חברות התעופה הישראליות מתחילות להרגיש את מחיר הפסקת הלחימה. בכירים בענף התעופה מזהירים מירידה משמעותית במכירת מושבים בטיסות של החברות הישראליות, ירידה שמביאה גם לביטולים של טיסות שתוכננו מראש בשל חוסר ביקוש.
לדברי ד"ר ערן כתר, מומחה בינלאומי לתיירות וראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, "ההערכה היא כי נתח השוק של חברות התעופה הישראליות יקטן משמעותית, בעוד חברות התעופה הזרות, שחוזרות לפעול בישראל, צוברות ביטחון ומגדילות את היצע הטיסות והיעדים שלהן".
בשנתיים האחרונות החברות הישראליות כמעט שלטו לבד בשוק התעופה הישראלי. לדברי יהודה זפרני, מומחה לתעופה בינלאומית ומנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות הוט, "חברות יכלו לגבות מחירים אסטרונומיים - לעיתים פי שניים, שלושה ואף חמישה מהרגיל".
זפרני מציין כי הדוגמה הבולטת ביותר היא הקו לארצות הברית: "בשנת 2024 אל על הייתה כמעט היחידה שטסה לשם, ומחירי הכרטיסים חצו את רף ה־2,000 דולר. אבל גם בקווים לאירופה ראינו את אותה מגמה. כעת, עם חזרת החברות הזרות ובעיקר חברות הלואו־קוסט, התחרות מתחדשת וההשפעה כבר מורגשת. חברות התעופה הישראליות מתחילות להרגיש את זה היטב".
בתוך כך, גם ענף התיירות הנכנסת ממשיך לדעוך. לפי דו"ח שפורסם היום על ידי התאחדות המלונות, מינואר עד ספטמבר השנה הסתכמה התפוסה הארצית הממוצעת בחדרי המלונות בכ-53% בלבד - לעומת כ-63% בתקופות המקבילות ב-2023 וב-2024, וכ-70% בשנת 2019. מדובר בירידה של כ-16% לעומת השנה שעברה, ו-24% לעומת טרום הקורונה.
מהתאחדות המלונות נמסר כי "התפוסות בכל אזורי הארץ נמוכות מהתקופה המקבילה ב-2024. התיירות הנכנסת צפויה לשוב רק בטווח הרחוק, והחשש הוא מפני החורף המתקרב - עונה שבה תיירות הפנים יורדת ממילא, בעוד התיירות מחו"ל חוששת לשוב לישראל".
הנתונים מצביעים על אתגר כפול לענף התעופה הישראלי: מצד אחד תחרות גוברת מצד חברות זרות שחוזרות לפעילות מלאה, ומצד שני ירידה עקבית בתיירות הנכנסת שעלולה לפגוע קשות גם בעונת החורף הקרובה.
לפי זפרני, "החדשות הטובות הן שמי שירוויח בסופו של דבר הוא הנוסע הישראלי: יותר תחרות, יותר טיסות, ופחות כסף על כרטיס הטיסה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו