בדרך כלל אנחנו שומעים על תאונות שנגרמו על ידי נהגים רשלנים או פושעים – אבל לעתים מתגלה פגם תכנוני ברכבים עצמם שגורם לתאונות ולהרוגים. נעזרנו ב-ChatGPT כדי להכין רשימה של שגיאות עיצוב להן יוחסו תאונות בפועל.
המכונית המתפוצצת (שנות ה-70). עיצוב מיכל הדלק של פורד פינטו גרם לו לנטות להתפוצץ בעת התנגשות מאחור, וכתוצאה מכך נגרמו פציעות ומוות. החלטת החברה שלא לשנות את התכנון, למרות שידעה על בעיות הבטיחות, עוררה חששות משמעותיים.
ריקול צמיגי פורד אקספלורר/פיירסטון (2000). השילוב של מאפייני העיצוב ברכבי השטח מדגם פורד אקספלורר ועמידות נמוכה של צמיגי Firestone הובילו להתהפכויות רבות, הרוגים והחזרת צמיגים מסיבית.
מטעני חבלה ברכב (2000). תכנון שגוי של כריות האוויר של חברת רכיבי הרכב היפנית טקאטה גרם להן להתפוצץ ולפזר שברי מתכת ברחבי הרכב בעת ההתנפחות, בדומה למטעני החבלה שבהם משתמשים ארגוני טרור, מה שהוביל לפציעות ומוות. הפגם השפיע על מספר יצרני רכב והביא לריקול מסיבי.
היה ברקס? (2009-2010). האצה לא מכוונת ברכבי טויוטה הובילה לתאונות, פציעות והרוגים. פגמי עיצוב במערכת בקרת המצערת האלקטרונית, ובמחצלות הרצפה, תרמו לאירועים אלו. נהגים רבים דיווחו והזהירו, אך החברה נמנעה מטיפול בבעיה עד שהעניין הודלף.
כיבוי אקראי באמצע נסיעה (2014). מתגי התנעה פגומים במספר דגמים של ג’נרל מוטורס גרמו למצבים בהם מפתח ההתנעה הסתובב תוך כדי נסיעה, מה שגרם לכיבוי המנוע, והשבתת מערכות חיוניות כמו הגה כוח, בלמים וכריות אוויר. פגם תכנוני זה נקשר לתאונות והרוגים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו