בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל היום (שני) את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, פסק נגד חברת "אגודה", המפעילה אתר בו ניתן להזמין חדרי מלון, וקבע כי עליה לפרסם את מחיר השירות כשהוא כולל מס ערך מוסף.
המבקש בבקשה לאישור תובענה יצוגית הזמין חופשה בבית מלון באמצעות אתר המרשתת של ''אגודה'', ולהפתעתו, כשהגיע לבית המלון נדרש להוסיף על הסכום גם מע"מ. על כן הגיש המבקש בקשה לאישור ניהול תובענה כייצוגית כיוון שלטענתו, הצגת המחירים באתר ללא מע"מ עומדת בניגוד לחוק הגנת הצרכן הישראלי שקובע חובת הצגת מחיר כולל.
בחודש מרץ 2021 התייצב היועץ המשפטי לממשלה להליך והגיש את עמדתו בנוגע לסוגיה, וקבע שחוק הגנת הצרכן הישראלי חל על אגודה, על אף שהיא חברה המאוגדת בחו"ל. זאת, כיוון שאתר המרשתת שלה פונה לצרכן בשפה העברית, השירותים הנמכרים מתומחרים בשקלים ואף נמכר בו שירות שניתן בבתי מלון בישראל. כל אלה מעידים על כך שמטרתו העיקרית של האתר היא לפנות לקהל הצרכנים הישראלי ולא לתיירים זרים.
לדעת היועץ המשפטי לממשלה, כאשר מדובר בתוספת למחיר שאותה יידרש הצרכן לשלם עבור השירות שהוא רוכש, יש לכלול אותה במחיר הסופי, עוד בשלב שיווק העסקה, שכן אחרת הצרכן לא מקבל את המידע המלא אודות המחיר שעליו לשלם, ויכולתו לקבל החלטה מושכלת נפגעת. לכן, אגודה פעלה בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן הישראלי. בנוגע לטענה של החברה כי הדין החל על החוזה הוא דין סינגפור בהתאם לתניית ברירת הדין שבחוזה, ציין היועץ המשפטי לממשלה כי מדובר בתנייה מקפחת שאין לקבלה. זאת, כיוון שהצרכנים הישראלים אינם בעלי מומחיות מתאימה להבין את משמעותה וכן בשל העובדה שהדין הסינגפורי אליו מפנה התנייה אינו נגיש וברור.
לאחרונה, וכחלק ממדיניותה להגן על האינטרסים של צרכנים בישראל, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הגישה עמדות דומות במסגרתה נטען כי יש להחיל את הדין הצרכני הישראלי על חברות המאוגדות בחו"ל אך פועלות מול לקוחות ישראלים בשוק הישראלי, גם בעניינן של חברות נוספות הפועלות בתחום הנופש והצרכנות דוגמת חברת Booking ואף בעניינה של חברת אמזון.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו