X

מדענים קבעו: זו הדרך הטובה ביותר להכין קפה

צוות גדול של מדענים ביצעו ניסויים רציניים כדי למצוא את הדרך הכי טובה לנצל את פולי הקפה באופן מיטבי, וגילו דרך פשוטה בטירוף גם להעלות את איכות הקפה וגם להפחית את הלכלוך שמצטבר במכונה

פולי קפה (אילוסטרציה). צילום: גטי אימג'ס

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Matter חשף טריק פשוט, המשפר את תהליך חליטת הקפה. על הטיפ הקטנטן שישנה את חייכם, ואיך הוא התגלה, נספר בעזרת Perplexity.

המחקר, שנערך על ידי צוות של 11 מדענים – 10 מאוניברסיטת אורגון ואחד מהמוסד המתקדם למדע וטכנולוגיה בקוריאה, התמקד במטען החשמלי של פולי קפה ואיך הוא משפיע על תהליך טחינת הקפה והאיכות הסופית של הקפה. המחקר מצא כי השבירה והחיכוך של פולי הקפה במהלך הטחינה מייצרים חשמל סטטי, הגורם לחלקיקי קפה להתקבץ יחד ולהיצמד למטחנה. עם זאת, החוקרים גילו גם שפולי קפה בעלי לחות פנימית גבוהה יותר מייצרים פחות חשמל סטטי, וכתוצאה מכך פחות ‘זבל’ ובלגן מופחת במהלך תהליך הטחינה.

הצוות הוכיח שניתן לדמות השפעה זו על ידי הוספת כמות קטנה של מים לפולים זמן קצר לפני הטחינה. כך, החשמל הסטטי שנוצר במהלך תהליך הטחינה מצטמצם, מה שמוביל לאספרסו בעל מרקם עקבי ואינטנסיבי יותר, בנוסף להפחתת הצטברות השאריות במטחנה.

השלכות המחקר מרחיקות לכת, עם יתרונות פוטנציאליים לתעשיית הקפה. החוקרים מאמינים כי היתרונות של הוספת מים במהלך תהליך הטחינה משתרעים מעבר לאספרסו, ויכולים לחול על שיטות חליטה רבות אחרות. המחבר הבכיר של המחקר, כריסטופר הנדון, כימאי חומרים חישובי באוניברסיטת אורגון, הדגיש שהתועלת המרכזית של הוספת מים במהלך הטחינה היא ביצירת מרקם קפה צפוף יותר בשל פרישה טובה יותר של החומר, כך שבמקום קפה מימי וכמה גושי חומר מגובשים,מתקבל קפה בעל מרקם קרמי יותר.

המחקר גם שופך אור על ההשלכות הרחבות יותר של חשמול של חומרים גרגיריים – תחום מחקר פופולארי כיום במדעי החומר, גיאופיזיקה והנדסה. הגישה הבינתחומית של המחקר, שכללה שיתוף פעולה בין מומחי קפה לוולקנולוגים, מדגישה את הפוטנציאל לניסויים נוספים הנוגעים להכנת הקפה המושלם ופתרון בעיות מקבילות בגיאופיזיקה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר