אחד הדברים הכי ידועים בקרב בני אדם בשנים האחרונות הוא חשיבות הרושם הראשוני: הרף עין בלבד מעצב את השיפוט שלנו אודות אטרקטיביות, מהימנות ותכונות אישיות רבות אחרות של אחרים. עם זאת, מחקר חדש גילה שאותן הערכות מהירות אינן בהכרח חקוקות בסלע, והצגת ראיות נגדיות יכולה להוביל לשינוי הרושם הראשוני – כל זה בלי היכרות כלשהי מעבר למבט. נעזרנו ב-Claude כדי לספר על המחקר המהפכני הזה.
החוקרים מארין רוּז’ייה וז’אן דה אובֶר מאוניברסיטת גֶנְט בבלגיה גילו שמאחורי הערכות בזק מסתתרות אמונות ניתנות לשינוי. בניסויים שערכו, המשתתפים שינו את ההתרשמות הראשונית שלהם מתמונות של אנשים אחרים לאחר שקיבלו הדגמה של הקלות שבה ניתן לשנות באופן משמעותי את היופי החיצוני של הפנים. החוקרים הדגישו כי לא הספיק לספר למשתתפים שתמונות נערכו באמצעות פוטושופ – רק נחקרים שראו עד כמה קל לבצע שינויים גדולים באמצעות התוכנה שינו את דעותיהם על האנשים שאת תמונותיהם ראו. השינויים עבדו לשני הכיוונים – כלומר, משתתפים שינו את דעותיהם לטובה עבור אנשים שלפי החוקרים תמונותיהם "כוערו", ולרעה עבור אנשים שתמונותיהם "יוּפּוּ".
משמעות המחקר היא שרושם ראשוני אמנם חשוב, אך אינו בלתי ניתן לשינוי כפי שנחשב עד כה. מספיק לשנות מעט את המראה כדי לשנות באופן משמעותי את דעתם של אחרים עליכם. כך, ניתן להילחם בהטיות שליליות שקיימות אצלם לגבי אנשים בעלי מראה מסוים.


