לאחר פציעת הנוסעים: מומחה התעופה מסביר על כיסי אוויר

לאחרונה התרחשו כמה מקרים חריגים בהם מטוסים נקלעו למערבולות אוויר ונוסעים רבים נפצעו • בדקנו עם מומחה התעופה אלון פרג, שהסביר לנו על התופעה, הסכנות והטיסות המדוברות

נוסעים במטוס (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

בימים האחרונים, התרחשו כמה מקרים בהם מטוס נקלע לכיס אוויר, שגרם לאירוע חריג עם פצועים רבים ואף אדם אחד שנפטר. הבוקר (ראשון) טיסה של חברת קטאר איירווייז נכנסה לאזור של מזג אוויר חריג, ונקלעה למערבולת אוויר שבמהלכה נפצעו 12 נוסעים, ולפני מספר ימים טיסה של חברת סינגפור איירליינס נקלעה לכיס אוויר באזור תאילנד, שם הוסט המטוס לנחיתת חירום בבנגקוק וזאת לאחר שאחד הנוסעים מת מהתקף לב ונוסעים נוספים נפצעו.

מכיוון ששני האירועים החריגים התרחשו באותה התקופה, בדקנו עם מומחה התעופה אלון פרג, קברניט בדימוס ומנכ"ל חברת סימפלי פליי, שמפעילה תוכנית מיוחדת לאנשים עם פחד טיסה, וביקשנו ממנו להסביר על תופעת כיסי האוויר, על הסכנות והאם אנחנו חווים אותן יותר מבעבר.

מטוס של סינגפור איירליינס, צילום: איי.פי.

"אפשר לדמות את כיס האוויר בכמה דרכים, ההסבר הכי מדויק הוא שהאוויר שעליו המטוס טס הוא לא שקט לגמרי, יש בו זרמים ומערבולות וכשהמטוס טס בתוך האוויר הזה, הוא מרגיש את הקפיצות האלה. הדרך השנייה להסביר, זה מאוד דומה לכביש משובש, הדמיון מאוד גדול כי גם בכביש משובש אין מהמורות של 100 מטר, גם באוויר, המטוס לא נופל, אלא יש קפיצות. יש כמה גורמים שיכולים לגרום לכיס אוויר, אני מניח שמה שהיה בטיסה הקטארית זה רוחות חזקות בגובה רב, בגובה השיוט, רוח כזאת יכולה להגיע גם להרבה יותר מ-100 קמ"ש, כשהמטוס נמצא בתוך הרוח זה לא מעניין אותו, אבל בשולי הרוח נוצרות מערבולות והן יכולות להיות מאוד חזקות והן קשות מאוד לחיזוי", הסביר פרג.

"יש לטייסים אפשרות לחזות את זה, אבל היא לא מדויקת. יש הרבה מאוד אקראיות ולכן יש סיכוי שטיסות כאלה ייכנסו לאזורים כאלו ללא התראה. לא כל המערבולות האלה מסוכנות למטוס בכל עוצמה. גם בטיסה של סינגפור איירליינס לפני כמה ימים, הנוסע מת מהתקף לב ולא מכיס האוויר. כמובן שאדם שלא קשור יכול לקבל מכה ולהיפגע, בדיוק כמו שלא נחגרים ברכב.

מטוס נוסעים רועד (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

האם יש עכשיו יותר כיסי אוויר מבעבר?

"אני חושב שיש רגישות גדולה יותר לדברים. אני לא חושב שיש יותר מערבולות מבעבר. במחקר שפורסם על ידי אוניבריסיטת רידינג באנגליה, ההתחממות הגלובלית גרמה בעשר השנים שחלפו לעלייה של 55 אחוזים בשכיחות המערבולות בטיסות. אני טסתי בשנים האלה לא מעט ואני לא חושב שזה מציאותי. לא מדובר במחקר שנמדד, אלא סוג של מודלים שהם הריצו. מערבולות כאלה מסווגות על ידי טייסים לכמה רמות", שיתף.

"בעשרים שנות הטיסה שלי כטייס, לא ראיתי מערבולות שהן יותר מבינוניות. אני מאמין שזה קיים, אבל אני לא מוטרד ולא הייתה סכנה לנוסעים שהיו קשורים. ההמלצה שלי היא להיות קשור לאורך כל הטיסה. מה שאנחנו חושבים שהמטוס עושה, זה בעיקר אשליה של מערכת שיווי המשקל שלנו. המטוס כמעט לא משנה את נתיבו בשמיים בכל סוגי הקפיצות האלה והרבה מאוד ממה שאנחנו חושבים שאנחנו מרגישים, נובע מאשליה של מערכת שיווי המשקל שלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר