זה היה אמור להיות נמל העתיד - אז למה רבים, כולל טראמפ, שונאים אותו?

נמל התעופה דאלס-וושינגטון תוכנן במיוחד לעידן המטוסים הגדולים, והיה אמור להיות נמל מודרני ומוביל • אך עם הזמן הופיע ברשימות של נמלי התעופה הגרועים, עם תקלות חוזרות והיעדר התאמה לעלייה בתנועת הנוסעים • האם ממשל טראמפ יעמוד בהבטחה לשדרג אותו?

נמל התעופה דאלס-וושינגטון. תדמית בעייתית. צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תקף שוב בשבוע החולף את נמל התעופה הבינלאומי וושינגטון-דאלס שבווירג'יניה, והודיע כי ממשלו יחל בתוכנית לשיקום מקיף שלו. במהלך ישיבת קבינט בבית הלבן אמר טראמפ כי המבנה עצמו תוכנן באופן שגוי. טראמפ שיבח את האדריכל אירו סארינן שתכנן את הטרמינל הראשי, אך הדגיש כי למרות העיצוב המרשים, דאלס נחשב בעיניו לנמל תעופה נורא. בנוסף נחשף כי בתחילת נובמבר ביצעה שיירתו של טראמפ נסיעה בלתי מתוכננת בתוך הטרמינל כדי להעריך פרויקטים עתידיים אפשריים.

היה הבטחה גדולה. נמל התעופה דאלס, ארכיון, צילום: רויטרס

דאלס, הפועל כבר שישים שנה ומופיע לעיתים קרובות ברשימות של נמלי התעופה הגרועים, ידוע במיוחד בשל כלי ההסעה הייחודיים שלו. כלי הרכב המגושמים, המונעים על ידי בוכנות ונראים כמו אוטובוסים ענקיים, ממשיכים לשמש נוסעים בטיסות בינלאומיות ובטיסות חיל האוויר. בחודש שעבר התרחש אירוע שבו כלי הסעה התנגש במקום שבו נוסעים ממתינים למטוס, ופצע 18 אנשים, ובשנים קודמות אירעו תקלות נוספות. שר התחבורה שון דאפי ציין כי הממשל ממשיך במאמצים לתקן ולעדכן את כלי ההסעה.

טראמפ: "נבנה מחדש את נמל התעופה דאלס, הוא לא נמל טוב" // רויטרס

למרות תדמיתו הבעייתית כיום, ההיסטוריה של עיצובו והתפתחותו של דאלס נחשבת ייחודית. הנמל היה הראשון בארצות הברית שתוכנן במיוחד עבור עידן הסילון וצמיחת המטוסים המסחריים הגדולים. הוא נבנה בעקבות ההבנה בתקופת מלחמת העולם השנייה כי נמל וושינגטון נשיונל אינו עומד בקצב התנועה, ובשנת 1958 בחר הנשיא אייזנהאואר את השטח בן עשרת אלפים האקרים שבו יוקם השדה. למרות חזון העתיד שסימל, רבים ראו בו בתחילה פיל לבן משום מיקומו המרוחק 42 ק"מ מוושינגטון.

הייחודיות היא גם נקודת התורפה. נמל דאלס-וושינגטון, צילום: רויטרס

עם זאת, הנמל הצליח לבסס מעמד מרכזי הודות לשורה של שינויים אזוריים וכלכליים. מחוז פיירפקס שבווירג'יניה צמח במהירות והפך את דאלס לאופציה נוחה לתושבים, הדה רגולציה של ענף התעופה ב-1978 אפשרה להעלות משמעותית את התנועה, והרחבת שדה התעופה ב-1999 הוסיפה טרמינל מרכזי חדש שהגדיל את הקיבולת. לצד זאת, דאלס זכה לשבחים אדריכליים בזכות עיצובו של סארינן, שהגדיר את הטרמינל כמעשה היד הטוב ביותר שלו.

כלי ההסעה המיושנים יעדוכנו? דאלס, צילום: רויטרס

אולם רבים טוענים כי הייחודיות של השדה הפכה גם להיות נקודת התורפה שלו. ההסתמכות על כלי ההסעה הייחודיים ענתה על צרכי שנות השישים, אך לאחר העלייה בתנועת הטיסות בעקבות הדה רגולציה, הכלים הגדולים הפכו לפחות יעילים. במשך ארבעים שנה נעשו ניסיונות לשדרג את דאלס ולהתאים אותו לעידן מודרני, אך התקדמות משמעותית כמעט שלא התרחשה. אירוע ההתנגשות האחרון הביא את הנושא שוב לקדמת הבמה, וטראמפ התחייב להפוך את דאלס למתקן איכותי ברמה הלאומית.

יונייטד איירליינס, שמפעילה את דאלס כאחד המרכזים המרכזיים שלה, מסרה כי היא מצפה לעבוד עם ממשל טראמפ, עם משרד התחבורה ועם מנהל הFAA כדי לשפר את התשתיות והפעילות בשדה באופן יעיל ומשמעותי. בבית הלבן טוענים כי ביקורו הפתאומי של טראמפ בדאלס נועד לבחון פרויקטים עתידיים וכי קיימת תוכנית מקיפה לשינוי פני השדה. משרד התחבורה פרסם בקשה לקבלת הצעות לתכנון, מימון ובניית טרמינל חדש, במקביל לבקשה הממוקדת לתיקון הטרמינליות הניידות.

לפי מומחים, הוספת מתקנים חדשים בשדה לא צפויה להיות מורכבת במיוחד. דאלס נבנה מראש מתוך ראייה עתידית ובשטח רחב ידיים שמאפשר הוספת מסלולים ומבנים נוספים. מומחי תעופה מציינים כי בעוד שדות רבים ברחבי ארצות הברית מתקשים להתרחב בשל מחסור בשטח, לדאלס יש יתרון משמעותי שיכול להפוך אותו למוקד תעופה מודרני ומוביל, אם תוכניות הממשל אכן ייושמו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר