X

אייייי – למה אנחנו כל הזמן נאנחים?

כולנו מוצאים את עצמנו מדי פעם עושים את זה: הנשימה הארוכה, המלווה בצליל קולי מובחן, ברגעי לחץ, חרדה או הקלה. מה גורם לנו להיאנח והאם זה סימן טוב או רע?

אישה יושבת על ספה בעיניים עצומות ונאנחת אנחת הקלה. צילום: Freepik

אההההההה – על זה בדיוק אנחנו רוצים לדבר. למה אנחנו כל הזמן נאנחים? מה גורם לנו להיאנח, ומה האנחה עושה לגוף? את השאלה הזו הפנינו ל-Claude.

אותה נשימה ונשיפה ארוכות וכבדות, המלוות גם בקול מתוסכל, הפכו לרפלקס מוכר, שנמלט מפינו לרוב באופן לא רצוני כאשר אנו חשים חרדה, עצב או לחץ – אבל לעתים גם בעת רגיעה. ככל שזה נראה מוזר, הנשימות הארוכות הללו משרתות למעשה מטרה גופנית מועילה.

מומחים מצביעים על כך שאנחה היא מעין לחצן איפוס עבור מערכת הנשימה שלנו, ובמרכזה הריאות. השאיפה הגדולה מספקת חמצן נוסף, והנשיפה הארוכה שאחריה משחררת עודפי פחמן דו-חמצני וגזים לא-רצויים אחרים, תוך שחרור מתח מהשרירים. ההתנפחות והטיהור המתואמים מחזירים את דפוס הנשימה שלנו לשיווי המשקל הבסיסי הנחוץ.

ההשפעות הפיזיות יכולות להיות משמעותיות - אנחה יכולה להכפיל את קצב הנשימה ואת טווח הדופק, תוך הפחתת לחץ הדם וטמפרטורת העור. מחקר אחד מצא כי נשימה עמוקה המחקה דפוסי אנחות עוררה פעילות עצבית המזוהה עם מנוחה ורגיעה.

כמובן שהרפלקס מתפרץ בתדירות גבוהה יותר בזמן לחץ רגשי – אך מחקר אחד מצא כי יותר אנחות מתרחשות דווקא כשהלחץ מוסר מאיתנו ואנחנו מרגישים הקלה. נראה שרגעי שינוי דרמטי ברגשות מעוררים אינסטינקט לבצע מין עצירה של הפעילות הגופנית הסדירה לרגע ו’חזרה לשגרה’.

עם זאת, כאשר אנחות מתרחשות לעתים קרובות מדי הן עלולות ללמד על בעיות גופניות – החל מלחץ כרוני ועד המובן מאליו שעליו יכולה להצביע פעילות נשימתית חריגה, אסתמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר