רציתי לונדון וקיבלתי מלחמה, אנטישמיות והפגנות נגד ישראלים: שנתיים של מלחמה טרפו את הקלפים ושינו את מפת הטיסות מישראל. סגירת המרחב האווירי לסירוגין, טיל על נתב"ג שהבריח חברות תעופה, סכסוך עמוק עם ארדואן שהוביל לביטול הטיסות לטורקיה לאלתר - כל אלה לצד יעדים בעולם שהתחלנו להרגיש פחות בנוח בהם: הפגנות נגד ישראלים בבירות אירופה ותקריות אנטישמיות שהסיטו את המסלול. אלה היעדים אליהם טסנו הכי הרבה בשנת 2025 - ואלה היעדים שזנחנו.
אתונה בירת יוון היא המובילה עם 1,071,911 נוסעים מישראל מתחילת השנה עד נובמבר 2025 כולל. אחריה דובאי המוסלמית אך הקוסמופוליטית, שהחליפה את טורקיה, אם כי המחירים שם גבוהים הרבה יותר. 994,601 ישראלים טסו לנסיכות. לרנקה, קפריסין עם 963,082 נוסעים. הקירבה של אתונה ולרנקה והמחירים הנוחים יחסית שיחקו פה תפקיד משמעותי. אחריה מגיעה פריז, עם 719,159 נוסעים שטסו לנמל שארל דה גול. רבים מהם צרפתים-ישראלים. סוגרת את החמישייה בודפשט, שהפכה לחביבת הישראלים, עם ראש ממשלה פרו ישראלי ומיעוט תקריות אנטישמיות - 648,646 ישראלים טסו לבירת הונגריה.
"יוון ממשיכה להוביל את טבלת היעדים של הישראלים עם ביקושים גבוהים לכל אורך השנה, כשאחריה דובאי ממשיכה לשמור על מעמדה כיעד נוצץ ואהוב במיוחד שהמשותף לשניהם הוא העובדה שנשמר רצף והיצע תעופתי גבוה לאורך, כל השנה חרף המלחמה", מספר ניר מזור, סמנכ״ל קשרי תעופה.
"ראינו את הישראלים מחפשים בעיקר יעדים קרובים, נגישים וזולים: פאפוס, רודוס, בטומי, דובאי ובודפשט היו הכוכבות של השנה. זה שילוב של עלויות טיסה נמוכות, חופשה מהירה ותחושת ביטחון. לעומת זאת, יעדים קלאסיים במערב אירופה - צרפת, ספרד ואנגליה - רשמו ירידה חדה, גם בשל מחירי טיסות גבוהים וגם בשל מיעוט קווים ישירים בתקופות מסוימות", אומרת טלי נוי, סמנכ"לית אסטרטגיה ושיווק באיסתא.
"השנה הישראלים העדיפו את היעדים הקרובים, בהם רמת הביטחון האישי גבוהה - כמו בודפשט, פראג, אלבניה, מונטנגרו, ובורגס. במזרח הרחוק יפן ותאילנד כיכבו, וככל שייפתחו יותר קווי תעופה למזרח הרחוק נראה עלייה משמעותית בכמות הישראלים שטסים ליעדים אלו", מוסיפה שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס.
אל על מובילה, ארקיע מזנקת
6,370,745 נוסעים טסו בטיסות אל על מינואר 2025 עד נובמבר 2025 כולל, שהם כ-38% מכלל הנוסעים. ישראייר אחרי עם 1,944,000 נוסעים וארקיע עם 1,545,330. ארקיע רושמת זינוק משמעותי של כ-65% במספר הנוסעים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2024. "פעלנו בתוך מציאות ביטחונית מורכבת שכללה את המשך מלחמת עזה ומלחמת 12 הימים מול איראן, ובכל זאת שמרנו על שמי ישראל פתוחים והרחבנו את פעילות החברה בצורה משמעותית", מספר עוז ברלוביץ’,מנכ״ל ארקיע. "את השנה אנו מסיימים עם גידול של כ-65 אחוז במספר הנוסעים. הכניסה שלנו לניו יורק בשיא המלחמה יצרה תחרות אמיתית וירידה במחירי הכרטיסים".
אחרי החברות הישראליות אשר שירתו את הישראלים גם במלחמה מגיעה וויז אייר, עם כמיליון נוסעים - 6.27% מהנוסעים. בלו בירד מזנקת עם כ-757,000 נוסעים, פליי דובאי 726,000 נוסעים, אג׳יאן איירליינס 367,000 נוסעים, טוס איירווייז גם מזנקת עם 313,000 נוסעים ואתיחאד איירווייז עם 324,000 נוסעים. טוס ובלו בירד בבעלות ישראלית של קווי חופשה, הגבירו את כמות הטיסות ליעדים בקפריסין וביוון ומשם הזינוק בכמות הנוסעים.
יעדים ש"זנחנו"
לצד טורקיה שהיחסים איתה רעועים, ישנם עוד יעדים בולטים שהישראלים זנחו השנה, בהשוואה לשנתיים שעברו.
טורקיש איירליינס, שתפסה ב-2023 נתח נוסעים גדול בנתב"ג (יותר ממיליון נוסעים), לא טסה לישראל מתחילת המלחמה ויחד איתה גם פגסוס הטורקית. וירג'ין אטלנטיק הבריטית הודיעה באפריל השנה כי לא תשוב לטוס מישראל. החברה, תחת ניהולו של שי ויס הישראלי, אחיה של עיתונאית חדשות 12 דנה ויס, הפעילה טיסות ישירות ללונדון וביטול הקו הוא הסבר אחד לכך שפחות ופחות ישראלים טסו לבירת הממלכה בשנה החולפת. גם איזיג'ט, שתשוב רק בסוף מרץ 2026, ביטלה את הקווים ללונדון. אבל לא מדובר רק בקווי התעופה ללונדון, שכן החברות הישראליות ממשיכות לטוס כרגיל.
לונדון הפכה בזמן המלחמה למקום עוין לישראלים ויהודים: הפגנות אנטי-ישראליות, התפרצות לשיעור של פרופסור יהודי בלונדון, צואה שנמרחה על קירות בית כנסת בלונדון ועוד. המחאות שחלקן יצאו משליטה השאירו חותם בקרב הישראלים: לונדון, שיותר מ-15% מתושביה מוסלמים – היא יעד עוין בעיני רבים. פחות נוסעים טסו להית'רו וגטוויק בלונדון בשנה החולפת, אם כי טיסות ללוטון רשמו עלייה. הירידה בטיסות ללונדון-לוטון נרשמה בין 2023 ל-2024 (פחות 37%)
"גורמים חברתיים פוליטיים תרמו אף הם לירידה, ובהם עלייה באירועים אנטישמיים בערים אלה, המשפיעה על תפיסת הביטחון האישי בקרב המטיילים הישראלים", מספר אסף גרינברג, מנהל תחום השיווק ב-lastminute.co.il. "שנת 2025 מסמנת שינוי מגמה בתפיסת החופשה של הישראלים, פחות מערב אירופה הקלאסית, יותר יעדים חדשים ובטוחים במזרח. עליות המחירים באירופה המערבית, יחד עם שיקולי ביטחון ותחושת נוחות גבוהה יותר, הובילו לעלייה חדה בביקושים ליעדים כמו בודפשט, פראג, טירנה וטיבאט. במקביל, היעדים הרחוקים יותר, כמו דובאי ובנגקוק, ממשיכים ליהנות מביקושים יציבים גם בעונת החורף".
מבחינת רוסיה, המלחמה המתמשכת מול אוקראינה ונטישת מסלולי הטיסה למוסקבה הן הסיבות העיקריות לירידת כמות הנוסעים. לדלהי, הודו, הטיסות של אייר אינדיה ישובו רק ב-1 בינואר 2026 ובאקו סבלה מירידה בכמות הנוסעים בעקבות אזהרת מסע מחשש לפעילות עוינת של גורמים איראניים.
הנתונים באדיבות רשות שדות התעופה
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו