השמיים הם כן הגבול: נתב"ג הגיע לקצה יכולתו

למרות חזרתו של שדה התעופה הראשי בישראל לפעילות מלאה, המחסור החריף בעובדים לא מאפשר הוספת המראות ונחיתות חדשות • המשמעות: מחירי הכרטיסים צפויים לעלות

העמסת מטוס בנתב"ג. מחסור חמור בעובדים, צילום: משה שי

למרות העומסים והדרישות לכרטיסים, לא יתווספו טיסות בנתב"ג: אף ששדה התעופה הראשי של מדינת ישראל חזר לפעילות מלאה, ואפילו טרמינל 1 נפתח במלואו, כולל חנויות הדיוטי פרי, ולמרות הניסיונות הרבים והמגוונים לקצר את התורים, כולל העובדה שמנהל נתב"ג שמואל זכאי מבצע בידוק לנוסעים בעצמו - המצב הלא פשוט נמשך. זכאי הבהיר כי בשל קשיים בגיוסים חדשים, חסרים כ־1,000 אנשים עד להשלמת מצבת העובדים. להערכתו, הצפי לשיפור במצב צפוי לקרות רק בפסח בשנה הבאה. רק בחג השבועות האחרון עברו בנתב"ג כ־300 אלף נוסעים, ובמהלך הקיץ הקרוב יותר מארבעה מיליון אנשים צפויים לצאת מישראל ולהיכנס אליה.

חברות תעופה שונות פנו בשבועות האחרונים לנתב"ג במטרה לקבל סלוטים (אישורי המראה ונחיתה בנמל התעופה; ש"י) להפעלת טיסות נוספות מישראל ואליה. בנתב"ג הודיעו לחברות התעופה שכרגע אין אפשרות לאשר טיסות נוספות, בשל המצב הבעייתי שנוצר במקום.

עומס בלתי נגמר

בשיחות עם בכירים בשדה התעופה, הם מסבירים את סירוב הוספת הטיסות בכך שכבר עכשיו כמות ההמראות והנחיתות עומדת על כ־90% בהשוואה לשיא של 2019.

המחסור בעובדים הוא כה חמור, עד שבחלק מחברות התעופה הוא עומד על 40% פחות עובדים בהשוואה לאותה התקופה. במצב שנוצר, גם נמל התעופה וגם שירותי הקרקע בקושי עומדים בעומסים הקיימים, ובטח לא יוכלו להתמודד עם תוספת של המראות ונחיתות.

בלאגן בשירותי הקרקע בשדה, צילום: שי מאור

משמעות נוספת היא שחברות תעופה שמבקשות להוסיף טיסות צ'ארטר ליעדים קרובים וחברות שלא הגישו את התוכניות בזמן - לא יקבלו אישור להוסיף טיסות למדינה וממנה.

הטיסות שפועלות כרגע הן טיסות שהבקשות לאישורים שלהן הוגשו אי שם בחודש ינואר, במהלך גל האומיקרון וכשעתיד התעופה לא היה ברור.

יש לציין כי תהליך אישורי הטיסות מתבצע בין חודש מארס לחודש נובמבר לעונת הקיץ, ומחודש נובמבר עד חודש מארס לעונת החורף. המשמעות היא שלא יתווספו טיסות חדשות עד חודש נובמבר הקרוב, כך שהטיסות שאנחנו רואים כרגע בלוח הן הטיסות שהנוסע הישראלי יוכל לרכוש להן כרטיס, לפחות עד תחילת החורף הקרוב.

כך יוצא שמחירי כרטיסי הטיסה, שכבר עלו לאחר עליית מחירי הדלק בתקופה האחרונה, צפויים לעלות אף יותר בעקבות ההיצע המצומצם והביקושים הגבוהים מצד הנוסעים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר