סלובקיה מלאה בטבע יפהפה, מהרים ועד נהרות. המדינה שהיתה במשך שנים תחת שליטת מדינות זרות והפכה לעצמאית רק ב-1993, מציעה טיולים בעיירות היסטוריות וסיורים בנופים קסומים.
איך מגיעים? אפשר לנחות בווינה, בודפשט או קרקוב. האפשרות הנוחה כרגע היא לשכור רכב ישירות בשדה התעופה בקרקוב. יש לוודא שההשכרה כוללת כיסוי ביטוחי גם עבור סלובקיה. טיסות ישירות לבירת סלובקיה, ברטיסלבה, יחלו בחודש מרץ והן אורכות בין 3:30-3:45 שעות. אם הייתי צריכה לבחור שלושה מקומות לבקר בהם, אלו בולטים בזכות הנופים המדהימים והחוויות שהם מציעים, וקרובים לגבול פולין.
הרי הטטרה
הרי הטטרה הגבוהים (The High Tatras), רכס האלפים הקטן ביותר בעולם, זכה לאחרונה בפרס ספר הנסיעות הגרמני היוקרתי 2025 בקטגוריית "אזור פנינה נסתרת הטוב ביותר באירופה". רכס קומפקטי שמציע הכל: נחלים צלולים כבדולח, יערות סבוכים, כרי דשא שלווים ופסגות הרים דרמטיות. אגמי הרים כמו שטרבסקה פלסו (Štrbské pleso) ופופרדסקה פלסו (Popradské pleso) מושכים מבקרים רבים, אך המרהיב מכולם חבוי עמוק בהרים, זלנה פלסו (Zelené pleso), אגם קרחוני המפורסם בצבעו הירוק-אזמרגד הבולט (Zelený פירושו "ירוק"). סלובקים רבים מחשיבים את "האגם הירוק" למקום היפה ביותר בכל הרי הטטרה.
טיפ: עצרו בצ'אטה פרי זלנם פלסה (Chata pri Zelenom plese, הבקתה ליד האגם הירוק), שם תוכלו ליהנות מארוחות מקומיות טעימות. נסו קאפוסטניצה (kapustnica, מרק כרוב כבוש) או פארנה בוכטי (parené buchty, כופתאות מתוקות מאודות). וכמובן, שום טיול חזרה אינו שלם ללא תה חם מעורבב במעט ליקר הרים.
עובדה משעשעת: לנו, הסלובקים, יש בדיחות ידידותיות אינסופיות על אחינו הצ'כים האהובים שמגיעים לטייל בטטרה כשהם נועלים גרביים עם סנדלים, משווים את הרי הקרקונושה שלהם (Krkonoše Mountains) לשלנו, לוגמים קופולה (Kofola, הקולה הצ'כית המפורסמת), ולעיתים, מסיימים את היום בחילוץ במסוק. הכול ברוח טובה, כמובן!
גן העדן הסלובקי
גן העדן הסלובקי (Slovak Paradise) הוא מבוך של יערות, מערות ומפלים. הוא מבחן אומץ קטן לכולם בזכות אופיו ההרפתקני ומלא האדרנלין. כניסה לאזור המוגן מרגישה ככניסה לעולם נסתר. גן העדן הסלובקי (Slovenský raj) אינו כה מלכותי או דרמטי כמו הטטרה, זהו נוף עדין יותר, אינטימי יותר.
אתם מטפסים לאורך מפלים מנצנצים, עוברים נהרות רגועים, וחוצים גשרי עץ הנראים כאילו לוחשים סיפורי יער. סוחא בלה (Suchá Belá), המקום המתוייר והרומנטי ביותר בפארק, הוא ערוץ אהוב המציע טיול הרפתקני אך עדיין מרגיש בטוח ומזמין. ערוץ זה מכונה לעתים קרובות התכשיט האמיתי של גן העדן הסלובקי, עם סדרת המפלים שלו ונגישותו הקלה מאזור החניה.
טיפ: מערת הקרח דובשינסקה (Dobšinská ľadová jaskyňa), אחת ממערות הקרח הגדולות באירופה ואתר מורשת של אונסק"ו, נמצאת בקרבת מקום כמו קתדרלה קפואה. ניתן לבקר גם בויאדוקט חמארושסקי (Chmarošský viaduct, גשר הרכבת טלגארט) הפוטוגני, המפורסם בקשתותיו המלכותיות המתנשאות מחיק הטבע.
חלק מהערוצים כה צרים עד שרק אדם אחד יכול לחלוף דרכם בכל פעם, ואין זה נדיר לפגוש בדרך איילים, חזירי בר, או אפילו שונרים (lynxes). השם "גן עדן" ניתן על ידי מבקרים מוקדמים שנשבו ביופיו הבלתי נגוע של האזור.
פייניני ונהר הדונייץ
פייניני ונהר הדונייץ (Pieniny & the Dunajec River) מה דעתכם לבקר בשתי מדינות בטיול אחד? נהר הדונייץ (Dunajec) יוצר את הגבול הטבעי בין פולין לסלובקיה, זורם מתחת לפסגות טרי קורוני (Tri Koruny, שלושת הכתרים) האיקוניות. אזור מוגן זה, בית לחי וצומח נדירים, הפארק הלאומי העתיק ביותר בפולין והקטן ביותר בסלובקיה, מציע למבקרים יום בלתי נשכח בטבע.
רוב האנשים מגיעים לכאן בשביל שיט הרפטינג הנופי לאורך הדונייץ, כשהוא מתפתל דרך קניון צר, ומגלף עיקולים דרמטיים בין צוקי גיר תלולים. אבל לאזור יש הרבה יותר להציע: קילומטרים של שבילי רכיבה על אופניים וטיולים המוקפים בנופים שופעים וירוקים.
טיפ: בקרו מוקדם בבוקר או מאוחר אחר הצהריים כדי להימנע משיא העומס על הנהר ובשבילי האופניים. הזמינו את שיט הרפטינג מראש כדי לדלג על תורי ההמתנה. אם אתם שוכרים רכב בפולין ומותר לכם לנהוג רק שם, החנו בכפר הפולני סרומובצה ניז'נה (Sromowce Niżne) וחוצו את גשר הולכי הרגל לכפר הסלובקי צ'רווני קלאשטור (Červený Kláštor) ברגל.
עובדה משעשעת: פולנים אומרים לעתים קרובות, "אתה לא באמת פולני אם לא שטת לאורך הדונייץ" – זה נחשב לחוויה חובה בחיים. בסלובקיה, כפר המוצא, צ'רווני קלאשטור (Červený Kláštor), מפורסם לא רק בזכות הרפטינג אלא גם בזכות ההיסטוריה העשירה שלו: מהמאה ה-14 הוא היה מרכז מנזרים חשוב (שמו פירושו "מנזר אדום").
סלובקיה מלאת הפתעות. היא נתפסת לעתים קרובות כגרסה זולה יותר של שוויץ, וזהו מקום ששווה לחקור - ואני מקווה שתזכו לראות זאת בעצמכם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו