"איש לא האמין כי הרכבת תביא את ירושלים תחת כיפת המסחר והתיירות" ("חבצלת", 1892)
תחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים, הידועה כיום כ"התחנה הראשונה", נחנכה בספטמבר 1892 כתחנת הקצה של קו יפו–ירושלים – קו הרכבת הראשון בארץ ישראל. התחנה, שנבנתה בסגנון אירופי עם השפעות טמפלריות, כללה מבנה אבן גיר בן שתי קומות, אגפים צדדיים, מנגנון לשינוי כיוון הרכבת, מקלט ומיכל מים גדול.
במהלך השנים, התחנה שימשה כמרכז תחבורה חשוב, אך עם הזמן ננטשה והוזנחה. בתקופה שבה קו הרכבת נסגר (בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000), האזור משך פעילות עבריינית מסוגים שונים: וונדליזם: נזקים למבנים, גרפיטי לא חוקי, הרס של תשתיות נטושות; שימוש בסמים: המבנים הנטושים שימשו כמקומות מפגש לשימוש לא חוקי באלכוהול וסמים; גניבות, פריצות ומקום מסתור לשב"חים.
אזור הצללים
הכתבות באותן שנים תיארו את אזור התחנה כ"אזור מת", מלא "צללים", שהפך ל"מוקד מטריד של פעילות מפוקפקת". בגלל קרבתו לשכונות עמק רפאים ובקעה – שהן שכונות יחסית מבוססות – המצב הזה יצר גם מתיחות עם התושבים.
רק אחרי תחילת עבודות השיקום והפיתוח (בסביבות 2010-2012) החלה להתרחש במקום "הבראה" של ממש – עם נוכחות מוגברת של שמירה, תאורה טובה, פעילות עסקית וחברתית שהחזירה את החיים לאזור.
בשנת 2013, לאחר עבודות שיקום ושימור, נפתח המתחם מחדש כמרכז תרבות, פנאי וקולינריה, המארח הופעות, ירידים, שווקים ואירועים קהילתיים. פארק המסילה משתרע לאורך תוואי מסילת הרכבת הישנה בירושלים, מהתחנה הראשונה ועד לשכונת מלחה. הפארק, באורך של כ-7 ק"מ, עובר דרך שכונות כמו בקעה, המושבה הגרמנית, קטמונים, מקור חיים ובית צפאפא.
היוזמה להקמת הפארק החלה בשנת 2007, כאשר תושבי הקטמונים התנגדו לתוכנית העירייה לסלול כביש מהיר במקום המסילה הנטושה. בעקבות מאבק ציבורי נרחב, שכלל פעילויות אמנותיות וקהילתיות, הוחלט להקים במקום פארק ירוק. הפארק נפתח בשלבים בין השנים 2010 ל-2013, וכיום הוא מהווה מרחב ציבורי פעיל, הכולל שבילי הליכה ואופניים, מתקני משחקים, פינות ישיבה ותחנות קריאה.
התחנה הראשונה משמשת כיום כמרכז תרבות ופנאי, המציע מגוון פעילויות לכל הגילאים: הופעות חיות, ירידים ושווקים, מסעדות, בתי קפה וחנויות בוטיק, אירועים קהילתיים וסדנאות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו