חשיפת "ישראל היום": מטוס נוסעים של אל על נכנס ללבנון

ביום השלישי למלחמה: טייס הבחין בענני סערה - והבין שלא יוכל לטוס דרכם • בעת העקיפה, ככל הנראה בלי כוונת מכוון, המטוס נכנס לשטח דרום לבנון • אל על: "בשום שלב לא נשקפה סכנה"

התיעוד שמראה: מטוס אל על בשמי לבנון

חשיפת "ישראל היום": מטוס נוסעים של אל על נכנס ללבנון בזמן המלחמה. מדובר במטוס דרימליינר של אל על שהמריא צפונה, אל עבר פורט לודרדייל שבארה״ב. במהלך הטיסה, באזור צפון הארץ, הבחין הטייס בענני סערה והבין שיצטרך לעקוף אותם ושלא יוכל לטוס דרכם. 

הטייס, שהיה בקשר כל העת עם בקרי חיל האוויר והבקרים האזרחיים, קיבל הנחיה לעקוף את ענני הסערה, ובעת העקיפה, ככל הנראה בלא כוונת מכוון, נכנס לשטח דרום לבנון בזמן שביצע סיבוב מסביב לאותו ענן סערה. מטוס הנוסעים הישראלי טס בשטח לבנון במשך כמה דקות, בזמן שבקרי הטיסה קראו לו לחזור מערבה במהרה ולצאת משם, לאחר שככל הנראה הם אלו שכיוונו אותו לשם. חשוב להדגיש שטייסים מונחים על ידי בקרי טיסה שבדרך כלל מנחים אותם במהלך הטיסה ומכוונים אותם למסלולים שנקבעים על ידם. בנוסף, עם תחילת הלחימה, שונו נתיבי הטיסה לישראל ומישראל.

הטייס הבחין בענני סערה והבין שיצטרך לעקוף אותם. מטוס אל על, צילום: קוקו

באל על ביצעו תחקיר מעמיק בעקבות המקרה, שהתרחש ב-9 באוקטובר, וחידדו את הנהלים בחברה. האירוע התרחש כאמור ביום השלישי ללחימה, בזמן שהשמיים היו עמוסים מאוד, הנתיב היה חדש ועדיין לא מוכר לגמרי לגורמי המקצוע, ושרר לחץ כבד בנתיבי האוויר השונים ובקרב צוותי הפיקוח האווירי. האירוע הסתיים ללא נפגעים וללא ניסיונות לפגוע במטוס הנוסעים הישראלי.

הפצצות צה"ל בדרום לבנון, צילום: אי.אף.פי

חשוב לציין שכאשר מטוס נוסעים נכנס למדינה כלשהי, הרשויות באותה המדינה יכולות להבחין בקלות שמדובר במטוס נוסעים ולא במטוס קרב. בשיחות עם גורמי מקצוע, הם מסבירים שייתכן שהיה ניתן למנוע את האירוע, אם הנתיב היה נלמד כראוי על ידי כלל הגורמים. 

מאל על נמסר בתגובה: "בימי הלחימה הראשונים נוצר צורך מבצעי לשנות את הנתיבים הקיימים, מטעמים ביטחוניים לא נוכל לפרט מעבר. נדגיש כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לביטחון הנוסעים והצוות, וכי אל על שמה בראש סדר העדיפות את בטיחות הנוסעים ובטחונם".

הידיעה מתפרסמת באישור הצנזורה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר