ויזה אלקטרונית: תהליך כניסת התיירים לישראל עומד להשתפר משמעותית

פיילוט חדש יאפשר לזרים להנפיק אישור כניסה דיגיטלי במקום להגיע בעצמם לקונסוליה ישראלית בארצם • "התהליך יהיה הרבה יותר יעיל, ויאפשר לתיירים להגיע לישראל בצורה קלה ומהירה מבעבר", אומר מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה • בנוסף, המהלך צפוי להכניס לקופת המדינה מיליוני שקלים מדי שנה

תור ענק בנתב"ג לתיירים // ישראל היום חדשות

בחודשים האחרונים עובדים ברשות האוכלוסין וההגירה על מהלך שישנה באופן משמעותי את כל אופן כניסת התיירים והזרים לישראל.

עד כה, אזרחי מדינות רבות נדרשו להנפיק ויזה עבור הכניסה לישראל, שהצריכה הגעה פיזית לקונסוליות הישראליות הפזורות ברחבי העולם. תיירים נאלצו לנסוע לעיתים שעות ארוכות עד לקונסוליה הישראלית הקרובה אליהם. עניין זה, שנחשב מסורבל מאוד, גרם לתיירים רבים לוותר על עצם הגעתם לישראל.

כעת כל זה עומד להשתנות. בראיון ל"ישראל היום", מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו מסביר על התהליך החדש שצפוי לתיירים לפני כניסתם לישראל, גם ממדינות שבהן יש צורך בוויזה וגם ממדינות שבהן אין צורך בה.

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו, צילום: שלומי אמסלם

"במהלך שירותי נרחב ומשולב, בחודשים הקרובים נשיק פיילוט לוויזה אלקטרונית, שככל הנראה יתחיל בהודו", מגלה סיסו. "אם עד כה תיירים נדרשו לטוס או לנסוע מרחקים ארוכים כדי להגיע לקונסוליה הישראלית הקרובה אליהם – הרי שבקרוב הדבר ישתנה, והם יוכלו להנפיק ויזה אלקטרונית ללא צורך לצאת מהבית".

"להקל על תיירים להיכנס"

לדברי סיסו, עדיין יהיו מצבים שבהם חלק מהמבקשים יוזמנו לראיון, אך הדרישה לא תהיה גורפת כמו כיום. "התהליך יהיה הרבה יותר יעיל, ויאפשר לתיירים להגיע לישראל בצורה קלה ומהירה מבעבר".

עוד מסביר סיסו כי המהלך יהיה דומה לזה שמבצעות בשנים האחרונות מדינות רבות, כדי להקל על זרים ועל תיירים להיכנס לתחומן.

"הדבר נעשה במטרה להגדיל את מספר התיירים, תוך שמירה על אותה רמת הביטחון כבעבר. יש מדינות גדולות מאוד, כגון הודו, שבהן מרחקי ההגעה לקונסוליה יכולים להתבטא בשעות רבות של נסיעה, ואף בכמה שעות של טיסה, מה שהקשה מאוד על זרים לחשוב על הגעה לישראל. בקרוב כל זה עומד להשתנות".

נמל התעופה בן־גוריון, צילום: גדעון מרקוביץ'

"מספר המעוכבים יירד"

במקביל, יש לא מעט מדינות שמהן תיירים יכולים להגיע לישראל ללא כל צורך בוויזה - כגון מדינות האיחוד האירופי, ארה"ב, אוסטרליה ומדינות אחרות. לאחר השינוי, מי שיגיע ממדינות אלה יצטרך למלא טופס שייקרא .ETA

"מדובר בטופס דיגיטלי שיאפשר להפחית משמעותית כניסה לארץ של בעלי עבר פלילי חריג, או של כאלה שהיו מסורבים בדרך כלל בכניסה לישראל", מוסיף סיסו. "סירוב הכניסה, אם יהיה בו צורך, יתאפשר עוד בעת הגשת הטופס, וכך נוריד משמעותית את מספר המעוכבים בכניסה לישראל, ונוכל לקבל מידע טוב יותר לגבי התיירים שמתכוונים להגיע לארץ".

סיסו מדגיש כי אם תיווצר בעיה בנוגע לתייר כלשהו - הוא יופנה לנציגות ישראל במדינת שהותו, להמשך בירור הפרטים.

נמל התעופה בן גוריון, צילום: יוסי זליגר

למה הוחלט על המהלך כעת?

"למהלך הזה יש כמה מטרות - ביטחוניות, הגירתיות ושירותיות - והוא ימנע עוגמת נפש לנוסעים שינחתו בשדה - ואז כניסתם תסורב. כיום מערכת ה- ETAקיימת במדינות כמו ארה"ב, קנדה ואוסטרליה, והיא צפויה להתרחב למדינות נוספות.

"בשלב הראשון ייערך פיילוט מול ארה"ב ומדינה נוספת, שממנו יופקו לקחים, ואם יהיה צורך בדיוק המערכת - כך ייעשה. נוסף על כך, יוקם מוקד שירות ייעודי לנושא שאליו נוסעים שנתקלים בקשיים או שמבקשים מידע יוכלו לפנות".

לדברי סיסו, בתום הפיילוט המהלך יורחב לכלל המדינות שעמן מקיימת ישראל הסכם פטור מוויזות. עלות השירות, אחרי שנת הניסוי הראשונה שבמהלכה הוא יינתן ללא עלות, תעמוד על כ-25 שקלים.

תיירים בירושלים, צילום: יואב ארי דודקביץ'

יכניס למדינה מיליוני שקלים

המהלך החדש צפוי להכניס לקופת המדינה סכומים לא מבוטלים, שכן, על כל מיליון תיירים שיבקשו להיכנס לישראל - ישולמו למדינה כ-25 מיליון שקלים. בימים כתיקונם, מספר התיירים הנכנסים לישראל נע בין 4 ל-5 מיליונים בשנה.

כל המהלכים החדשים של רשות האוכלוסין וההגירה צפויים לצאת לדרך בחודשים הקרובים; ראשית, כאמור, כפיילוט, ובתום כמה חודשי ניסיון הם צפויים להיכנס לתוקף באופן רשמי, ולהיות מוחלים על כל המגיעים מכל המדינות הנדרשות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר