רכבל באורך של 4.2 קילומטר: מסלול מקוצר ל"אחות של מאצ'ו פיצ'ו"

הפרויקט נועד לקצר את זמן ההגעה לצ'וקקיראו מארבעה ימים ליום אחד

מארבעה ימים ליום אחד. הטרק לצ'וקקיראו.. צילום: BETO SANTILLAN, שאטרסטוק

פרויקט הרכבל לצ'וקקיראו בפרו עתיד לשנות את הגישה לאתר הארכיאולוגי המרוחק ולעודד הגעת תיירים. הפרויקט הגיע לאחרונה לאבן דרך עם השקה של תחרות לאומית ובין־לאומית לבנייתו של הרכבל בעלות מוערכת של כ-260 מיליון דולר.

האתר נותר כיום ברובו בלתי נגיש בשל מיקומו המרוחק ומסלול ההליכה המפרך של ארבעה ימים הדרוש כדי להגיע אליו. באמצעות הקמת רכבל ומערכת אוטובוסים, מטרת הפרויקט היא לצמצם את זמן הנסיעה מארבעה ימים ליום אחד בלבד, ולפתוח את האתר לקהל רחב יותר.

צ'וקקיראו (Choquequirao) הוא אתר ארכיאולוגי בגובה של כ־3,050 מטר מעל פני הים, על המורדות הדרומיים־מערביים של רכס הרי סלקנטאי (Salkantay) באזור קוסקו שבפרו. בשל המיקום ההררי והמרחק הרב ממרכזי יישוב, נותר האתר מבודד במשך דורות רבים ומשך אליו מספר מצומצם יחסית של מבקרים. כיום הוא מכונה לעיתים "האחות של מאצ'ו פיצ'ו" בשל הדמיון במאפיינים האדריכליים והתרבותיים למתחם המוכר יותר.

העדויות הארכיאולוגיות במקום מלמדות שצ'וקקיראו מילא בעבר תפקיד טקסי, פולחני ומנהלי עבור אימפריית האינקה. השרידים במקום כוללים טרסות חקלאיות המתפרשות על פני המדרונות התלולים, מבני אבן מרשימים שחלקם שימשו למגורים ומבני טקס, וכיכרות פתוחות שבהן התקיימו ככל הנראה טקסים וחגיגות דתיות.

הנוף באתר כולל יערות עננים, מדרונות תלולים וקניון עמוק שדרכו זורם נהר האפורימק.

הרכבל יחבר את קוסקו עם האתר הארכיאולוגי צ'וקקיראו, ויכלול שני קטעים שחוצים את קניון אפורימק. הקטע הראשון, היוצא מקוסקו, יכלול מסלול של 2.7 קילומטר לתחנת הביניים במאיסל, ולאחריו מסלול של 3.7 קילומטר יתחבר לתחנה הסופית בקרבת האתר. הרכבל מאפורימק יהיה באורך 4.2 קילומטר, ויגיע לתחנה המרוחקת כ־500 מטר בלבד מצ'וקקיראו.

נכון לעכשיו צ'וקקיראו מקבל כ־8,000 מבקרים בשנה, בעיקר צעירים בגילאים 20 עד 35, בשל מסלול ההליכה המאתגר הנדרש כדי להגיע לאתר. עם יישום פרויקט הרכבל, צפוי מספר המבקרים לעלות על מיליון בשנה.

על פי העיתון El Comercio ההכרזה על החברה הזוכה בפרוייקט תעשה אוקטובר לדצמבר השנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר