רישום יתר, או בשמו הלועזי והמוכר יותר "אובר בוקינג", הוא נוהל שחברות תעופה רבות פועלות לפיו. במצב שבו יש יותר נוסעים ממושבים במטוס, יכול להיות סיכוי שחלק מהנוסעים יורדו מהטיסה למרות שקנו כרטיס.
במצב כזה, יש לנוסעים לא מעט זכויות, אך לא רבים מכירים אותן. שוחחנו עם עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לענייני תעופה שמסביר מה מגיע לנוסעים במצב שבו הם מתבקשים לרדת מהטיסה בגלל רישום יתר.
"בחוק טיבי, נקבע כי במקרה של רישום יתר על חברת התעופה לפעול באופן הבא:
1. פנייה לנוסעים הרשומים בטיסה: תחילה, על חברת התעופה לפנות לנוסעים ולבדוק אם יש ביניהם מי שמעוניין לוותר על מקומו בטיסה, בתמורה לפיצוי מוסכם. לרוב, הצעת הפיצוי כוללת כרטיס טיסה פתוח לכל יעד של החברה ברחבי העולם. לא מעט נוסעים מוכנים להסכים לפיצוי כזה ולטוס ביום למחרת.
2. זכאות לפיצוי כספי : נוסע שלא הסכים לוותר על מקומו בטיסה בתמורה לפיצוי מוסכם, זכאי לקבל מחברת התעופה שירותי סיוע ופיצוי כספי בסכומים הנעים בין 1,440 שקלים ל-3,460 שקלים, תלוי במרחק בין היעד לנקודת המוצא. בנוסף, הנוסע זכאי לקבל כרטיס טיסה חלופי או החזר כספי״ מסביר עו״ד רוטבאום.
"דוגמה עדכנית שמטופלת כיום במשרדנו ותוכל להמחיש את העניין: חמישה בני משפחה היו אמורים לטוס עם חברת אתיחד מתל אביב לאבו דאבי. כאשר הגיעו בני המשפחה לצ'ק-אין בנתב"ג, הודיעו להם כי המטוס נמצא ברישום יתר, ולכן הם יעלו לטיסה הבאה. חברת התעופה ביקשה מהם לפנות לשירות הלקוחות בעניין הפיצוי.
"בני המשפחה, שלא הייתה בידיהם ברירה, חזרו לביתם וטסו ביום שלמחרת. לאחר מספר שבועות, כאשר שבו לישראל, פנו לשירות הלקוחות של אתיחד, שם נמסר להם כי יינתנו להם שוברים לטיסה עתידית. בתחילה הסכימו עם הצעת החברה, אולם לאחר תקופה מסוימת וכאשר שהבינו כי הם זכאים לפיצוי כספי על פי חוק טיבי, החברה סירבה להעניק להם אותו, בטענה כי הסכימו לפיצוי בשווה כסף. מקרה זה מדגיש את פערי המידע הקיים בין הנוסעים לחברות התעופה. לכן, בטרם אתם מקבלים הצעה כלשהי מחברת התעופה, קראו ובדקו את זכאותכם", מוסיף עו״ד רוטבאום.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו