X

האדם ששרד את שתי פצצות האטום

הוא עבד בהירושימה וגר בנגסאקי, ולרוע מזלו היה בדרך לעבודה בזמן הטלת פצצת האטום הראשונה ובניסיון לחזור לביתו שלושה ימים אחר כך, כאשר הוטלה השנייה. סיפורו של צוטומו יאמאגוצ'י

פיצוץ גרעיני (אילוסטרציה). צילום: Gerd Altmann / Pixabay

רוב האנשים חושבים שמזל מתבטא בהצלחה בעסקים, או זכייה בהגרלות. אבל סיפורו המדהים של צוּטוֹמוּ יאמאגוּצ'י, אותו מספרת לנו ChatGPT, מכניס כל סיפור אחר על אדם בעל מזל לפרופורציה: יאמאגוצי שרד בנס לא רק אחת, אלא את שתי הפצצות האטום הראשונות והיחידות בהיסטוריה.

ב-6 באוגוסט 1945, עמד המהנדס בן ה-29 להגיע לעבודתו במיצובישי תעשיות כבדות בהירושימה. הוא לא ידע שזה יהיה היום שבו ישתנו חייו לנצח. כשירד מהרכבת הקלה ופנה לעבר מקום עבודתו, העולם סביבו עמד להיחרב באסון בלתי נתפס.

בשעה 8:15 בדיוק, הטילה ארצות הברית פצצת אטום בשם "ילד קטן" מעל הירושימה, והפכה את העיר מלאת החיים לשדה קטל עצום. ימאגוצ'י מצא את עצמו במרחק שלושה קילומטרים בלבד ממוקד הפיצוץ. גל ההדף והחום הצורב שטפו את העיר, גרמו להרס חסר תקדים וגבו אינספור קרבנות. באופן נסי, יאמאגוצ'י שרד את הפיצוץ הראשוני, למרות שסבל מכוויות ופציעות קשות. בנחישות לחזור לחיק משפחתו, הוא בילה את הלילה בהירושימה לפני שיצא למסע מפרך חזרה לעיר הולדתו – נגסאקי.

ב-9 באוגוסט 1945, בדיוק לפני 78 שנים, כאשר הגיע יאמאגוצ'י לנגסאקי, הגורל היכה בו פעם נוספת. ארצות הברית הטילה פצצת אטום שנייה, שנקראה "איש שמן", הפעם על עיר מגוריו. ימאגוצ'י שוב מצא את עצמו סמוך למוקד הפיצוץ, מול הזוועות הבלתי נתפסות של אסון גרעיני נוסף. למרות הכאוס וההרס שסבבו אותו, הרצון הבלתי נלאה של יאמאגוצ'י לשרוד הניע אותו קדימה. הוא הצליח למצוא מחסה ושרד את תוצאות ההפצצה השנייה. למרבה הפליאה, הוא יצא שוב מההריסות, מזועזע ופצוע אך חי.

לאחר המלחמה, הקדיש יאמאגוצ'י את חייו לשיקום. הוא מצא נחמה בקרב משפחתו, יחד עם אשתו וילדיו. עד מהרה נודע סיפורו של יאמאגוצ'י ששרד את שתי פצצות האטום, והוא החל לחלוק את חוויותיו עם העולם, והפך לסמל של תקווה וחוסן.

פעילות ההסברה של יאמאגוצ'י למען שלום ופירוק מנשק גרעיני התרחבה הרבה מעבר לגבולות יפן. הוא דיבר בלהט על זוועות הנשק הגרעיני והצורך הדחוף למנוע אסונות עתידיים. הוא נסע בכל רחבי העולם, שיתף את המסר שלו וקרא לאחדות עולמית כדי למנוע שימוש בנשק הרסני שכזה.

ב-2009 הוכר יאמאגוצ’י רשמית על ידי ממשלת יפן כשורד שתי פצצות אטום. הוא נפטר ב-4 בינואר 2010, בגיל 93, והותיר אחריו מורשת של אומץ ונחישות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר