X

צפו: תיעוד עוצר נשימה של נחיתת חללית על כדור הארץ

חברת חלל צעירה שהצליחה לשגר ולהנחית חללית בשלום הוציאה תיעוד יפהפה וחסר תקדים של איך שנראית כניסה מחודשת לאטמוספירה מתוך החללית

הדמיית הכניסה לאטמוספירה של Varda Space W-1. צילום: יח"צ Varda

בזמן שעיניי כל העולם נישאו למשימות הפרטיות להנחתת חלליות על הירח, הושג לאחרונה ציון דרך אחר בתחום החלל שזכה להרבה פחות תשומת לב – למרות שהוא ראוי לה לא פחות. Claude עוזרת לנו לספר על הסרטון המדהים מהמשימה המהפכנית.

חברת החלל הפרטית Varda פרסמה בימים האחרונים סרטון מרהיב שמראה מבפנים את נחיתת קפסולת הייצור החלוצית שלה חזרה על פני כדור הארץ, לאחר משימה מוצלחת בחלל. הקפסולה היתה חלק ממשימה ראשונה מסוגה, להוכחת היתכנות של ייצור באפס כבידה. הקפסולה שרוחבה קצת פחות ממטר שוגרה ב-2022 ובתוכה ‘הוצמחו’ גבישים של התרופה האנטי-נגיפית ritonavir תוך כדי ההקפות סביב כדור הארץ.

לאחר השלמת הייצור, הקפסולה האוטונומית חזרה אל פני האדמה לפני כשבוע וחצי. בסרטון שהעלתה החברה ליוטיוב ניתן לראות את הניצוצות הצבעוניים שנוצרים מהחיכוך האדיר של הקפסולה באטמוספירה כאשר היא נכנסת אליה במהירות של 25 מאך - כלומר פי 25 ממהירות הקול. לאחר מכן נראה המצנח נפתח כדי לרכך את הפגיעה של הקפסולה באדמת יוטה. לבסוף היא פוגעת בקרקע, ולאחר מכן ניתן לראות את אחד מאנשי החברה שמגיע לאסוף את הקפסולה.

ורדה שואפת להיות מובילה בייצור מחוץ לכדור הארץ, ולהציע לחברות לייצר מוצרים בעלי ערך גבוה בחלל באופן אוטונומי, מבלי להזדקק לאסטרונאוטים. המבחן המוצלח הוכיח שהקפסולה שלה יכולה לשמש כמפעל באפס-כבידה ולשרוד את המסע הקשה הלוך וחזור עם המטען יקר הערך ללא פגע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר