אם ובת מכינות יחד שיעורי בית. צילום: Drazen Zigic / Freepik

לא להזכיר שיעורי בית: כך תדברו עם הילדים אחרי בית הספר

הורים רבים לא מצליחים לדובב את ילדיהם לגבי היום שעבר עליהם במוסדות הלימודים - לפחות לא מעבר למילים בודדות, שלעתים קרובות רומזות על חוסר נכונות לשתף. כך תשאלו את השאלות הנכונות שהם יאהבו לענות עליהן

סיום יום הלימודים מסמן מעבר, הן לילדים והן להורים. לאחר שעות של למידה ואינטראקציה עם בני גילם, הילדים חוזרים הביתה ולעולם המבוגרים. רגעים אלה לאחר שעות הלימודים מהווים הזדמנויות יקרות ערך להורים ליצור קשר עם ילדיהם, לטפח תקשורת פתוחה והבנה. עם זאת, ייזום שיחות משמעותיות עם ילדים אחרי בית הספר יכול להיות מאתגר. לעתים קרובות, הורים נופלים למלכודת של שאלת שאלות שמעוררות תגובות של מילה אחת, ומשאירים את שני הצדדים בתחושה של החמצה וחוסר סיפוק. כדי להפוך אינטראקציות לאחר שעות הלימודים לחוויות מעשירות, הורים צריכים להיות מודעים מה לא לשאול ומה לשאול במקום. הנה הטיפים שאספנו בעזרת ChatGPT לשיחות פוריות יותר עם הילדים לאחר הלימודים:

מה לא לשאול

א. "איך היה היום שלך?"
שאלה פתוחה זו מותירה לעתים קרובות ילדים מבולבלים, מכיוון שהיא כוללת מגוון רחב של חוויות ורגשות. במקום זאת, נסו לפרק את היום לחלקים ספציפיים.

ב. "מה למדת היום בבית הספר?"
שאלה זו עלולה להתמקד יותר מדי בהישגים לימודיים, מה שעלול להפעיל לחץ על ילדים. במקום זאת, שאלו על השיעור האהוב עליהם או על משהו חדש שהם גילו.

ג. "קיבלת שיעורי בית?"
שאלה זו מסיטה את המוקד מחוויות היום למשימות עתידיות העלולות להעיב על תוכניות אחרות, וכך לגרום למצב רוח ירוד. במקום זאת, שאלו על החלק האהוב עליהם ביום הלימודים.

ד. "היו לך מבחנים היום?"
שאלה זו יכולה לעורר חרדה, במיוחד אם ילדים אינם בטוחים בביצועים האקדמיים שלהם. במקום זאת, שאלו על הפעילות האהובה עליהם או על משהו שהם נהנו ללמוד עליו.

ה. "הכרת חברים חדשים היום?"
שאלה זו עלולה להפעיל לחץ על ילדים ליצור קשרים חברתיים, במיוחד אם הם חשים חוסר בטחון בהקשר הזה, ולגרום להם להרגיש לא מספיק טובים אם לא רכשו חברים חדשים. במקום זאת, שאלו על האינטראקציות שלהם עם חבריהם הנוכחיים.

מה כן לשאול

א. "מה היה הדבר הכי טוב שקרה היום?"
שאלה זו מתמקדת בחוויות חיוביות, ומעודדת ילדים לחלוק את שמחות והצלחות.

ב. "מה הצחיק אותך היום?"
שאלה זו מעודדת את הילדים להיזכר ברגעים של משמחים של נחת וקלילות.

ג. "עם מי שיחקת היום?"
שאלה זו מטפחת תחושת חיבור ושייכות, ומאפשרת לילדים לשתף על האינטראקציות החברתיות שלהם.

ד. "על מה אתה אומר תודה היום?"
שאלה זו מטפחת הערכה להיבטים החיוביים של החיים ומקדמת תחושה של תשומת לב.

ה. "אם הייתי מתקשר עכשיו למורים שלך, מה היו אומרים עליך?"
שאלה זו פותחת דיון על התנהגות והתקדמות אקדמית, ומעודדת התבוננות עצמית ואחריותיות.

טיפים נוספים לשיחות משמעותיות

א. הכינו את הקרקע לתקשורת פתוחה
צרו סביבה רגועה ותומכת, שבה הילדים מרגישים בנוח לשתף את מחשבותיהם ורגשותיהם.

ב. הקשיבו באופן פעיל
שימו לב לרמזים מילוליים ולא מילוליים, והפגינו עניין אמיתי בחוויות הילדים.

ג. שאלו שאלות המשך
הראו שאתם מעורבים על ידי שאלת שאלות ממוקדות המעודדות מענה מפורט.

ד. הימנעו מלהפריע או לשפוט
אפשרו לילדים לבטא את עצמם באופן מלא, מבלי לגרום להם תחושת ביקורת או ביטול.

ה. כבדו את הפרטיות שלהם
הבינו שילדים אולי לא ירצו לחלוק הכל, וכבדו את הגבולות שלהם.

ו. הפכו את זה להרגל קבוע
קבעו זמן ייעודי בכל יום לשיחות אחרי שעות בית הספר, גם אם זה רק לכמה דקות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו