X

האם אתם אשמים בחוסר תמיכה מספקת לילדיכם בלימודים?

מחקר חדש בדק ומצא שהורים ממעמדות סוציו-אקונומיים שונים אינם מעניקים לילדיהם את אותה רמת תמיכה בלימודים, במיוחד בכל הנוגע לילדים בעלי ציונים נמוכים יותר

אב עוזר לילדיו בשיעורי בית. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Maze Guru

מכון מקס פלנק למחקר דמוגרפי גילה ממצאים מעט מפתיעים אודות התמיכה שהורים מספקים לילדיהם בהתבסס על ציוניהם בבית הספר. בסיוע Claude ננסה להבין למה הם ציפו ומה הם גילו.

צמד חוקרים מהמכון, שאחד מהם לומד באוניברסיטת הלסינקי בפינלנד והאחר באוניברסיטת בילפלד בגרמניה, ניתחו נתונים ממחקר TwinLife הגרמני כדי לבחון כיצד הורים סיפקו צורות ורמות שונות של תמיכה בהתבסס על ציוני ילדיהם בבית הספר לאורך זמן. צורות התמיכה שנבדקו כללו עזרה בשיעורי בית, תקשורת עם בית הספר, עידוד, טיפוח פעילויות התפתחות קוגניטיבית ועוד.

לפי המסקנות שיצאו לאור בחודש שעבר ב-European Sociological Review, עבור משפחות בעלות מעמד סוציו-אקונומי נמוך, החוקרים מצאו שהורים סיפקו רמות דומות מאוד של תמיכה לילדיהם, ללא קשר לציונים שלהם. זה סותר את התפיסה שהורים בעלי הכנסה נמוכה יוציאו משאבים רק לטובת טיפוח ילדים שמציגים ממילא הישגים גבוהים יותר.

עם זאת, דפוס שונה התגלה בקרב משפחות בעלות מעמד גבוה יותר. הורים בעלי רמות הכנסה והשכלה גבוהות יותר נטו לתת יותר תמיכה לילדים המקבלים ציונים נמוכים יותר בהשוואה לילדים בעלי ביצועים גבוהים יותר.

"אנו מסיקים כי הורים במשפחות בעלות מעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר אינם עושים כל הבחנה בכל הנוגע לתמיכה בילדיהם", אמר הכותב הראשי, פיליפ דירקר. "המחקר שלנו הופך את ההנחה שמשפחות בעלות מעמד חברתי נמוך יותר תומכות רק בילדים עם סיכויי הקידום הטובים ביותר".

החוקרים משערים כי הורים אמידים ובעלי השכלה גבוהה עשויים להיות בעלי מוטיבציה רבה יותר להתערב ולספק שיעורים נוספים, ציפיות ועידוד כאשר ילד נאבק בלימודים, מתוך פחד מהידרדרות חברתית. "הורים בעלי השכלה גבוהה מנסים גם לעודד את ילדם הפחות מוכשר באמצעות צורות תמיכה שאינן מכוונות ישירות לקידום מיומנויות קוגניטיביות", הסביר דירקר.

למרות שהמחקר לא הצליח לקבוע אם התמיכה הנוספת הזו יעילה לטווח ארוך, הממצאים מעלים שאלות חשובות לגבי האופן שבו הבדלים באסטרטגיות הוריות במעמדות חברתיים יכולים להנציח ניידות נמוכה כלפי מעלה. "לילדים בעלי הישגים גבוהים ממעמדות חברתיים נמוכים אין את אותם משאבים, רשתות ותמיכה כמו לילדים ממעמדות חברתיים גבוהים יותר, שמוגנים על ידי הוריהם מהידרדרות חברתית", אמר דירקר, וציין כי המחקר מדגיש את הפוטנציאל של תפישות שונות סביב תמיכה אקדמית להחמיר פערים קיימים בהזדמנויות חינוכיות בין ילדים ממעמדות שונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר