אברי גלעד בגרסה הישראלית ל"אל תפילו את המיליון". צילום: נוי ערקובי

המתמודדים שכמעט גרמו לקריסת "אל תפילו את המיליון"

אחד ממגישי השעשועונים הפופולריים בבריטניה חשף בפודקאסט חדש את האמת מאחורי הפרסים המובטחים בכללי הפורמט לעומת הסכומים המגוכחים, אם בכלל, שמחולקים בפועל

ריצ'רד אוסמן הוא לא שם מוכר בישראל, אבל בבריטניה מכירים אותו בכל בית: הוא יצר שעשועון, הנחה שניים נוספים והופיע בשעשועונים קומיים אחרים – ומאחורי הקלעים הוא חתום על לא מעט תוכניות נוספות, כולל "של מי השורה הזאת?”. לאחרונה הוא החל להנחות יחד עם עיתונאית הגרדיאן מרינה הייד פודקאסט בשם "The Rest is Entertainment” (“כל היתר – בידור"), שחוקר את הקווים שבין מה שמוצג בתקשורת למה שבאמת קורה – ובפרק שעלה בשבוע שעבר הוא חשף את האמת על שעשועונים נושאי פרסים. נעזרנו ב-Perplexity כדי להביא את הסיפור.

במסגרת האפשרות לשלוח שאלות למגישים, שאל אדם בשם דוֹבּיר אוּדין האם השאלות בשעשועונים המשודרים בשעות היום נבחרות ידנית כדי לוודא שכמעט אף משתתף לא יקבל פרס, או שהן נבחרות אקראית.

תשובתו של אוסמן היתה מסקרנת מאוד: בעוד שלדבריו, אף אחד לא בוחר ידנית שאלות מכשילות, לפורמטים שונים יש דרכים לשלוט בתשלומי הפרסים באמצעות אלגוריתמים. הסיבה – וזו עובדה לא פחות מפתיעה – אינה חוסר רצון לחלק פרסים, אלא שיקולים תקציביים.

אוסמן הביא כדוגמה את השעשועון 'אל תפיל את המיליון', ששודר בערוץ 4 במשך כל העשור הקודם בהנחייתה של דבינה מקול (שהנחתה גם את "הכספת") – והיה תוכנית פריים-טיים, עם תקציב גדול יותר משעשועונים "קלילים" שמשודרים בשעות הצהריים. הוא חשף כי למרות שהתוכנית הבטיחה פרס משמעותי של עד מיליון ליש”ט, התקציב שלה איפשר תשלום ממוצע של 35,000-40,000 ליש”ט בלבד לתוכנית.

לפי אוסמן, כבר בתוכנית הראשונה שצולמה הצליח זוג המתמודדים להגיע לשאלה האחרונה עם חצי מיליון ליש"ט על השולחן – מה שהדאיג מאוד את צוות ההפקה, שכן העונה היתה אמורה להימשך 12 תוכניות, וחצי מיליון ליש"ט היה מרוקן את קופת הפרסים לכל 11 הפרקים הנותרים. למזלם, בני הזוג שמו את כל הכסף על התשובה הלא נכונה, ויצאו בלי כלום – "זה היה זוועתי עבורם, אבל לחלוטין הציל את התוכנית", הוא הודה.

הסיפור של אוסמן מספק מבט חושפני על המציאות המורכבת מאחורי השעשועונים המבטיחים פרסי עתק. הוא מדגיש את השיקולים הכספיים העומדים בבסיס הפורמטים ואת הניסיון לאזן בין הצגת פרסים ענקיים לחלוקה בפועל של פרסים קטנים הרבה יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו