חישוב מסלול (נחיתה) מחדש: ההחלטות שישפיעו על ענף התעופה

אל על תפסיק לטוס לדרום אפריקה אחרי המתקפה על ישראל - וזאת רק דוגמה למה שצפוי לקרות פה בעתיד • טורקיש איירליינס ביטלה טיסות לישראל וממנה - וזה מתבקש • כל המשמעויות

נוסעים בנתב"ג. צילום: יוסי זליגר

בסוף השבוע האחרון פורסם לראשונה ב"ישראל היום" על שתי החלטות דרמטיות בענף התעופה והתיירות בכל הקשור לישראל, למלחמה ולתיירים הישראלים.

ההחלטה הראשונה היא שאל על תפסיק לטוס לדרום אפריקה. מדובר ביעד שנחשב ותיק יחסית ברשימת היעדים של אל על, יעד שבו נמצאת קהילה יהודית לא קטנה, וכזה שהפך בשנים האחרונות מבוקש בקרב תיירים ופחות נישתי משהיה בעבר. כעת, עם הגשת התביעה של דרום אפריקה לבית הדין בהאג וההתנהלות הכללית של המדינה נגד ישראל מתחילת המלחמה, הישראלים מדברים במעשים - הביקוש לטיסות ליוהנסבורג שבדרום אפריקה ירד בצורה חדה מאוד. ישראלים כבר לא ממהרים לטוס למדינות שפועלות נגד ישראל, ומקרה דרום אפריקה הוא דוגמה למה שצפוי לקרות פה בעתיד.

מטוס הדרימליינר החדש של אל על נחת בישראל (ארכיון) // צילום: מורן ויזל

מדינות רבות נוספות שיצאו בפומבי נגד ישראל ושהעבירו עליה ביקורת מאז תחילת המלחמה צפויות לראות פחות תיירים בתקופה הקרובה, ולא מן הנמנע שגם הקווים הישירים אליהן יבוטלו עקב חוסר הביקוש מצד התיירים הישראלים. ההחלטה לבטל את הקו לדרום אפריקה תשפיע לא מעט על הקהילה היהודית שם, שכן מדובר בטיסה הישירה היחידה שהיתה בין ישראל לדרום אפריקה.

לא יחזרו לאיסטנבול בקרוב

חברת תעופה נוספת שהיו לה קווים רבים בין ישראל לדרום אפריקה, וכן ליעדי המשך רבים ברחבי העולם, היא טורקיש איירליינס. חברת התעופה הטורקית מפעילה טיסות למספר היעדים הגדול ביותר בעולם, ובסוף השבוע האחרון פורסם לראשונה באתר "ישראל היום" כי החברה מבטלת את כל טיסותיה לישראל וממנה עד 26 באוקטובר 2024.

ההחלטה של טורקיש איירליינס מעידה על הרבה מעבר להיעדר ביקוש זמני לטיסות לטורקיה. מדובר בחברת התעופה השנייה (איסלנד אייר היתה הראשונה) שהחליטה לבטל טיסות לטווח רחוק כל כך. אף שייתכן שהמלחמה תסתיים עוד הרבה קודם לכן, ובזמן שחברות תעופה רבות חוזרות לארץ - בטורקיש איירליינס בחרו לבטל את כל הטיסות לארץ וממנה לתשעת החודשים הקרובים, ובשלב זה לא ברור אם הן יחודשו בתום התקופה.

מטוס טורקיש איירליינס, צילום: קוקו

נוכח הפגנות הענק בטורקיה נגד ישראל, דגלי ישראל שהוצבו כשטיחים בשווקים שעד לפני כמה חודשים היו מלאים בישראלים, והתבטאויות קשות מצד בכירים בטורקיה נגד ישראל - מעטים מאוד, אם בכלל, הם התיירים הישראלים שיסכימו לבקר במדינה. כזכור, בקיץ האחרון היתה טורקיה היעד המבוקש ביותר בקרב תיירים מישראל, ובימי השיא, מספר הטיסות ליעדים השונים בטורקיה התקרב לכ־40 ביום - הרבה יותר מאשר לכל מדינה אחרת.

נכון להיום, מספר הטיסות הישירות בין ישראל לטורקיה עומד על אפס, ולא ברור אם ומתי יחזרו הטיסות הישירות. חברות התעופה הישראליות לא מתכננות לחזור לאיסטנבול בקרוב, ובחברת פגסוס הטורקית עדיין לא קיבלו החלטה בנוגע לחזרה לארץ, אך לפי ההערכות - גם היא לא צפויה לחזור בתקופה הקרובה.

המרוויחה הגדולה: אל על

טורקיש איירליינס, שהיתה חברת התעופה הזרה המשמעותית ביותר בכל הקשור לטיסות ליעדי המשך כמו ארה"ב, וליעדים שונים באפריקה, במרכז אמריקה, בדרום אמריקה ובאסיה, תשאיר אחריה ואקום גדול, שאליו צפויות להיכנס חברות תעופה זרות אחרות.

חברות התעופה האמירותיות, שהמשיכו לטוס לישראל וממנה לאורך כל תקופת המלחמה ואף הגבירו את תדירות הטיסות, צפויות להיות המרוויחות העיקריות. חברות אירופיות שכבר חזרו לארץ - כמו לופטהנזה, סוויס, אייר פראנס ולוט הפולנית שחוזרת היום - ירוויחו גם הן מהישראלים שיחפשו דרכים להגיע ליעדים רחוקים עם עצירות ביניים. גם אל על צפויה להרוויח מהיציאה של טורקיש מישראל לתקופה הקרובה - בעיקר בשל העובדה שחברות התעופה האמריקניות עדיין לא חזרו לארץ.

אחד מהקשיים הגדולים של חברות התעופה האמריקניות הוא שהצוותים שלהן צריכים להישאר בישראל אחרי הנחיתה כאן, מכיוון שהם מגיעים מרחוק ולא יכולים לחזור כבר בטיסה הבאה - בניגוד לחברות התעופה האירופיות. ארקיע וישראייר צפויות גם כן להרוויח מהיציאה של טורקיש, בשל העובדה שהביקוש יתפרס על פני היצע מצומצם יותר.

ענף התיירות והתעופה עובר שינוי משמעותי - הפרמטרים העיקריים לבחירת יעד לחופשה הבאה יהיו עניין הביטחון ועניין התמיכה בישראל. יעדים כמו טורקיה, ירדן, מצרים, מרוקו ודרום אפריקה צפויים להיפגע באופן משמעותי, ומנגד - יעדים כמו ארה"ב, שביטלה את הצורך בוויזה, לצד יפן, צ'כיה, רומניה, פולין, גרמניה והונגריה, שהביעו תמיכה בישראל, צפויים להרוויח.

למרות התפיסה שלפיה אנחנו מדינה קטנה עם מעט תושבים, התיירים הישראלים נחשבים מבוקשים מאוד, בשל התדירות הגבוהה של טיסותיהם לחו"ל והסכומים הגבוהים שהם מבזבזים במהלך ביקוריהם ברחבי העולם. מלחמת חרבות ברזל גרמה לחברות התעופה הזרות נזקים משמעותיים, ורק לאחרונה פורסם ב"גרדיאן" כי חברת הלואוקוסט הענקית איזיג'ט מבריטניה, שלכאורה לא אמורה להיות עד כדי כך מושפעת מהמלחמה בישראל, הפסידה בעקבותיה כ־40 מיליון ליש"ט - סכום שמסביר עד כמה ישראל היא שחקנית משמעותית בענף התיירות העולמי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר