תיירות כבר לא נמדדת רק במספר המקומות שניתן לראות או בפעילויות שניתן לחוות. המטיילים של היום רוצים חופשות עם ערך מוסף: כאלה שמשלבות שמירה על הסביבה, חיבור לקהילה המקומית, ניצול טכנולוגיות חכמות וחוויות מותאמות אישית.
אלו הם חמשת הטרנדים שצפויים לשנות את הדרך בה אנו מתכננים וחווים את החופשות שלנו בשנה הקרובה.
תיירות חכמה: העתיד כבר כאן
השנה תיירים כבר לא יסתפקו בחוויה חזותית בלבד - הם יחפשו חוויה חכמה, מותאמת אישית, נגישה, יעילה ומקיימת. תיירות חכמה (Smart Tourism) משלבת טכנולוגיה וניהול מושכל של מרחבים תיירותיים ומאפשרת חוויות מותאמות אישית, הפחתת עומסים ושמירה על איכות הסביבה.
Booking.com מציינת בדוח הטרנדים שלה לשנת 2025 כי למעלה מ-50% מהמטיילים כבר משתמשים בכלי AI כדי לתכנן או לייעל חופשות.
בעולם, רשויות תיירות מאמצות כלים מבוססי בינה מלאכותית ואפליקציות חכמות כדי להעשיר את החוויה: בסינגפור חתמה מועצת התיירות על שיתוף פעולה עם OpenAI לשילוב AI בעסקים תיירותיים - ממלונות ועד אטרקציות - לשם יצירת מסלולי טיול מותאמים אישית וייעול הזמנות.
בניו זילנד השיקו מתכנן טיולים מבוסס AI המשולב בעולם Minecraft בפיתוח משותף עם תעשיית התיירות - המטייל יכול לטייל בצורה אינטראקטיבית בתוך עותק וירטואלי של אתרים אמיתיים. בניו יורק הושקה Libby - עוזרת AI בשישים שפות, שפועלת באתרי התיירות, וואטסאפ, אינסטגרם ואלפי מסכי LinkNYC בעמדות ציבוריות חכמות בעיר. בגרמניה, Emma, חברת תיירות AI, מספקת טיפים מותאמים אישית לאטרקציות, אירועים ודרכים ציוריות.
ערים כמו ברצלונה, סיאול וסלובניה מיישמות מערכות לניהול מידע בזמן אמת עם נתוני עומסים, תחבורה וזיהום אוויר ומדידת ההשפעה הסביבתית של המבקרים. יפן הצטרפה גם היא לטרנד ופיתחה מסלולים מותאמים אישית לפי פרופיל המבקר, כדי לפזר את התיירות ולא לאבד את קסם המקום.
גם בישראל נולדים פתרונות חדשניים שמקרבים אותנו לעידן התיירות החכמה, כפי שניתן לחוות במלונות "מטיילים":
ברקודים חכמים (QR codes) שמספקים מידע, סיפורים והמלצות ישירות לסמארטפון.
הנגשה חכמה לאנשים עם מוגבלויות, כולל עיוורים, חירשים ואוטיסטים.
שילוט דיגיטלי ותוכן נלווה - מותאם למבוגרים, ילדים ובעלי צרכים מיוחדים.
תכנון מבוסס דאטה - איסוף מידע על דפוסי ביקור, משך שהייה והתנהגות תיירים לצמצום עומסים וחלוקת נטל התיירות על הסביבה והקהילה.
שבילים סולאריים ומאגרי מידע לרשויות - למדידת עומסים, ויסות תיירים וניתוח כמויות מבקרים בכל אתר.
תיירות וירטואלית - חוויה שאינה תלויה במיקום גיאוגרפי
תיירות וירטואלית הפכה לטרנד בולט המאפשר למטיילים לחוות יעדים מרוחקים מבלי לצאת מהבית. הודות להתקדמות בטכנולוגיות כמו מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR), ניתן לחקור מוזיאונים, אתרי טבע, ערים היסטוריות ועוד - כל זאת מהנוחות של הסלון.
בעשור הקרוב, תחום התיירות צפוי לעבור שינויים מרחיקי לכת בזכות אותן טכנולוגיות מתקדמות. כך לדוגמה, טכנולוגיית המטא-וורס תאפשר חוויות תיירות היברידיות, שמשלבות מציאות פיזית ווירטואלית, כאשר תיירים יוכלו להשתתף בסיורים מעורבים בהם חלק מהמשתתפים נוכחים פיזית וחלקם משתתפים וירטואלית. צורת חוויות זו תאפשר אינטראקציה חיה בזמן אמת, תוך חוויית התרבות המקומית ומקום הטיול ללא קשר למיקומם הגיאוגרפי של המשתתפים.
We’re introducing: Remote Tourism!
Explore the Faroe Islands as a virtual visitors by interacting - live - with us local Faroese, who will act as your eyes, ears and body on a virtual exploratory tour of the destinationhttps://t.co/UZLYL0QRSC
Next tour: 2Pm & 5 PM GMT+1 h pic.twitter.com/msw87nYkEs
— Visit Faroe Islands (@VisitFaroe) April 15, 2020
על פי דו"ח של Market Data Forecast, שוק התיירות הווירטואלית צפוי לגדול בקצב שנתי ממוצע של 30.2% בין השנים 2025 ל-2033, ולהגיע להיקף של 111.16 מיליארד דולר עד 2033, לעומת 13.46 מיליארד דולר ב-2025.
קיימות דוגמאות רבות לתיירות וירטואלית ברחבי העולם: סיורים וירטואליים במוזיאונים כמו המוזיאון הבריטי בלונדון ומוזיאון הלובר בפריז. סיורי מורשת ותרבות כמו בארמון ורסאי בפריז ובקרמלין במוסקבה. כמו כן קיימים גם סיורי טבע כמו בפארק הלאומי יוסמיטי בארה"ב, המאפשרים למבקרים לחקור אתרי טבע כמו מפלי יוסמיטי והרי סיירה, סיורים ארכיאולוגיים כמו בפרמידות של גינזה במצרים וסיורים חינוכיים המאפשרים למטיילים לחוות אתרי מורשת כמו האקרופוליס באתונה באמצעות AR, כולל שחזור דיגיטלי של פסלים.
לאחרונה נוספו גם סיורים וירטואליים אינטראקטיביים כמו למשל World Virtual Tours: פלטפורמה המציעה סיורים וירטואליים עם הדרכה חיה של ארכיאולוגים ומדריכים מוסמכים.
ניתן אפילו למצוא חוויות וירטואליות ייחודיות כמו WindowSwap: אתר המאפשר למבקרים לצפות בנופים מתוך חלונות של אנשים ברחבי העולם, מה שמאפשר חווית תרבותית ייחודית או The Infinite: חווית VR המאפשרת למבקרים לחוות את החיים על תחנת החלל הבינלאומית, כולל תצפיות על כדור הארץ.
גם בישראל, תיירות וירטואלית צוברת פופולריות. אתרים כמו "World Jewish Travel" מציעים סיורים וירטואליים בישראל, המאפשרים למטיילים לחוות את הארץ מבלי לצאת מהבית.
התיירות הווירטואלית בעצם מאפשרת למטיילים לחוות את העולם, כולל מקומות מרוחקים או מוגבלים גישה, כמו אתרים ארכיאולוגיים או אזורים טבעיים, בצורה בטוחה ונגישה.
תיירות בת-קיימא - מטיילים מצביעים ברגליים
יותר ויותר מטיילים בעולם מבינים כי החופשה שלהם לא מסתיימת ברגע החזרה הביתה אלא ממשיכה להשפיע על המקומות שביקרו בהם. תיירות בת־קיימא הפכה לאחד הטרנדים הבולטים בענף, והיא מגלגלת סכומי עתק ומעצבת מחדש את הדרך שבה אנו מטיילים. התחזיות קדימה מצביעות על המשך צמיחה מסחררת: דוח של Future Market Insights צופה כי בתוך פחות מעשור יגיע הענף להכנסות של למעלה מ־12 טריליון דולר, עם קצב גידול שנתי מהגבוהים בעולם.
ניתן לראות כי העדפות המטיילים משתנות. סקר בינלאומי של Booking.com מצא כי 93% מהנוסעים בעולם מנסים לשלב שיקולי קיימות בהחלטות החופשה שלהם, ו־84% אומרים כי זהו שיקול חשוב במיוחד עבורם. הנתונים מבהירים כי קיימות אינה עוד "תוספת ירוקה", אלא דרישה הולכת ומתרחבת מצד הקהל.
מעבר להשפעה הסביבתית, תיירות בת־קיימא היא מנוע כלכלי של ממש. לפי נתוני המועצה העולמית לתיירות (WTTC), הענף צפוי לתרום כ־16 טריליון דולר לתוצר העולמי עד 2034, ולספק פרנסה ל־1 מכל 10 עובדים. המשמעות בשטח: כשהמטיילים בוחרים לינה משפחתית, מסעדות מקומיות או חנויות קטנות - הכסף נשאר בקהילה, יוצר מקומות עבודה חדשים ושומר על מסורות מקומיות.
לא מדובר רק באחריות סביבתית וכלכלית - אלא גם בחוויה עשירה יותר. לינה בלודג' אקולוגי, השתתפות בסדנה קהילתית או ביקור בכפר פחות מתויר מעניקים למטיילים תחושת חיבור אמיתית למקום ולתרבות. עבור רבים, זו הסיבה לבחור דווקא בחופשה בת־קיימא: הידיעה שהם לא רק טיילו, אלא גם השאירו אחריהם חותם חיובי.
גם בישראל קיימות יוזמות לתיירות בת־קיימא שמשלבות שמירה על הסביבה, חיזוק הקהילות המקומיות ויצירת חוויות אותנטיות למטיילים. למשל לינה אקולוגית בחוות נאות קדומים, שימוש באנרגיה מתחדשת, מיחזור מים וחקלאות מדברית בת קיימא בחוות בודדים, סיורים קולינריים המופעלים על ידי תושבים מקומיים בנצרת ועין כרם, שמחזקים עסקים קטנים ומעניקים חוויה תרבותית אותנטית וחווית לינה ביתית בכפרים דרוזיים בגליל.
תיירות מחוץ לעונות השיא בעקבות שינויי האקלים והעומס התיירותי
בשנים האחרונות יותר מטיילים בעולם ובישראל מבינים: החופשה אינה רק חוויה של צפיפות, קיץ ושיא תיירותי - אלא הזדמנות לחוות שקט, אוויר נעים והתרכזות בתרבות המקומית. תיירות מחוץ לעונות השיא הופכת לטרנד משמעותי, שמתחבר גם לאקלים המשתנה וגם לאיכות החוויה.
סקר של European Travel Commission מצא כי 55% מהמטיילים האירופים מתכננים חופשות בעונות מעבר, מתוך רצון להימנע מעומס תיירותי וליהנות ממזג אוויר נוח יותר. גם במדינות מחוץ לאירופה, כמו אוסטרליה, נרשמת עלייה בבחירת חופשות ביעדים קרירים באירופה – נורווגיה עלתה ב‑40%, איסלנד ב‑21%, בריטניה ב‑30% ואיי פארו ב‑33% לעומת השנה הקודמת.
בבוסניה־הרצגובינה, עיירות הרריות שהציעו בעבר בעיקר חוויות חורפיות, פונות היום גם לעונות הקיץ ומציעות טיולים, רכבלים ופעילויות אופניים כדי למשוך מבקרים ולהפחית עומס על האתרים הפופולריים. חברות תיירות בינלאומיות, כמו TUI, מדווחות על ביקוש גובר לנסיעות סתיו וחורף.
ישראל מצטרפת לטרנד: בינואר 2025 נרשמו כ‑567 אלף יציאות לחו"ל - כמעט פי שניים לעומת ינואר 2024. במאי 2025 עמד המספר על 718 אלף יציאות לעומת 562 אלף במאי 2024. הנתונים מראים כי יותר ויותר ישראלים בוחרים לנסוע גם מחוץ לעונה, מתוך רצון להימנע מהעומס, ליהנות מחופשות שקטות, מזג אוויר נוח ומחירים נוחים יותר.
תיירות פיצוי בזמן משברים
בעולם שמאופיין באירועים גלובליים בלתי צפויים - סכסוכים, מגפות, עימותים אזוריים - נוצר טרנד חדש של “תיירות פיצוי”: מטיילים שמגיעים למדינות או איזורים לאחר תקופות של משבר. המטרה כפולה: לפצות את עצמם על חופשות שלא התקיימו, ולתרום לשיקום הכלכלה המקומית.
בתקופה של אחרי הקורונה, תיירות הפיצוי הורגשה היטב ברחבי העולם. אצלנו בישראל מדובר כיום בטרנד מוביל בעקבות המשברים האזוריים והמתיחות הבטחונית.
ישראלים שבוטלו להם חופשות בחו"ל מחפשים להזרים את התקציב והחופשה למדינות קרובות או אטרקציות בארץ.
מלחמת חרבות ברזל והמלחמה עם איראן יצרו מתיחות רבה וחוסר וודאות וישראלים רבים בחרו לפצות את עצמם על תקופות של חוסר יציבות וביטול חופשות, ובכך תורמים גם לשיקום הכלכלה המקומי.
לפי נתונים של רשות שדות התעופה, לאחר תקופות של חוסר יציבות ביטחונית, נרשמת עלייה משמעותית במספר הנוסעים היוצאים מישראל. חברות התיירות השונות מדווחות כי טרנד הפיצוי בא לידי ביטוי גם בהזמנת חופשות יוקרה, קרוזים ליעדים אקזוטיים ובחירה ביעדים רחוקים ויקרים יותר כמו יפן, תאילנד וארצות הברית.
טיול עם משמעות
חמשת הטרנדים האלו צפויים להוביל את עולם הנסיעות בשנה הקרובה. כל אחד מהם מציע חוויות שונות למטיילים, אך המשותף להם הוא היכולת להעניק משמעות, חיבור ואחריות לטיול.
מטיילים מודרניים כבר לא מחפשים רק יעדים מרהיבים. הם רוצים שהנסיעה שלהם תהיה חכמה, מודעת ומועילה - גם לסביבה, גם לקהילה המקומית וגם לעצמם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו