X

שימו לב: גם ‘כולסטרול טוב’ יכול להיות רע

כבר שנים ידוע שהכולסטרול מתחלק לסוג רע, שמזיק לעורקים, ולסוג טוב, שמסייע לבריאות הלב. עכשיו מתברר שגם לכולסטרול הטוב יש השלכות שליליות – הוא עשוי לתרום להתפתחות דמנציה

מונע התקפי לב, אבל אולי גורם לדמנציה. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

בתפנית מפתיעה להבנת הכולסטרול והשפעתו על הבריאות, מחקר בהובלת חוקרים מאוניברסיטת מונאש באוסטרליה גילה כי רמות גבוהות באופן חריג של HDL-C, הידוע בכינויו 'כולסטרול טוב', קשורות לסיכון מוגבר לדמנציה בקרב מבוגרים. במלים אחרות – במקביל לסגולותיהן המוכרות של רמות HDL-C גבוהות לבריאות הלב, קיים כנראה קשר בינן לבין ירידה קוגניטיבית. ChatGPT עוזר לנו לעכל את הבשורה.

המחקר, שפורסם ב-The Lancet Regional Health – Western Pacific, הוא אחד המחקרים הגדולים ביותר עד כה על הקשר בין רמות גבוהות של HDL-C לבין סיכון לדמנציה בקרב אנשים מבוגרים ללא מחלות רקע אחרות, שרובם היו מעל גיל 70, שנרשמו למחקר בשם ASPREE (ר"ת באנגלית של “אספירין בהפחתת אירועים בקרב קשישים”). החוקרים בדקו משתתפים שבהם נמדדו רמות HDL-C גבוהות מאוד בתחילת המחקר, וגילו סיכון גבוה ב-27% לדמנציה בהשוואה לאלו עם רמות HDL-C רגילות. יתר על כן, אנשים בני 75 ומעלה עם רמות HDL-C גבוהות מאוד הראו סיכון מוגבר של 42% לדמנציה בהשוואה לעמיתיהם עם רמות רגילות.

חשוב לציין שהרמות הגבוהות מאוד של HDL-C הקשורות לסיכון לדמנציה במחקר הזה לא הגיעו מתזונה, אלא קשורות להפרעה מטבולית אפשרית. חוקרים מציעים שממצאים אלו יכולים לסייע לרופאים בזיהוי קבוצה של חולים מבוגרים בסיכון לדמנציה, במיוחד אלה בני 75 ומעלה.

ד"ר מונירה חוסיין, המחברת הראשית ועמיתת מחקר בכירה בבית הספר לבריאות הציבור ורפואה מונעת של אוניברסיטת מונאש, הדגישה את הצורך במחקר נוסף כדי להבהיר מדוע רמות גבוהות מאוד של HDL-C עשויות להשפיע על הסיכון לדמנציה. "ייתכן שיהיה מועיל לשקול רמות גבוהות מאוד של כולסטרול HDL באלגוריתמי חיזוי לסיכון לדמנציה", היא אמרה.

למרות ההפתעה שבגילוי הזה, לא מפתיע לגלות שגם ל’כולסטרול טוב’, כמו להמוני גורמים אחרים שנחשבים חיוביים ובריאים בדרך כלל, יש השפעות שליליות ברמות גבוהות. הכלל הזה תקף, כך נראה, לכל דבר שקשור לבריאותנו, והמטרה האמתית של מחקרים היא רק לזהות את הקשרים בין כל הגורמים לכל התוצאות האפשריות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר