ועד רשות שדות התעופה יצא הבוקר (שלישי) בהודעה לתקשורת לפיה אם הממשלה לא תוציא את כל הקשור בתעופה מחוק ההסדרים, יוכרז סכסוך עבודה מיידי.
הרקע לסכסוך
לפי החלטת ממשלה מספר 1307, התכנון הוא להקים שדה תעופה משלים לנתב״ג, ולהעביר חלק מהפעלתו לגוף פרטי.
המהלך מעורר התנגדות חריפה מצד ועד עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת). פנחס עידן, יו״ר הוועד, מזהיר כי הפרטת השדה עלולה לסכן את העובדים, לפגוע בבטיחות ולהעמיד את רש״ת במצב של חוסר יכולת תפעולית במקרה של הפסדים.
עם זאת, עידן מציין באופן ברור כי הוא תומך בהקמת שדה משלים, כל עוד הוא נשאר בידי הרש״ת - כלומר בבעלות ותפעול ציבורי ולא בידי גוף פרטי.
יו״ר הוועד מזהיר: “לא נשלם על הפסדים”
לדבריו של עידן, יזם פרטי יכול לקחת על עצמו את הפעלת השדה, אך אם יהיו הפסדים - אין סיכוי שרש"ת תסכים לשלם את המחיר: “יזם צריך לקחת את זה עליו לטוב ולרע, ולהבין שאנחנו לא רשת ביטחון במקרה של הפסדים”, אמר.
בנוסף, עידן מדגיש כי תפקידי ליבה בשדה - כמו פקחי טיסה וכבאים - אינם יכולים להיות מופעלים על ידי גוף פרטי. לדבריו, רק רש״ת מסוגלת לנהל את השדה בצורה אחראית ומקצועית, עם הידע והניסיון הנדרשים.
לפי עידן, הניסיון עם נמל התעופה רמון מלמד שיזמים לא נכנסים לפרויקט אם אין אפשרות להרוויח. לכן, הוא סבור שהפרטה מלאה עלולה להיות לא ריאלית.
בנוסף, הפרטת תפקידי ליבה עלולה לפגוע בבטיחות הנוסעים, שכן גורם פרטי עלול לתת עדיפות לשיקולי רווח על פני בטיחות.
לשאלה האם יהיו מוכנים לשקול שיתוף פעולה עם גוף פרטי ענה עידן "אנחנו פתוחים להצעות". לדבריו יזם פרטי צריך להבין שההפסדים עליו בדיוק כמו הרווחים.
תמיכה של ההסתדרות
עובדי רש"ת אינם לבד: גם ההסתדרות מתנגדת להפרטת השדות המשלימים. במכתב ששלחה ההסתדרות לשר האוצר ולשרת התחבורה, נכתב כי מדובר בתשתית לאומית קריטית שאינה יכולה להיות מנוהלת לפי שיקולי רווח של גוף פרטי.
עוד נמסר כי המהלך עלול לפגוע בזכויות העובדים, בביטחונם התעסוקתי וביכולת הפיקוח של המדינה, ולהוות תקדים מסוכן להפרטת תשתיות חיוניות נוספות.
לדברי עו״ד אייל ידין, יו״ר איגוד עובדי התחבורה, ניסיון מצטבר בארץ ובעולם מלמד שהפרטת תשתיות לאומיות אינה פתרון לבעיות עומק, אלא מתכון לפגיעה בציבור, עם עלייה בתקלות, עלות תקציבית גבוהה ופגיעה בזמינות השירות.
המשמעויות
אם אכן יוכרז סכסוך עבודה מצד ועד רש״ת, זה עלול לשבש מאוד את הפעילות בנתב״ג.
עבור עידן ועבור העובדים, המאבק הוא לא רק על הבטיחות שעלולה להיות מנוהלת על ידי שיקולי רווח אלא גם על מקצועיות, אחריות וזכויות תעסוקתיות.
פנחס עידן מזהיר כי אם הממשלה תתקדם עם המהלך, הוועד לא יהסס לנקוט צעדים, כולל הכרזה על סכסוך עבודה, כדי להבטיח שלא יעברו החלטות על "גב העובדים". "לא סופרים אותנו ואם אנחנו נכריז סכסוך עבדה, ירגישו את זה טוב מאוד בנתב"ג", הוא מוסיף.
פנחס עידן מכהן כיו״ר ועד עובדי רשות שדות התעופה כבר שנים רבות ונחשב לדמות מרכזית ומשפיעה מאוד במערכת. אם יכריז על סכסוך המשמעות יכולה להיות מרחיקת לכת. החל משיבושים בבידוק הבטחוני ובהעמסת מטען ועד לעיכובי טיסות נרחבים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
