריניטי'

טריניטי - השילוש הקדוש השומר על ניאו 

קארי-אן מוס המגלמת את טריניטי כמעט דחתה את התפקיד כי הרגישה שהוא תובעני מדי פיזית, אבל שוכנעה לקבלו לאחר שנפגשה עם לאנה וושובסקי לדיון בעומק הדמות. היא עברה אימוני קונג פו ושימוש בנשק. סגנון הלחימה שלה משלב אלמנטים של אומנויות לחימה שונות, כולל קפוארה, קונג פו וג'וג'וטסו. בסצנה בלתי נשכחת, היא חומקת מקליע בזמן שהיא מצילה את מורפיוס מהסוכן סמית', מה שמסמל את היכולות שלה החורגות מהמגבלות של העולם המדומה. שמה הסמלי ('השילוש הקדוש' בנצרות) מצביע על כך שהשילוש ממלא תפקיד מפתח במסעו של ניאו בתור 'האחד'. 

האבולוציה של הסוכן סמית'

סמית' הוא אחת הדמויות המרתקות ביותר במטריקס. לאורך הסרטים, הסוכן סמית' (הוגו וויבינג) עובר תהליך של התעוררות. הוא מתחיל להבין את המגבלות של המטריקס ואת חשיבות החופש האנושי. מתלבט בשאלות של קיום, משמעות ותכלית, ומבין שהמטריקס אינו מקום אמיתי ושהאנושות ראויה לחיות חיים אמיתיים.

האבולוציה של האחיות וושובסקי

יוצרות הסרט, האחיות לאנה ולילי וושובסקי, תסריטאיות ומפיקות קולנוע וטלוויזיה אמריקאיות, הן נשים טרנסג'נדריות. בתחילת הדרך של זכיון מטריקס הן נודעו כאחים וושובסקי, לארי ואנדרו.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by The Films Point (@thefilmspoint)

פסקול משפיע

פס הקול שהלחין דון דייויס נחשב לאחד מפסקולי הסרטים הטובים והמשפיעים ביותר בכל הזמנים. הוא משלב מוזיקת אלקטרונית, רוק ותזמורתית, ויוצר אווירה עתידנית ייחודית המשלימה את עוצמת הנרטיב. בלטו במיוחד "Dragula" של להקת Rob Zombie, שיר רוק כבד וקצבי המשמש כנעימת הנושא של הסרט. "Switch" של Propellerheads, קטע מוזיקה אלקטרונית קצבי ומשעשע, המלווה סצנות בהן ניאו לומד את כוחותיו. "Neo" של Don Davis:, קטע מוזיקה תזמורתית מרגש, המלווה סצנות בהן ניאו מגלה את ייעודו.

שמות קוד ושמות בדויים

נעשה שימוש נרחב בשמות קוד ובשמות בדויים על מנת להסתיר את זהותם האמיתית של הדמויות ולהגן עליהן מפני המכונות. כמה מהשמות הבולטים: ניאו, שמו האמיתי של תומאס אנדרסון, 'האחד'. מורפיוס: שמו של מנהיג קבוצת המורדים, נגזר כאמור מהאל היווני מורפיוס, אל החלומות. טריניטי: שמה של האקרית המחשבים המוכשרת, נגזר מהמושג 'השילוש הקדוש' בנצרות. סייפר: שמו של בוגד בקבוצת המורדים, נגזר מהמילה "cipher" (צופן) באנגלית. אפוק: שמה של תוכנת מחשב בעלת מודעות עצמית, נגזר מהמילה 'אפוקליפסה'. אורקל: שמה של אישה בעלת כוחות ראייה מיוחדים, המסייעת למורדים. למונח 'מטריקס' עצמו שורשים בלטינית, המציינים רחם אם או מקום שבו משהו נובע או מתפתח, מה שמספק רובד סמלי לחקר הלידה מחדש וההתעוררות בסרט.

דילמת הגלולות

סצנת הגלולה האדומה והגלולה הכחולה, אחת המפורסמות בסרט ובקולנוע בכלל, הפכה לאייקון תרבותי. היא משמשת כמטאפורה לבחירה בין קבלת האמת הקשה לבין המשך חיים באשליה נוחה. היא מתרחשת בתחילת הסרט כאשר מורפיוס מציע לניאו בחירה: גלולה אדומה, שתגרום לניאו להתעורר מהמטריקס, עולם וירטואלי שבו בני האדם משועבדים על ידי מכונות, או גלולה כחולה, שנטילתה תגרום לו לחזור לחייו הנוחים בתוך המטריקס. ניאו בוחר לגלות את האמת, גם היא כואבת וכרוכה במאבק ובקושי, ולכן נוטל את הגלולה האדומה.

מעילי טרנץ'

מעיל הטרנץ' שעוצב במקור עבור חיילים בריטיים במלחמת העולם ה-1 ושימש להגנה מפני גשם ותנאי מזג אוויר קשים, זכה לטוויסט אופנת בסרט; במטריקס הוא ארוך, שחור, מבריק, מאפשר הצטיידות סמויה בכל נשק רבים. בעיקר הוא היה לשם נרדף לאסתטיקה הקרירה והמסתורית של הדמויות.

ארבעה פרסי אוסקר ומורשת מתמשכת

מטריקס זכה לשבחי ביקורת נרחבים וזכה בארבעה פרסי אוסקר (עריכה, עריכת סאונד, מיקס סאונד ואפקטים חזותיים). השפעתו ניכרת על התרבות הפופולרית ניכרת עד היום, הוא העניק השראה לסרטים רבים, תוכניות טלוויזיה, קומיקס ומשחקי וידאו, והכניסה מושגים חדשים לתודעה הקולקטיבית כמו: 'אני יודע קונג פו', free your mind, ועוד.

מנהלי אולפני וורנר ראו ואישרו את התקציב המבוקש. סצנת הפתיחה של 'מטריקס' (1999)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר